profil

Layered Process Audits-LPA

poleca 85% 267 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

LPA jako narzędzie wdrożenia i zachowania standardówLPA to Audit Warstwowy Procesu. Jest to trójpoziomowy system auditów wewnętrznych procesu produkcyjnego (auditów stanowiskowych) realizowanych przez szerokie spektrum personelu z różnych szczebli zarządzania.

Jest to systematycznie działający system ocen procesu, który weryfikuje prawidłowość metod roboczych, nastaw, fachowość operatorów, działanie urządzeń „error proofing” i inne czynniki pod kątem tego czy są tam gdzie mają być by stale zapewniać wyroby wolne od usterek.
Skoncentrowane na wdrożeniu i utrzymaniu standardów a nie na ocenie wyników procesu;
Charakteryzuje go wysoka częstotliwość
może być punktem wyjścia dla sprawdzenia swoich procesów;

Realizacja auditów warstwowych może pozwolić na uwolnienie audytowanego obszaru od prostych usterek postępowania pracowników, braków w wyposażeniu i szybkie wychwycenie nieaktualności lub „nieżyciowości” dokumentacji.

LPA są wdrażane w obszarach, na których dąży się do podwyższenia świadomości pracowników, eliminacji błędów powtarzających się lub wykluczenia ewentualnych ryzyk w procesie. Metodologia prowadzenia audytu warstwowego zgodnie z przewodnikiem AIAG (CQI-8). Prowadzenie audytu warstwowego na produkcji jako metoda doskonalenia jakości, produktywności i bezpieczeństwa. Budowanie planów działań oraz planów nadzoru przez kierownictwo.

Analiza danych, poszukiwanie przyczyn niezgodności za pomocą Metoda Pareto, 5W2H, 5Why, Burza mózgów, diagram Ishikawy. odpowiedź na pytanie: „tak”/”nie”;
pytanie odnosi się zawsze do sposobu postępowania a nie do wyniku działania;
krótkie, zwięzłe, precyzyjne;
odpowiedź na pytanie musi być możliwa do sprawdzenia;
pytania powinny sugerować poprawne zachowanie;
pytanie odnosi się do jednego zagadnienia.
czy ma Pan założone okulary ochronne?
czy sprawdził Pan pierwszą sztukę?
czy wyroby niezgodne znajdują się w czerwonych pojemnikach?
czy parametr 180℃ +/-5℃ jest zgodny?
czy uzupełnił Pan listę TPM?
czy pojemniki przy prasie stoją w wyznaczonych miejscach?
czy zostało …. zrobione? czy pracownik pracuje zgodnie z wytycznymi BHP?
czy zwolnił Pan proces?
czy wyprodukował Pan braki i co Pan z nimi zrobił?
gdzie stoi czerwony pojemnik?
czy wszystkie parametry procesu są zgodne?
czy sprawdził Pan stan techniczny maszyny?
czy wszystko jest odłożone na swoim miejscu?
czy sprawdził Pan ….. ? jaki jest wynik ….. ?

System LPA -
1.Wyznaczone osoby audytujące powinny przychodzić codziennie do tablicy LPA i postępować zgodnie z instrukcją
2. W przypadku, gdy wyznaczona osoba nie ma możliwości wykonania auditu jest zobowiązana do wyznaczenia zastępcy.
3. Jeżeli Audit nie został wykonany: Nie przeprowadza się zaległego auditu w następny dzień.
4. Właściciel karty (dział, którego autor karty jest pracownikiem) jest odpowiedzialny za wszystkie wytyczne i zasady danego auditu, za treści i informacje znajdujące sie na tej karcie LPA oraz za stan techniczny karty.1. Pobranie Karty LPA zgodnie z Harmonogramem Auditów LPA

2. Uważne przeczytanie Karty LPA.

3. Nie należy dotykać maszyn i urządzeń podczas wykonywania auditu i stosować środki ochrony o których jest mowa na kartach LPA oraz
zachować zasady bhp.

Braku możliwości przeprowadzenia auditu LPA z powodu :
BRAK KARTY: - należy skontaktować się z osobą wykonującą audyt w dniu poprzednim bądź z działem WPS w celu dostarczenia duplikatu

