profil

Przetarg

poleca 87% 103 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Przetargi W znaczeniu potocznym przetarg oznacza sprzedaż publiczną oferującemu najwyższą cenę. W tym ujęciu można mówić o sprzedaży w drodze przetargu samochodów, maszyn, urządzeń lub organizowaniu przetargu na wynajęcie lokali sklepowych czy innych pomieszczeń. W ścisłym tego słowa znaczeniu, przetarg to forma zbierania ofert i sposób wyboru dostawcy w drodze pewnego rodzaju konkursu organizowanego przez przedsiębiorstwo, instytucję, organizację państwową lub samorządową, w celu uzyskania najkorzystniejszych warunków dostawy towarów, wykonania robót itp. Nabywcy zależy więc na wyborze najlepszego pod każdym względem, niekoniecznie najtańszego, dostawcy. Firma organizująca przetarg, występująca jako kupujący, ustala i ogłasza warunki przetargu. Warunki przetargu zawierają zwykle opis obiektu przetargowego, handlowego i techniczne warunki dostawy, termin dostawy lub wykonania oraz warunki, na jakich można przystąpić do kontraktu i termin, a także termin złożenia oferty. W zależności od ogłaszania warunków przetargu można mówić o przetargu otwartym i zamkniętym. Przetarg otwarty, zwany również przetargiem nieograniczonym lub publicznym, ogłaszany jest przez kupującego w powszechnych źródłach informacji, np. W gazetach, czasopismach fachowych i branżowych, dziennikach urzędowych danej jednostki administracyjnej. Oferty, jako odpowiedzi na publiczny przetarg, może składać każda osoba fizyczna i prawna, która spełnia warunki przetargu. Przetarg zamknięty nie jest podawany do publicznej wiadomości, lecz firma rozpisująca taki przetarg zwraca się do wybranych firm, potencjalnych dostawców lub wykonawców, z zaproszeniem do wzięcia udziału w przetargu. W tych zaproszeniach podawane są wszystkie warunki przetargu. Bez względu na formę przetargu, firma organizująca przetarg zastrzega sobie zazwyczaj prawo swobodnego wyboru oferty lub unieważnienia albo ponownego ogłoszenia przetargu w całości lub części. Na podstawie ogłoszenia w prasie lub zaproszenia, ubiegający się o zawarcie transakcji składają oferty opracowane według warunków przetargu. Oferent zobowiązany jest, jednocześnie z przesłaniem oferty, złożyć wadium w określonej wysokości (przeważnie w granicach 5-10% wartości swej oferty ), jako gwarancję przyszłej dostawy lub wykonania robót. W określonym dniu po upływie terminu nadesłania ofert następujące otwarcie złożonych ofert przez organizatora przetargu. Następnie sporządza się zestawienie ofertowe , zawierające istotne propozycje oferentów(np. cena, termin dostawy, warunki, płatności i inne ) i na tej podstawie wybiera się najkorzystniejszą ofertę. Przetarg jako forma formalnego wykazuje wiele dodatnich cech. Przetarg skraca cykl zawierania transakcji, gdyż wszystkie oferty wpływają w ustalonym terminie, umożliwia w firmie ogłaszającej przetarg najkorzystniejszy zakup, zmniejsza ryzyko zawierania transakcji z firmą niemogącą wywiązać się z przyjętych zobowiązań, co jest szczególnie ważne w przypadku firm zagranicznych. Istotne jest również, że dostawca z góry akceptuje warunki kupującego. Minusem przetargu może być zbyt skąplikowana procedura lub zbyt wysokie wadium, które mogą zniechęcać kontrahentów do do zgłaszania ofert. Innym zagrożeniem może być długa procedura odwoławcza, która prowadzi do sparaliżowania przetargu, np. gdy nie można podpisać umowy ze zwycięzcą przetargu aż do czasu rozpatrzenia odwołań od strony przegranych przedsiębiorstw. Targi i wystawy. Mianem targów - oprócz lokalnej wymiany towarowej nazywanej tym terminem- określa się kontrakty handlowe pomiędzy producentami towarów a kupcami hurtowymi oraz detalicznymi, które zmierzają do zawierania transakcji, odbywające się w określonych warunkach. Targi prowadzą nie tylko do zacieśnienia kontaktów handlowych, się także do wymiany informacji o możliwościach wytwórczych producenta oraz o tym, jak kształtują się jego potrzeby konsumentów. Tego rodzaju targi są na ogół przedsięwzięciami handlowymi o dużej skali obrotów, na których zawiera się transakcje głównie na podstawie próbek i wzorów demonstrowanych nabywcom. Biorąc pod uwagę zasięg terytorialny oddziaływania rynku, rozróżnia się targi krajowe i targi międzynarodowe. Tragi krajowe charakteryzują się tym, że wystawcami są głównie producenci krajowi. Na targach krajowych często nie dopuszcza się do ekspozycji producentów z innych krajów, podejmuje się natomiast starania o przyciągnięciu kupców zagranicznych do zawierania transakcji kupna. Targi międzynarodowe gromadzą zarówno wystawców, jak i interesantów krajowych i zagranicznych. Są one urządzane w stolicach państw lub w miastach szczególnie dogodnie położonych, stanowiących często poważne ośrodki gospodarcze. Targi te organizowane są zazwyczaj przez specjalne w tym celu zakładane przedsiębiorstwo lub przez samorząd terytorialny. Odbywają się z reguły na dużych specjalnych na ten cel przeznaczonych i odpowiednio wyposażonych terenach. Na tych terenach znajdują się zwykle stałe hale i budynki wystawowe, są też możliwości wznoszenia

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy