profil

satysfakcja 71 % 181 głosów

Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera "Świętoszek” scharakteryzuje głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytułowej postaci.

drukuj
Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

Propozycja odpowiedzi do tematu 1 - Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera "Świętoszek” scharakteryzuje głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytułowej postaci. 1. Rozpoznanie wstępne - przedstawienie bohaterów, kim są - forma podawcza – dialog - umiejscowienie fragmentów w całości utworu - Świętoszek pokazany z różnych punktów widzenia, różnych perspektyw 2. Charakterystyka Świętoszka – w oczach Orgona - pobożny, manifestuje pobożność każdego dnia - wnosi spokój w życie ludzi - pokorny, usłużny - skromny, prowadzi ubogie życie - część pieniędzy od Orgona oddaje biednym - troszczący się o rodzinę Orgona - zrządzeniem niebios znalazł się w jego domu - surowy wobec siebie i innych - śmieszność Tartuffa (żałuje zabitej pchły) - Orgon przekonany o słuszności swoich racji odrzuca upomnienia Kleanta 3. Postawa Orgona - zachwyt, uwielbienie - brak krytycyzmu - nieprzyjmowanie uwag członków rodziny - naiwność - przedkładanie Tartuffa ponad rodzinę - dzięki niemu ważne stają się sprawy duchowe, a nie doczesne (pogarda dla świata) - Świętoszek nauczył go jak radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych, dystans do rodziny 4. Świętoszek w oczach Kleanta: - zarzuca Orgonowi, że nie zna człowieka, którego przyjął pod swój dach - ironiczny stosunek wobec Orgona - ma Świętoszka za przybłędę, nędzarza - dostrzega fałsz, obłudę, hipokryzję, udawaną świętość - jest przekonany, że nie myli się w ocenie Świętoszka - dostrzega jego interesowność - dewocja ma mu przynieść korzyści materialne - perfidia Tartuffa polega na wykorzystywaniu religijnego zaangażowania Orgona i jemu podobnych - prawdziwa pobożność nie ma nic wspólnego z manifestowaniem swojej religijności i postawą Świętoszka 5. Świętoszek w scenie z Elmirą, bohater w jej oczach, jej postawa. - Tartuffe w scenie z Elmirą pokazuje swoje prawdziwe oblicze: uwodziciela, obłudnika - domaga się dowodów miłości - używa bałamutnych argumentów, że niebo będzie im sprzyjać, ich romans nie jest grzechem - pycha, pewność siebie - relatywizacja wartości (przesuwanie granicy między dobrem i złem) - zło czynione w tajemnicy nie jest złem - brak skrupułów - wykorzystywanie naiwności Orgona - pogarda wobec Orgona, poczucie wyższości nad zdradzonym mężem - Elmira udaje zakochaną w Świętoszku - rozmowa jako element intrygi demaskujący zamiary Tartuffa - udaje, że przed romansem powstrzymuje ją kara niebios i nadejście męża 6. Funkcjonalne wykorzystanie całości utworu. 7. Wnioski: - Świętoszek pokazany z różnych perspektyw, pokazana dwulicowość bohatera - problem obłudy, hipokryzji religijnej, ich wpływu na otoczenie - postawy bohaterów utworu różnią się: od naiwnego uwielbienia, przez krytycyzm, do prób demaskowania - aktualność problemu w dzisiejszym świecie - komedia Moliera – "śmiech przez łzy” – rodzina Orgona u

Data dodania: 2010-06-14

Autor Klaudia0001
Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (1) Brak komentarzy zobacz wszystkie
27.2.2011 (16:42)

Mi się przydała bo miałam do zrobienia 5 arkuszy matualnych

Materiały do matury


Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.