BRAK PRODUKCJI:
Należy przeprowadzić audit na podstawie tych pytań na karcie, które nie wymagają obecności operatora (np. aktualizacji dokumentów do ostatniej zmiany, jaka pracowała.
- BRAK UPRAWNIEŃ DO WEJŚCIA NA DANY OBSZAR (NP. KTL)
Kontakt z osobą uprawnioną (Mistrz, Brygadzista)
- BRAKU MOZLIWOŚCI ODSZUKANIA WŁAŚCIWEGO MIEJSCA LUB TEŻ NIEZROZUMIENIE PYTAŃ NA KARCIE
Należy skontaktować się z autorem kartyJeżeli wynik jest NOK
1. Wymagane jest wyznaczenie czasu w trakcie trwania tej samej zmiany, aby przeprowadzić audit poprawkowyPrzeprowadzenie auditu LPA
po raz drugi
1. W wyznaczonym czasie wykonaj audit
2. Wymagane jest oznaczenie'O' w Harmonogramie Auditów LPA w pole przy swoim nazwisku dla danego dnia
3.Jeżeli niezgodność została zamknięta, wypełniana zostaje komórkę odpowiadającą danemu dniu i numerowi karty LPA żółtym kolorem w formularzuJeżeli wynik auditu jest NOK po raz drugi
1. 'X' w Harmonogramie Auditów LPA w pole przy swoim nazwisku dla danego dnia
2. Wypełniana zostaje czerwonym kolorem komórkę odpowiadającą danemu dniu i numerowi karty LPA w formularzu Wyniki Auditów LPA
3.Wypełniana zostaje Karta niezgodności LPA i pozostawiona w skrzynce na tablicy LPA.
Jeżeli wynik auditu jest OK.1.Wprowadzone zostaje oznaczenie 'O' w Harmonogramie Auditów LPA w pole przy swoim nazwisku dla danego dnia
2. Wypełniana zostaje zielonym kolorem komórka odpowiadająca danemu dniu i numerowi karty LPA w formularzu Wyniki Auditów LPA
WADY:

Czas wykonania autydu przekracza znacząco 5 przysłowiowych minut . Wynika to z zaangażowania osób trzecich do odnalezienia audytowanego obszaru .
Oderwanie od pracy operatora audytowanej maszyny, co w konsekwencji zaburza proces produkcyjny. Generowanie dodatkowej pracy dla pracowników niezwiązanych bezpośrednio z produkcją odpowiedzialnych za przeprowadzenie audytu. Ryzyko zakładania wyników audytów , np. pracownik który przeprowadza audyt według siebie poprawnie w rzeczywistości z braku technicznej wiedzy błędnie odczytuje parametry.
Codzienny nadzór nad całym obszarem produkcyjnym.
Poprawa standardów na obszarach produkcyjnych poprzez codzienną weryfikację .
Mniejsza ilość reklamacji , wzrost produktywności , co bezpośrednio przekłada się na wynik finansowy i wizerunek firmy .
Uczucie sprawczości – np. pracownik biurowy przeprowadzający audyt zauważa problem na produkcji , zgłasza go , problem zostaje przeprocesowany zgodnie z procedurą i wyeliminowany – wzrost motywacji pracownika.
Wdrażanie nowych systemów operacyjnych na obszarach podwyższonego ryzyka – system Loto.
Podwyższenie świadomości pracowników – dotyczących standardów firmy.
Eliminacja powtarzających się błędów .
Wykluczenie ewentualnych ryzyk w procesie
Skoncentrowanie na wdrożeniu i utrzymaniu standardów .
System oferuje przejrzysty sposób opracowania danych prezentacji danych jasno wskazujący obszary wymagające większego nadzoru.
Najlepszym narzędziem organizacyjno sprzętowym którego stosowanie ma ograniczać ryzyko wypadku jest L.O.T.O
L.O.T.O – LOCK-OUT / TAG-OUT . W wolnym tłumaczeniu to „Zablokuj i oznakuj”.
Lockout- jest to planowo prowadzone działanie, które obejmuje odłączanie źródeł energii zasilającej urządzenia przemysłowe i maszyny na czas wykonywania na nich prac konserwacyjnych lub naprawczych. Odłączanie i blokowanie realizuje się za pomocą odpowiednich kłódek.Kłódka personalna (osobista)
to kłódka zamykana kluczem dedykowana wyłącznie dla jednego pracownika. Jest to podstawowe narzędzie blokowania źródeł energii w stanie wyłączenia w systemie
LOTO. Każdy pracownik uczestniczący przy naprawach maszyn lub wchodzący w strefę niebezpieczną maszyny musi używać swojej kłódki personalnej.

Rodzaje i kolory kłódek
Kłódka „zwykła” jest dedykowana dla wszystkich pracowników (prócz pracowników autoryzowanych i firm zew.) zwanych dalej narażonymi. Do „zwykłej”
kłódki dołączony jest identyfikator personalny.
Kłódka: czarna, czerwona, żółta i niebieska dedykowane są dla pracowników autoryzowanych.
Kłódka czarna jest dedykowana dla pracowników Utrzymania Ruchu. Na obudowie posiada etykietę z Imieniem i Nazwiskiem danego pracownika.
Kłódka czerwona jest dedykowana dla pracowników dla Narzędziowni. Na obudowie posiada etykietę z Imieniem i Nazwiskiem danego pracownika.
Kłódka żółta jest dedykowana dla pracowników firm zewnętrznych uczestniczących w naprawie. Na obudowie nie posiada etykiety imiennej. Jest udostępniana
konkretnemu pracownikowi firmy zewnętrznej po przeszkoleniu i pod nadzorem UR lub Narzędziowni. Kłódkę udostępnia Koordynator (pracownik
autoryzowany).
Kłódka niebieska jest dedykowana dla pracowników Inżynieringu (IE).
Do każdej z w/w kłódek dołączany jest identyfikator personalny

