profil

Wpływ poruszających się pojazdów mechanicznych na skażenie środowiska naturalnego.

poleca 85% 382 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Kiedy budowano pierwsze zakłady przemysłowe, o ich lokalizacji decydowały; surowce mineralne, woda i siła robocza. Najpierw powstawały kopalnie, a dopiero potem w ich pobliżu- huty. W celu ograniczenia transportu budowano zakłady produkujące wyroby metalowe, maszyny i urządzenia. W raz z zakładami powstawały osiedla robotnicze, przekształcane w miasta. Powstawały ośrodki przemysłowe. Położone blisko siebie miasta przemysłowe, połączone siecią energetyczną, komunikacyjną i usługową dawały początek okręgom przemysłowym. W XVIII wieku w Anglii został zapoczątkowany okres nazwany ?rewolucją przemysłową?. Nieocenionym krokiem było wynalezienie w Anglii w 1769 roku przez J. Watta maszyny parowej. Od tej chwili nastąpił szybki rozwój przemysłu w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Po II wojnie światowej gospodarka weszła w III fazę rewolucji przemysłowej, określanej mianem rewolucji naukowo ?technicznej. Zakłady przemysłowe zaczęły powstawać bez względu na rozmieszczenie surowców mineralnych, źródeł energii czy dróg transportowych. Ważniejsze stało się czyste powietrze, czysta woda, walory klimatyczne i krajobrazowe oraz możliwość współpracy z instytutami naukowymi. Tego rodzaju zakłady reprezentują przemysł wysokiej techniki. Rozwinął się przemysł elektroniczny, a w raz z nim przemysł lotniczy i kosmiczny, optyczny- światłowody oraz farmaceutyczny oparty na biotechnologii. Obszary rozwoju przemysłu wysokiej techniki zostały nazwane technopoliami.
Dziś wiele okręgów przemysłowych jest sterylnie czystych, bez dymiących kominów i hałasu. Przeciwieństwem tego przemysłu jest tradycyjny przemysł, który ma olbrzymi wpływ na środowisko przyrodnicze. Nieodłącznym elementem krajobrazu terenów uprzemysłowionych są zmiany ukształtowania powierzchni (hałdy, składowiska odpadów). Szczególnie niebezpieczne są hałdy usypane z żużli wielkopiecowych, gdyż wydzielają one niebezpieczne związki chemiczne, a hałdy popiołów przy elektrowniach cieplnych zawierają związki promieniotwórcze.
Nadmierne zniszczenie naturalnej szaty roślinnej przez działalność przemysłową jest bezpośrednia przyczyną powstania erozji (wodnej i wietrznej). Działalność przemysłowa wpływa ujemnie na wody, powietrze, gleby, dlatego niektóre obszary przemysłu tradycyjnego określane są jako obszary klęski ekologicznej.
Skutki zanieczyszczeń odczuwane są przez mieszkańców tych obszarów postaci: zatruć i przewlekłych chorób ludzi i zwierząt, niszczenia terenów rekreacyjnych i obszarów wodnych, zmian klimatycznych, dewastacji flory i krajobrazów, wzrostu ilości szkodników i chwastów.

Obecnie po 2000 roku Japończycy zbudowali (na razie doświadczalną trasę 70 km), gdzie ruch pociągów będzie odbywał się na poduszce magnetycznej. Prędkość będzie wynosiła 550 km/godz.
W raz z rozwojem cywilizacji ważna stała się potrzeba szybkiego przemieszczania się ludzi. Szybki postęp nauki i techniki, spowodował konstruowanie różnego rodzaju silników( spalinowych, parowych, elektrycznych, odrzutowych itp.)potrzebnych do napędzania pojazdów. Silniki spalinowe zrobiły największą karierę. Stosuje się je w motocyklach, samochodach, samolotach, łodziach. Zasilają też domowe generatory elektryczności. Wszystkie te urządzenia są bardzo potrzebne, jednak nie jest to obojętne dla środowiska naturalnego i naszego zdrowia. Bardzo dobrze rozwinęły się usługi transportowe. Przy kompleksach handlowych, przedsiębiorstwach powstają olbrzymie parkingi i stacje benzynowe. Środki transportu służą do przewożenia ludzi i ładunków. System transportowy dzielimy na: transport lądowy {kolejowy, samochodowy, wodny śródlądowy), lotniczy, wodny morski oraz przesyłowy. Transport przynosi poważne dochody i powiększa budżet państwa.
Przy tych wszystkich plusach wpływa jednak bardzo ujemnie na środowisko przyrodnicze: zwiększa hałas, zanieczyszcza powietrze(do atmosfery emitowane sa olbrzymie ilości dwutlenku węgla, siarki i tlenku azotu, będące składnikami spalin silnikowych), są one przyczyną powstawania kwaśnych deszczów. Zawarte w benzynie i w spalinach związki ołowiu są wchłaniane przez rośliny, osadzają się na naszej skórze. Dla człowieka ołów jest szczególnie niebezpieczny, prowadzi do uszkodzenia mózgu i układu nerwowego, zwłaszcza u dzieci. Samo wdychanie tlenku węgla (czadu) zawartego w spalinach samochodowych może spowodować śmierć. Nie tylko te zanieczyszczenia są złe. Na wszystkich etapach związanych z produkcją samochodów i materiałów do tego używanych dochodzi do emisji olbrzymich zanieczyszczeń środowiska (przeróbka ropy naftowej, produkcja gumy i tworzyw sztucznych). Zanieczyszczenia zmieniają też rzeźbę terenu. Wskutek rozwijania nadmiernej prędkości oraz nieprzestrzeganie przez kierowców przepisów ruchu drogowego na drogach ginie bardzo dużo ludzi, a wielu pozostaje kalekami do końca życia..

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 3 minuty