profil

Techniki wykorzystywane w reklamie

poleca 85% 333 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Czym właściwie jest reklama??
Reklama (z łac. reclamo, recla) to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).
Reklama jest zjawiskiem, z którym spotykamy się na co dzień. Przyzwyczailiśmy się do niej i dziś trudno wyobrazić sobie życie bez jej działania.
W działaniu przekazu reklamowego jako pierwszą wyróżnia się tzw. fazę kognitywną: z komunikatu odbiorca najpierw dowiaduje się czegoś; następnie fazę afektywną; reaguje na komunikat racjonalnie; wreszcie behawioralną: pojawia się chęć korzystania z oferty.
Tekst reklamowy powinien być prawdziwy (tego chce odbiorca), albo przynajmniej trudny do podważenia (tego chce nadawca). Najważniejszymi cechami reklamy jest to aby przyciągnąć odbiorcę. Liczy się pomysł, atrakcyjność, sugestywność, zrozumiałość, łatwość zapamiętywania, zwięzłość i oryginalność.
Najbardziej trafiającym do nas przekazem reklam jest spot telewizyjny. Spot telewizyjny to krótki film reklamowy, który zostaje wyświetlony w przerwach między programami telewizyjnymi a także w trakcie ich trwania (przerywając je). Telewizyjne spoty reklamowe mogą być dłuższe i krótsze, ale przeważnie trwają ok. 30 sek. To właśnie emisje spotów reklamowych są jednym z głównych źródeł utrzymania się prywatnych stacji telewizyjnych jak i stacji państwowych. Reklamy nie tylko pobudzają nas do zakupu, ale również promują przyjmowanie postawy konsumpcyjnej, rozbudzają łakomstwo, agresję oraz wyobraźnię.
W reklamach spotykamy najczęściej osoby sławne tj. aktorzy, piosenkarze, sportowcy itp. Zwróćmy uwagę na to, iż są to osoby bardzo eleganckie, dobrze ubrane, w perfekcyjnych makijażach. W tle zawsze pojawiają się pięknie urządzone wnętrza lub krajobrazy, które zapierają dech. W reklamach osoby te zachowują się tak, jakby w życiu najważniejszym celem było posiadanie pięknych włosów, pięknego ciała, doskonale nieskazitelnej cery, luksusowych samochodów, smacznych czekoladek, markowego alkoholu czy ubrań, itp.
Młody człowiek odbiera tą reklamę jako obraz świata, w którym liczy się tylko posiadanie. Zaczyna dążyć do zdobywania dóbr materialnych tak jakby pieniądz stanowił wartość człowieka. Rozbudzanie tych pragnień, które nie zawsze są możliwe do realizacji powoduje frustrację prowadzącą do agresji.
A jaki wpływ reklamy mają na dzieci? Często rodzice nie mają czasu dla swoich pociech. W pogoni za pracą, pieniędzmi, często z przemęczenia zaniedbują je. Dzieci nie mają z kogo brać przykładu wiec czerpią wzory z telewizji, Internetu, plakatów. Naśladują swoich ulubionych bohaterów, sytuacje i ich zachowania. Dzieci pod wpływem reklam wymuszają na rodzicach zakup określonych zabawek, słodyczy czy innych produktów. Dzieci stosują rożne sposoby aby przekonać, skłonić dorosłego do kupienia rzeczy, której pragną. Takie działanie jest przez ludzi tworzących reklamy zamierzone, a dzieci SA dla nich narzędziem do osiągania zysków. Opierając się o ankiety przeprowadzone wśród ludzi można także stworzyć reklamę, która rzeczywiście może stać się bardziej wiarygodna. Tak samo dzieje się gdy w reklamie np. tabletek na ból głowy, wypowiada się lekarz, jest on osoba, która zna się na zdrowiu wiec chcemy Wierzyc w to ze ten lek naprawdę nam pomoże.