Pracownik narażony
to pracownik nieuczestniczący w autoryzowanych naprawach sprzętu i maszyn. Pracownik ten zobowiązany jest do stosowania zabezpieczenia personalnego Lockout (kłódki „zwykłej” wraz z identyfikatorem personalnym). Pracownikiem narażonym jest każdy, kto nie został zdefiniowany jako pracownik autoryzowany w opisie poniżej. Kłódki pracowników narażonych będą znajdować się w odpowiednich miejscach na hali. Do kłódki dołączony jest identyfikator personalny. Pracownicy narażeni nie będą używać tabliczek ostrzegawczych wywieszanych na panelu głównym. Ten obowiązek spoczywa na pracownikach autoryzowanych.

Pracownik autoryzowany
to pracownik Działu Utrzymania Ruchu Narzędziowni oraz Inżynieringu, który może uczestniczyć w autoryzowanych naprawach sprzętu i maszyn. Do pracowników autoryzowanych zalicza się również firmy zewnętrzne pracujące na zlecenie Utrzymania Ruchu lub Narzędziowni i będące pod ich kontrolą. Pracownik taki zobowiązany jest do stosowania pełnego systemu zabezpieczenia LOTO. Pracownik autoryzowany rozpoczynając naprawę maszyny ma obowiązek w pierwszej kolejności wywiesić tabliczkę ostrzegawczą na panelu sterowania maszyną. Następnie wchodząc do strefy niebezpiecznej założyć kłódkę ze swoim identyfikatorem. świadomość zagrożeń jest jednym z najbardziej istotnych elementów bezpiecznej pracy
nie wszystkie źródła energii stanowią przy danych zadaniach zagrożenie
ryzyko powinno być ocenione na podstawie możliwie największej ilości informacji – znajomość zadania do wykonania
istotne jest łatwe wykorzystanie elementów
takich jak kłódka, blokada, placard, przywieszka.

Pracownik pracując w środowisku maszyn narażony jest na różne obrażenia :
Nieautoryzowane lub przypadkowe uruchomienie maszyny
Dokończenie sekwencji przerwanego ruchu .
Włączenie napięcia lub innych mediów .JEDEN PRACOWNIK = JEDNA KŁÓDKA
JEDNA KŁÓDKA = JEDEN KLUCZ
BRAK KŁÓDKI = ZAKAZ PRACY

Zakaz pożyczania sobie kłódek nawzajem!
W przypadku zgubienia kłódki/identyfikatora personalnego zgłaszam to swojemu bezpośredniemu przełożonemu! Kłódka może być zdjęta wyłącznie przez osobę, która ją założyła!!!
NIE ZASTOSOWANIE SIĘ DO ZASAD SKUTKOWAĆ BĘDZIE SANKCJAMI DYSCYPLINARNYMI!!!Tagout
rozumiany jako przywieszka (tabliczka) informująca o pracach wykonywanych przy danym urządzeniu/maszynie. Sygnalizuje również, że dane urządzenie lub maszyna są zablokowane na czas przeglądu i NIE MOGĄ BYĆ WŁĄCZONE, dopóki blokady i przywieszka nie zostaną zdjęte, a osoba wykonująca dane prace nie opuści strefy zagrożenia. W takim przypadku pracownik autoryzowany przywiesza na panelu głównym maszyny odpowiednią przywieszkę. Istnieją identyfikatory personalne oraz tabliczki informacyjne.

DZIAŁ BHP
• dokonuje corocznej kontroli stanu i aktualności dokumentacji wspólnie z UR oraz reaguje na wszelkie informacje o defektach systemu,
• wyrywkowo weryfikuje wykonywanie odpowiednich szkoleń w zakresie LOTO przez wyznaczone i autoryzowane osoby .
TRENERZY
To wyznaczone przez Pracodawcę lub jego przedstawiciela osoby przeszkolone i przygotowane do prowadzenia szkoleń wewnętrznych.
• W zakresie LOTO trenerami są wyznaczone i autoryzowane osoby z nadzoru zatrudnione w CURA / Narzędziowni.
• Trenerzy szkolą pracowników Utrzymania Ruchu, Narzędziowni, IE oraz firm zewnętrznych w odpowiednich dla nich zakresach. Po przeszkoleniu pracownik
Utrzymania Ruchu i Narzędziowni Inżynieringu staje się pracownikiem autoryzowanym.
• wyznaczeni pracownicy nadzoru nieautoryzowanie mogą szkolić innych pracowników tzw. „narażonych”.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 9 minut