profil

satysfakcja 90 % 199 głosów

Rozumienie czytanego tekstu - Anna Pawełczyńska, Przeszłość jest dziś

drukuj
Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

1. Pierwsze zdanie tekstu ma charakter:
A. tezy
B. hipotezy (poprawna odpowiedź)

Wypisz z tekstu fragment potwierdzający toja opinię.
- "... staję się chyba człowiekiem mądrzejszym"

2. W jaki sposób, według autorki, tzw. literatura obozowa oddziałuje na czytelnika? Podaj dwa przykłady.
- Porusza wyobraźnię i zmusza do refleksji.

3.Wypisz z akapitu 1. cztery przykłady nacechowanych słów, zawierających ocenę systemu totalitarnego.
- zwyrodniałe, terror, fałszywa, kłamliwa, poniżające, zbrodnia

4. Odwołując się do akapitu 1., podaj cztery przykłady opisywanych przez literaturę obozową przejawów zła charakterystycznych dla totalitaryzmu.
- Poniżenie człowieka, odebranie mu godności, nienawiść klasowa, ośmiesza się tradycje.

5. Przed czym według autorki, przestrzega czytelnika literatura obozowa? Podaj dwa przykłady na podstawie akapitów 2-3.
- nie można lekceważyć drobnych przejawów zła, obojętność wobec przejawów zła.

6. Uzasadnij użycie przez autorkę w akapicie 4. czasowników w 1. osobie liczby mnogiej.
- wypowiada się w imieniu współczesnych Polaków, którzy żyją po zmianie rządu.

7. Wypisz z akapitu 4. zdanie będące rozwinięciem myśli zawartej w tytule tekstu.
- "Zło, które się rozrastało w przeszłości, nadal istnieje, choć zmienia swoje formy. Przeszłość stanowi przestrogę dla ludzi współczesnych."

8.Dlaczego, według autorki, wiedza na temat przeszłości jest zawsze ważna? Podaj dwa przykłady na podstawie akapitu 4.
- pomaga w zrozumieniu otaczającej nas rzeczy, ostrzega nas przed złem.

9. Określ, jaki jest związek między następującymi zdaniami z akapitu 5.: "I chociaż instytut meteorologiczny prognozuje burzę, człowiek nie wie o tym, iż piorun uderzy w drzewo, pod którym się schroni. I chociaż wiadomo było, że na terenie Czech wielka powódź ogarnęła górne dorzecze Odry, konkretni mieszkańcy zagrożonych województw w Polsce nie mogli sami przewidzieć, że woda pochłonie właśnie ich domy, a nawet zagrozi życiu rodziny".
- pierwsze zdanie ma metaforyczne uogólnienie niepewnego losu, drugie zdanie - konkretny przykład niespodziewanego nieszczęścia.

10. Co jest, według autorki, obowiązkiem każdego człowieka w obliczu zbiorowego nieszczęścia? Odpowiedz na podstawie akapitu 6.
- pomaganie innym, a nie dbanie tylko o siebie, niesienie pomocy słabszym.

11. W akapicie 7. mowa jest o obronie przed złem. Odpowiedz, co jest ta obroną według autorki.
- ludzka solidarność.

12. Określ, jaka funkcja językowa dominuje w tekście.
A. impresywna (poprawna odpowiedź)
B. informatywna
C. ekspresywna
D. fatyczna

Data dodania: 2010-04-13


Autor Jockerek07
Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (0) Brak komentarzy zobacz wszystkie
Gramatyka i formy wypowiedzi


Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.