profil

satysfakcja 82 % 27 głosów

Bunt i pokora jako przykłady zachowań człowieka wobec Boga.

drukuj
Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

Choć dylematy podmiotu lirycznego Trenów znajdują rozwiązanie to jednak problem pozostanie. W Trenach spotykamy tradycje biblijne, gdyż poeta podobnie jak Hiob szuka wyjaśnienia niezawinionego cierpienia. Także Adam Mickiewicz w ,,Dziadach cz. III ’’ opisuje motyw buntu, którego bohaterem jest Konrad. Jest on samotnikiem, indywidualistą, ale także buntownikiem, osobą niepokorną. Jednym z powodów samotności Konrada jest fakt, iż jest on jednostką wybitną, mającą świadomość swojej niezwykłości, a zarazem obowiązków z jakimi ta niezwykłość się wiąże. W „Wielkiej Improwizacji” powodowany miłością do narodu zwraca się najpierw do Boga jako ucieleśnienia miłości i prosi Go o udzielenie mu części boskich kompetencji, aby mógł pomóc cierpiącemu narodowi. Kiedy Bóg milczy, bohater zastanawia się, czy aby ten Najwyższy nie jest tylko mądrością. Jeśli tak, to może ze względów nacjonalnych, aby naprawić zepsuty mechanizm świata zechce mu pomóc. Kiedy jednak Bóg nadal nie odpowiada na w pół przytomny, oszalały, występuje przeciw Niemu, bluźni, żąda władzy nad ludźmi. Jest krok od potępienia. Taka postawa buntu przeciw uznanym autorytetom, buntu podjętego dla dobra zbiorowości nazywana jest prometeizmem. Konrad nie wypowie największego bluźnierstwa, którym jest porównanie Boga do cara, dzięki czemu zostanie mu wybaczona jego pycha. Jednak nie pozna o czym marzył, przyszłych losów Polski. Przywilej ten będzie dany księdzu Piotrowi, odważnemu patriocie, który odwiedza więzionych rewolucjonistów niosąc im pociechę. Najważniejszą cechą charakteru tego niepospolitego człowieka jest pokora. Dzięki niej ma moc egzorcysty i potrafi zwyciężać złe duchy. W swoim widzeniu ogląda on najpierw minione dzieje Polski ukazane na wzór męki Chrystusa, rozbiory, upadek powstania Listopadowego i represje jakie spotkały po tym upadku naród. Potem zaś jej odrodzenie i triumf. Obraz ten ukazujący analogię między cierpieniami Polski i Jezusa to przekonanie charakterystyczne dla narodowego mesjanizmu. Buntując się przeciwko Bogu Konrad mimo swego patriotyzmu, mimo umiłowania narodu, którego cierpienia odczuwa jako swoje, ponosi klęskę. Zwycięzcą jest pokorny ksiądz Piotr, gdyż to on otrzymuje to, na czym tak zależało Konradowi. A na koniec nawiąże jeszcze do utworu „Wieża ”Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, w którym przedstawione jest prawdziwe cierpienie ludzkie. Pojawia się tu postać Trędowatego. Człowiek ten zaznał ogrom cierpienia... Choroba, utrata bliskich, ale przede wszystkim samotność powiększały jego ból. Lebbroso poprzez cierpienie nauczył się, na czym polega prawdziwe chrześcijaństwo. Każdy cierpiący ma chwile zwątpienia, podobnie jak Trędowaty. Myślał, że nigdy nie nadejdzie kres jego cierpień. Zapomniał o Bogu. Pewnego dnia znalazł w pokoju zmarłej siostry list i "Biblię", od tego wydarzenia życie jego wypełniło się nadzieją.(pokora przesłanie siostry zniechęca go do popełnienia samobójstwa) Motyw buntu i pokory bohaterów literackich to temat rzeka na który można mówić bez końca. Z wyżej przytoczonych przykładów wypływa wniosek, że te dwie postawy życiowe występują obok siebie. Często bohater buntuje się przeciwko Bogu, zakłamaniu, obłudzie, złu, aby za chwilę z pokorą przyjmować zasady rządzące światem. Człowiek buntował się zawsze, gdyż świat, w którym żył nigdy nie wydawał mu się zbyt dobry, a prawa według których winien postępować sprawiedliwe. Głównym celem buntu była i jest poprawa życia. Choć wielu buntowników nie osiąga swoich celów, choć częściej są karani niż nagradzani, zawsze znajdują się następni, aby kontynuować dzieło. Pokora, kiedyś uważana za zaletę o czym świadczy oprócz podanych wcześniej przykładów cytowane teraz przysłowie ludowe: „Pokorne ciele dwie matki ssie” dziś utożsamiane jest ze słabością. Ten stan psychiczny polegający na odczuwaniu własnej małości, niższości, sprawia iż człowiek nie potrafi pokonywać przeciwności a co za tym idzie, nie rozwija się, nie stwarza nowych rzeczy, dzięki którym świat idzie na przód. Dlatego też motyw ten obecny w literaturze średniowiecznej, renesansowej czy romantycznej, spotykany w biblii i mitologii współcześnie stał się mało popularny przegrywając zdecydowanie z motywem buntu.

Data dodania: 2010-05-13

Autor aniaasas
Przydatna praca? Tak Nie
(0) Brak komentarzy
Materiały do matury


Zadania z Języka polskiego
Nieaktywny
Język polski 10 pkt 39 minut temu

Co Staś z "w pustyni i w puszczy " napisał na górze Lindego???

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 1 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 10 pkt 2 godziny 3 minuty temu

Człowiek wobec zagadki swojego losu. Zinterpretuj fragment Króla Edypa Sofoklesa, wykorzystując kontekst całego utworu. Sofokles Król Edyp...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 10 pkt 2 godziny 6 minut temu

Podkreśl podmiot i orzeczenie. Wypisz zaimek główny i zaimki poboczne. Narysuj wykres. Zaznacz grupę podmiotu i grupę orzeczenia: a}. Mali chłopcy...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 10 pkt 2 godziny 22 minuty temu

Na podstawie analizy poniższego fragmentu Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz w kontekście całego utworu rozważ filozoficzny aspekt...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Język polski 10 pkt Dzisiaj 14:37

Jaki będzie ciąg dalszy historii w Ścichapękach ? Co się stało z bohaterem? Czy premier wrócił na swoje stanowisko ? Napisz opowiadanie Fragment...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.