profil

satysfakcja 78 % 68 głosów

Porównanie Mickiewiczowskiego Konrada z Prometeuszem.

drukuj
Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

Bohater Mickiewiczowski, Konrad pod wpływem porażenia perspektywą upadku swego państwa, śpiewa buntowniczą pieśń zemsty. Pieśń ta jest określona jest mianem pogańskiej i szatańskiej przez jego współwięźniów z bazyliańskiej celi. Pieśń, owa wprowadza czytelnika w nastrój utworu, który opiewa zmagania dobra ze złem w dobie rozbiorów.
Konrad uwarza się za największego twórcę na Ziemii, określając się najwyższym z czujących. Podejmuje on próbę porozumienia z Bogiem, którego uwarza za uosobienie rozumu, zwracając się do Niego tymi słowy: "Kłamca kto ciebie nazwał Miłością / Ty jesteś tylko Mądrością...". Bunt poety wzmaga fakt, iż adresatem jego słów jest bóg, który milczy. Przeświadczenie, że bohater jest odpowiedzialny za naród "Nazywam się milijon, bo za miliony kocham i cierpię katusze.", motywuje go do wyzwania Boga na pojedynek: "Ja wydam tobie krwawszą bitwę niźli Szatan: On walczył na rozumy, ja wyzwę na serca". W poniższym tekscie skupię się na porównaniu postawy Konrada z postawą mitycznego Prometeusza. Należy przytoczyć okoliczności w jakich Prometeusz skłócił się z Bogami. Otóż, wykradł z Olimpu ogień, aby ofiarować go ludziom.

Obaj samozwańczy „zbawiciele świata” zlekceważyli potęge i mądrość Stwórców. Konrad tkwił w przekonaniu, że Bóg nie jest odpowiednim władcą i posunął się do stwierdzenia, iż lepiej sprawdziłby się na jego miejscu: „Ja chcę mieć władzę jaką ty posiadasz (...) większe niźli ty zrobiłbym dziwo, zanuciłbym pieśń szczęśliwą”. Prometeusz zadziałał bardziej aktywnie, osiągając swój zamiar, kiedy Konrad jedynie o nim rozprawiał. Obaj dla dobra ludzi chcieli wpłynąć na rzeczy, które są w gestii bogów. Zapomnieli, jednak o tym, że bogowie stali ponad nimi i byli istotami zbyt małymi by podważać słuszność ich poczynań. Mimo wszelkich między nimi różnic, obaj cierpieli za miliony. Jedynie podłoże ich cierpień było inne. Konrad ubolewał nad tym, że nic nie może zmienić, a Prometeusz cierpiał również fizycznie przez czyn, którego się dopuścił.
Obaj buntownicy, ponieśli jednak inny wymiar kary. Prometeusz poniósł konsekwencje fizyczne, będąc przykutym do skały. Dla Konrada, natomiast karą było to, że bóg nie pozwolił mu zrealizować swoich ambicji. Można z obu przypadków, wysnuć konkluzje, że człowiekowi nie dane ingerować w boskie plany. Żadnemu z bohaterów nie udało się całkowicie przeciwstawić bogom. Porwali się jednak na to, gdyż nie zdawali sobię sprawy, z wielkości boskiej potęgi.


Przydatna praca? Tak Nie
(0) Brak komentarzy
Gramatyka i formy wypowiedzi


Zadania z Języka polskiego
Nieaktywny
Język polski 10 pkt 1 godzinę 38 minut temu

Ile może przeżyć bojownik w kuli 

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 12 pkt 1 godzinę 48 minut temu

napsz lis .

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 9 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 10 pkt 2 godziny 9 minut temu

Napisz list do kolegi, w którym zaprezentujesz swoje refleksje, nt. uniwersalnych wartości twórczości Ignacego Krasickiego.

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 10 pkt Dzisiaj 17:25

Co Staś z "w pustyni i w puszczy " napisał na górze Lindego???

Rozwiązań 2 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 2 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 10 pkt Dzisiaj 16:01

Człowiek wobec zagadki swojego losu. Zinterpretuj fragment Króla Edypa Sofoklesa, wykorzystując kontekst całego utworu. Sofokles Król Edyp...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.