profil

Gimnazjum klerykowskie różni się od współczesnego.-rozprawka.

poleca 87% 122 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Stefan Żeromski

Moim zadanie jest porównanie gimnazjum w Klerykowie,z czasów,gdy na mapach nie było Polski,zaraz po upadku powstania styczniowego,z gimnajum czasów obecnych.Szkoły te tóżnią się między sobą nie tylko wygladem,ale przede wszystkim sposobem i metodami nauczania.

W gimnazum klerykowskim nie wolno było posługiwać się językiem polskim,uczniom został narzucony rosyjski.Za głośne rozmawianie w ojczystym jęcyku polaków,groziły kary cielesne.Istniał zakaz czytaniaczytania polskiej literatury.Uczniowie mówili po rosyjsku,nie tylko w obrębie murów szkoły,ale także na stancjach,gdzie w każdej chwili mógł nieposłusznego Polaka usłyszeć jeden z jego profesorów.Bunt przeciw temu przepisowi,przekazują słowa Mikołaja reja "Polacy nie gesi,swój język mają."Obecnie w szkole możemy uczyć się kilku jezyków i nikt nam nie zabrania mówić tym,który najbardziej nam odpowiada.

Za czasów zaboru rosyjskiego,w Klerykowie istniał stały nadzór nauczycieli nad uczniami.Patrole takie zachodziły do pokoi chłopców niespodziewanie,o każdej porze dnia i nocy.Profesorowie zagladali w okna,szpiegowali,podsłuchiwali i sledzili młodzież klerykowską.Mogli także rewidować pokoje,gdy mieli choć cieć podejrzenia,że młodzieniec przechowuje zakazane dzieła wielkich pisarzy polskich.W czasach teraźniejszych,po wyjściu ze szkoły już nie jesteśmy pod kontrolą nauczycieli,a oni zalecają nam czytanie dowolnej literatury.

W szkole rosyjskiej lekcje języka polskiego odbywały się albo wczesnie rano,albo póżnym wieczorem,czyli w porze niedogodnej dla uczniów.Poza tym były nieobowiązkowe,a sam program nauczania zupełnie nieinteresujący.Nauczyciel języka polskiego był zastraszonym człowiekiem,który musiał nauczać swojego przedmiotu,przetłumaczając nic nie znaczące teksty polskie na język rosyjski.Dopiero przyjscie Zygiera otwiera oczy i uszy młodych Polaków na piękno polskiego jezyka i literatury.

Profesorowie w gimnazjum klerykowskim stosowali w stosunku do uczniów metodę nauki pamięciowej.Zabijała ona własne,krytyczne myślenie,szczególnie to o ojczyźnie.Polskę i całą jej historię przedstawiano jako pasmo klęsk,nieuczciwości i nieudacznictwa.Wmawiano,że bycie Polakiem powinno być godne pożałowania.Obecnie jesteśmy uczeni szacunku i miłosci dla ojcyzny,a własne przemyslenia są wymagane.

Mimo wszelkich dążeń Rosjan do zniszczenia narodowości polaków,oni ocalili swoją odrębność.Dowodem na to jest fakt,że po 123 latach Polska oddzyskała niepodległość.Różnice w sposobie nauczania w gimnazjum klerykowskim,a współczesnym są ewidentnie widoczne.Obecnie uczniowie zachęcani są do czytania pieknej,polskiej literatury z tamtego okresu.Pytanie tylko czy potrafią docenić wysiłki i poświęcenie swych równieśników z czasów zaborów.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 2 minuty