Innymi przekaźnikami reklam SA np. bilbordy, plakaty, ulotki. Projektowanie ich jest rzeczą trudna. Oprócz dużych umiejętności plastycznych twórca powinien dysponować pomysłowością, żeby forma graficzna i tekst najtrafniej odzwierciedlały temat i trafiły do przekazania odbiorcy. W reklamie sklepowej często stosuje się plakaty, które spełniają role wabika. Na wystawie umieszcza się towar a obok plakat promujący ten produkt. Na plakacie może być umieszczona szczegółowa informacja o technicznych i użytkowych właściwościach danego artykułu, w którym stosuje się układ literyczny z podkreśleniami za pomocą znaków graficznych i koloru. Plakat jest dobrze przemyślamy i tak zaprojektowany a by przyciągał nasza uwagę i abyśmy zainteresowali się danym produktem.
Częstym chwytem na klienta SA promocje. Zazwyczaj zdarza się tak ze produkt jest albo uszkodzony albo kończy się jego termin ważności ( w przypadku produktów spożywczych). Klientów przyciągają okazje np. jogurt kosztował 2,20 zł a jest przeceniony na 1 zł. Myśl że dany produkt można kupić o ponad połowę taniej nie pozwala nam o tym zapomnieć i w rezultacie kupujemy go. Promocja jest możliwość degustacji danego wyrobu. Klient nie kupuje tzw. kota w worku , ale przed zakupem może spróbować i podjąć odpowiednia decyzje. Również i w małych sklepikach proponują degustacje poszczególnych produktów swoim klientom i nie SA to tylko produkty podawane na zimno. Oczywiście nie ma tu mowy o najedzeniu się, ale można spróbować zanim dokona się wyboru.
Innym rodzajem są promocje tj. „KUP 2 BLUZKI A TRZECIA OTRZYMASZ GRATIS” ; „TYLKO DZIŚ DWIE RZECZY W CENIE JEDNEJ” ; „JEŚLI WYDASZ NA ZAKUPY MIN. 200 ZL W PREZENCIE OTRZYMASZ ELEGANCKI PASEK”. To nic innego jak manipulacja człowiekiem. Klienci myślą, ze jest to niesamowita oferta a tak naprawdę to zazwyczaj oszustwo. Ceny dzień wcześniej mogą być podniesione, a te rzeczy, które dostajemy gratis zazwyczaj ze starych kolekcji, które się nie sprzedały. Przemyślmy logicznie czy właściciel sklepu chciałby być stratny robiąc takie promocje i czy tak naprawdę powinniśmy Wierzyc w takie oferty?
Zwróćmy uwagę na to, ze w sklepach z kosmetykami bardzo często dostajemy próbki nowych produktów, które wchodzą na rynek. Firma promuje nazwę kosmetyku a właściciel sklepu zyskuje klientów. Dlaczego tak się dzieje? Bądźmy szczerzy, kto z nas nie lubi dostawać czegoś gratis lub w prezencie. Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, ze chętnie wrócę do sklepu gdzie jest mila obsługa a w prezencie dostane jakoś upominek.
Jeszcze innym przekazem reklam jest prasa. W czasopismach oprócz reklamowania przeróżnych produktów, można zaobserwować iż zaczęto do nich wprowadzać rożnego rodzaju dodatki tj. filmy DVD, kalendarze, notatniki, torby, szaliki itp. Te dodatki zachęcają nas do kupna tej gazety. I znów nasuwa się myśl. Skoro gazeta bez dodatku kosztuje 3 zł a z dodatkiem 6 zł to dlaczego musimy płacić za prezent!
Odkąd istnieje handel istnieje tez reklama. Reklamy SA przekazywane w rożny sposób, poważny, czasem śmieszny, a czasem drastyczny, maja one na celu dotrzeć do nas i przekonać nas , ze powinniśmy kupić właśnie ten produkt a nie inny. Chociaż większość z nas deklaruje, ze nie wierzy w reklamy, to jednak jesteśmy podatni na ich wpływ.

/praca mojego autorstwa oparta na przykładach z życia

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut