profil

Autostrady

poleca 85% 180 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

W ostatnich latach trwa ożywiona dyskusja na temat budowy autostrad i dróg ekspresowych w naszym kraju. Plany zakładają, że w ciągu najbliższych 10 -15 lat zbuduje się 4 płatne autostrady o łącznej długości 2.600 km i 3.900 km dróg ekspresowych.
Autostrady te będą częścią europejskiej sieci dróg. Będą one zaspakajać nie tylko krajowe potrzeby transportowe, ale także przewozy transportowe z zachodu na wschód oraz z południa na północ.
Konieczność budowy autostrad i dróg ekspresowych jest wynikiem ogromnego wzrostu ilości samochodów osobowych notowanego obecnie w Polsce, gdzie w roku 1998 było zarejestrowanych ok. 9 mln samochodów osobowych, a wzrost ilości tych samochodów w roku 1998 wynosił 550 tyś. podczas gdy w roku 1999 aż 640 tyś.. W 2000 roku zanotowano spadek ilości sprzedawanych samochodów, jednak w najbliższych latach spodziewana jest dalsza tendencja wzrostowa, które prawdopodobnie utrzymywać się będzie na stałym poziomie.
Ten rozwój motoryzacji, a ponadto przejęcie przez transport samochodowy przewozów towarów przewożonych uprzednio koleją, wymusza w Polsce m.in. budowę autostrad i dróg ekspresowych.
Każda jednak działalność gospodarcza, a zwłaszcza budowa dróg nie jest obojętna dla środowiska naturalnego.

Do niewątpliwych zalet, korzystnych dla środowiska naturalnego należą:
1. oszczędność w zużyciu paliwa będąca wynikiem ustabilizowanej pracy silnika, bez przyspieszeń, hamowań i jazdy ze stałą prędkością,
2. zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin, jako wyniku pracy katalizatora w ustabilizowanym i optymalnym zakresie jego temperatury,
3. skrócenie czasu podróży, jako wyniku jazdy z większą na ogół prędkością,
4. zmniejszenie ilości wypadków drogowych, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa, jako wyniku wydzielenia pasów do ruchu w jednym kierunku, a także bezkolizyjnych skrzyżowań,
5. zmniejszenie hałasu docierającego do terenów zabudowanych z uwagi na większą ich odległość od autostrady,
6. odciążenie terenów zabudowanych i aglomeracji miejskich od ruchu tranzytowego,
7. zmniejszenie mechanicznego zużycia takich zespołów jak: sprzęgło, hamulce, skrzynia biegów, elementy zawieszenia, układ kierowniczy itp. ze względu na znacznie mniejszą częstotliwość korzystania z tych mechanizmów, a także mniejszą ilość manewrów w kierowaniu samochodem.
Oprócz korzyści wynikających z powyższych elementów ruchu i warunków pracy pojazdów samochodowych, należy także uwzględnić korzyści towarzyszące budowie autostrad i dróg ekspresowych.
Realizacja tak dużej inwestycji łączy się z dużym ożywieniem gospodarczym, a także i rynku pracy. Następuje rozwój i wzrost zatrudnienia w wielu dziedzinach gospodarki, jak: budownictwo dróg, mostów, tuneli, estakad, stacji benzynowych, stacji serwisowych i innych budowli inżynierskich, sieć elektryczna, łączność, transport, przemysł wydobywczy i przetwórczy, a nawet mogą wystąpić prace archeologiczne, a ponadto prace przy planowaniu, projektowaniu, nadzorze budowlanym, komasacji gruntów, prace o charakterze geodezyjnym, prawnym, itp.
Nie bez znaczenia są też dochody państwa wynikające z opłat za korzystanie z autostrad, a także wpływy z podatków.


Te niewątpliwe korzyści związane z budową i eksploatacją autostrad i dróg ekspresowych nie mogą przysłonić ujemnych skutków tego zagadnienia, głównie o charakterze ekologicznym, jak:
1. strata znacznych terenów rolniczych przeznaczonych na autostrady wraz z przylegającymi terenami, przeznaczonymi na lokalne drogi, po których mogłyby się poruszać pojazdy niedopuszczone na autostrady,
2. daleko idąca ingerencja w środowisko naturalne, stanowiąca:
- zagrożenie dla świata zwierzęcego przez zmniejszenie powierzchni ich bytowania z powodu przecięcia tras migracyjnych, szczególnie dzikiej zwierzyny, prowadzących do wodopojów, miejsc żerowania, schronienia, rozrodu, itp., utrudnienie wymiany biologicznej,
- płoszenie zwierząt, szczególnie ptaków,
- konieczność daleko idącej ingerencji w rzeźbę terenu w związku z budową obiektów inżynierskich, jak: mosty, tunele, estakady, tzw. „zielone mosty”, oraz likwidację wzniesień ze względu na konieczność dotrzymania wymogów geometrii autostrad, określonych odpowiednimi warunkami technicznymi,
- wycinanie lasów na terenach przez które przebiega autostrada, co w konsekwencji powoduje: zmniejszenie natlenienia powietrza, wysuszenie środowiska w wyniku działania wiatrów, zmniejszenie zatrzymania wody w glebie, eliminację ostoi dla dzikich zwierząt, ptaków i owadów,
3. zaniechanie wypasu bydła na terenach przylegających do autostrady,
4. konieczność zrezygnowania z uprawy warzyw, krzewów, drzew owocowych przeznaczonych do konsumpcji dla ludności oraz wielu roślin pastewnych przeznaczonych na paszę, ze względu na skażenie powietrza i gleby przez spaliny w odległości 100 – 120 m od jezdni,
5.skażenie motoryzacyjne nowych powierzchni przylegających do autostrady wynikające z emisji ciężkich metali, jak: ołów, kadm, cynk, nikiel oraz pyłami pochodzącymi głównie ze ścierania opon.

Do negatywnych konsekwencji budowy autostrad należy zaliczyć także skutki społeczne polegające na:
- utrudnieniu lokalnych powiązań między terenami leżącymi po obu stronach autostrady ze względu na wyłączenie z niej ruchu pieszego i kołowego, gdyż przepusty pod nią są od siebie znacznie oddalone,
- konieczności komasacji gruntów, których celem jest, aby uprawiane pole było po tej samej stronie, co miejsce zamieszkania rolnika, co może także rodzić niekorzystne emocjonalne zachowania.
Tak więc decyzja o budowie autostrady, musi być poprzedzona wnikliwą, dokładną, lokalną analizą, aby negatywne konsekwencje ekologiczne, a także społeczne były jak najmniejsze, bowiem nie sposób jest je całkowicie wyeliminować.

Rozwój infrastruktury motoryzacyjnej w różnych dziedzinach życia gospodarczego do których szczególnie należy budowa autostrad wymaga określonych działań, tak aby inwestycja ta była okupiona jak najmniejszymi skutkami ekologicznymi. Ma tu szczególnie miejsce zasada zrównoważonego rozwoju.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty