profil

„Wroga staraj się zdybać w łazience” – zwycięstwo Józia nad nowoczesnością.

poleca 86% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

„Wroga staraj się zdybać w łazience” – zwycięstwo Józia nad nowoczesnością.

I. Cele lekcji
Uczeń:
• zna treść Ferdydurke Witolda Gombrowicza
• analizuje i interpretuje fragmenty powieści
• charakteryzuje sposób zachowania bohaterów
• wyciąga wnioski

II. Metody
Lekcja jest realizowana na jednej godzinie lekcyjnej. Nauczyciel łączy heurezę z metodę problemową.

III. Środki dydaktyczne
• ksera z fragmentami powieści do analizy
• ksera ze schematem do uzupełnienia

IV. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o krótkie wprowadzenie do analizy rozdziałów 6 -10 Ferdydurke W. Gombrowicza. Uczeń ma skupić się zwłaszcza na zwięzłej charakterystyce rodziny Młodziaków oraz streszczeniu rozdziałów. (ok. 5 minut)
2. Rozwinięcie
1) Na czym polega nowoczesność Młodziaków?
Uczniowie samodzielnie uzupełniają ksera, następnie referują na forum klasy. (10 min.)
Cytat (analiza cytatów)
- Oczka? Moja córka nie ma „oczek”, profesorze, tylko oczy. My – mamy oczy. (Młodziakowa do Pimki)
Za moich czasów młoda osoba nigdy by się nie ośmieliła wzruszać ramionami... Matce! (Pimko do Młodziakowej)
- (mówi Pimko) A cóż by na to powiedział Norwid?
- Kto to Norwid? – zapytała pensjonarka
- Zuta, kto to był ten chłopiec, z którym dziś wracałaś ze szkoły? Jeżeli nie chcesz, możesz nie odpowiadać. Wiesz, że cię w niczym nie krępuję (Młodziakowa do Zuty)
- Zuta, jeżeli chcesz mieć dziecko nieślubne, bardzo proszę! A cż w tym złego! Kult dziewictwa ustał! (Młodziakowa do Zuty)
Zanim Młodziakow weszła do łazienki, zboczyła na chwilę z podniesionym czołem do closetu water i zniknęła tam kulturalnie, mądrze, świadomie i inteligentnie, jak kobieta, która wie, iż nie należy się wstydzić funkcji naturalnej. Wyszła stamtąd dumniejsza niż weszła.

3) Rozszyfrowanie znaczenie słowa Łydka. (5 min.)
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podali, które słowo - będące częścią ciała pojawia się najczęściej w omawianych fragmentach. Wspólna analiza, nadawanie znaczeń.

Łydka – nowoczesność, odrzucenie konwenansów, sport, „w zdrowym ciele, zdrowy duch”, zdziczenie obyczajów

4) Dlaczego Józio u Młodziaków nie może być sobą? (5 min.)

5) W jaki sposób Józio uwalnia się od narzucanej mu formy nowoczesnej? (15 min)
Analiza dwóch fragmentów powieści:
1. kompot, nazwanie Zuty „mamusią”
2. podstęp z prof. Pimko i Kopyrdą.



3. Podsumowanie

Wybrany uczeń podsumowuje lekcję, odpowiadając na pytania nauczyciela.
Nauczyciel przypomina, aby na następną lekcję przeczytać dwa kolejne rozdziały Ferdydurke (13 i 14).

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty