profil

Higiena

poleca 85% 201 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Dojrzałość szkolna Stopień rozwoju dziecka na którym jest już ono w stanie sprostać wymogom stawianym przez szkołę. Jest swoistym rodzajem równowagi pomiędzy możliwościami dziecka a programem dydaktyczno – wychowawczym.
Ocena wieku Morfologicznego – Polega na opisaniu zachodzących zmian w rozmiarach ciała (długości, proporcji lub masy ciała. Pomocna są również pomiary określające składniki ciała (pomiar tk. Tłuszczowej, tkanki mięśniowej)
Dojrzałość fizyczna – Jest to odporność dziecka na zmęczenie, wysiłek fizyczny, choroby. Prawidłowy słuch, wzrok, i w przypadku wad potrzebna jest korekta np. okulary lub aparat słuchowy. Obejmuje ona takie elementy jak masa ciała, wysokość, wiek kostny.
Dojrzałość umysłowa – Zdolność rozumienia symboli jako podstawy nauki pisania i czytania, opanowanie mowy. Przejawia się zainteresowaniem dziecka nauka pisania, czytania, liczenia. Ważna jest tu zdolność skupienia uwagi przez długi czas na tej samej czynności np. śledzenie z uwaga treści opowiadanych czy bajki. Mowa dziecka powinna być na tyle bogata słownictwie aby bez przeszkód mogło źle porozumieć z rówieśnikami i nauczycielem.
Dojrzałość społeczna – Zdolność dziecka do współżycia w grupie rówieśników. Jej wskaźnikami jest samopoczucie w grupie, poczucie obowiązków, zdolność wykonywania zadań , udział w zespołach. Zdolność nawiązywania kontaktów z dorosłymi i rówieśnikami. Dziecko dojrzałe społecznie powinno szybko przystosować się do nowego środowiska szkolnego i dobrze się w nim odnajdywać.
Dojrzałość emocjonalna – Zdolność do wyrażania stanu emocjonalnego jako reakcji na bodźce występujące w środowisku zewn. Jest to przede wszystkim właściwe dla wieku umiejętności panowania i kontrolowania własnych emocji.
Dojrzałość wolicjonalna – takie ukształtowanie woli dziecka , które zapewnia podporządkowanie się wymaganiom dorosłych ( prośba nauczyciela o wykonanie zadań na lekcjach. Jest to zdolność do panowania nad sobą oraz wytrwałość w pracy.
Ocena wieku kostnego – Polega na ocenie rozwoju kośćca , ocena punktów kostnienia zmian w ich wielkości i kształcie (mogą być oceniane na podstawie zdjęcia rentgenowskiego, porównując otrzymane zdjęcie z wzorem możemy określić wiek kostny i stwierdzić czy jest on zgodny z kalendarzowym. Ocena taka jest możliwa na podstawie zdjęcia kości nadgarstka i kości ręki.
Ocena wieku zębowego - Wiek dziecka określany na podstawie oceny pojawienia się zębów. Dla ustalenia czy rozwój uzębienia jest u danego dziecka prawidłowy, przyśpieszony czy opóźniony.

Wyskoie temperatury
Znużenie cieplne – dreszcze osłabienie , bóle Glowy, objawy nerwicopodonbe ustępujące po obniżeniu temperatury.
Wyczerpanie cieplne – efekt długotrwałego narażenia na gorący mikroklimat – uczucie znużenia, bóle głowy osłabienie, nudności, może pojawić się zamroczenie i objawy zapaści.
Udar cieplny – wynikiem jest wysoka temperatura i zwiększona wilgotność może pojawc się nagle bądź być poprzedzony wyczerpaniem cieplnym. Niepokój, znaczne osłabienie przyspieszenie tętna i oddechu wzrost tem. Ciała pow. 41*C, zahamowanie wydzielania potu,
Oparzenia stopnie oparzeń.
1.Rumień o cechach zapalnych (zaczerwienienie, obrzęk, podwyższona ciepłota, bolesność)
2.Rumień i pęcherze.3.Rumień, pęcherze i martwice tkanek 4.Zweglenie tkanek.
Działanie niskich temperatur.
Ogólnie polega na obniżeniu temperatury ciała i spowolnieniu przemiany materii co wywołuje ogólny niepokój i drżenie mięśniowe, przyśpieszenie oddechu i podniesienie ciśnienia tętniczego krwi. Po dłuższym działaniu następuje śmierć.
Stopnie odmrożenia 1.Rumień z sinofioletowym odcieniem.
2.Zmiany pęcherzowe z obrzękiem skóry i tkanki podskórnej
3.Zmany martwicze (zgorzel sucha z następowym z samoooddzieleniem martwiczej tkanki)
Skale tem. -Celsjusza -*C topienie lodu 0*C wrzenie 100* -Farenheida- *F topnienie lodu 32*F wrzenie wody 212*F -Raumura odległośc miedzy punktami podzielona na 80 części.
Kelwina - *K ( 0*K ustaje ruch cieplny cząsteczek ok. -273*C
Wilgotnośc powietrza- zawartość pary wodnej w jednostce objętości lub masy powietrza. Wpływ wilgotności dla człowieka: zawilgocenie śliny , wysychanie skory i blon śluzowych, przez wysuszone blony łatwiej przenikaja zarodniki, wzmaga pragnienie, choroby gornych dróg oddechowych
Wskazniki wilgotności
Wilgotność bezwzględna- rzeczywista ilość pary wodnej w powietrzu
Wilgotność max powietrza – to max ilość pary wodnej jaka powietrze może zawierac przy określonej tem. Nastepuje wtedy całkowite nasycenie powietrza para wodna.
Wilgotność wzgledna powietrza- wyraza stosunek wilgotności bezwzględnej do max ( w %) lub stosunek czas tkowego ciśnienia pary wodnej w wilgotnym powietrzu do ciśnienia pary wodnej.
Tem. Punktu rosy – tem. Przy której nastepuje całkowite nasycenie powietrza para wodna. Dlatego obniżenie tem. Powoduje skraplanie w postaci mgły i rosy.
Znaczenie ruchu powietrza dla człowieka – wpływ na proces termoregulacji organizmu, - w niskich tem. Wzmaga uczucie zimna i odwrotnie. – pogarsza ukrwienie, - długotrwały wiatr obniża ciśnienie krwi. – bóle głowy, serca, wzmozona pobudliwość nerwowa. – ujawnienie zaburzeń psychicznych. – zwieksza ukrwienie skóry.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy