profil

Pedagogika

(203)
Więcej przedmiotów
Pokaż więcej
Lista
Polecamy | Najnowsze
poleca85%

Dyslalia, zaburzenia mowy

Dyslalia jest to zaburzenie, którego istotą jest nieprawidłowa realizacja dźwięku. W dyslali wyróżniamy: - sygmatyzm - rotacyzm - kappacyzm - gammacyzm - bekacyzm - mowa bezdźwięczna - inne odchylenia Formy realizacji dźwięku w...

poleca86%

Egzystencjalizm

Egzystencjalizm to współczesny kierunek filozoficzny zajmujący się ludzkim bytem postrzeganym jako konkretny i najbardziej nam znany oraz człowiekiem– istoty świadomej, mającej pewien stosunek do swego istnienia. Przedstawia rolę indywidualnej...

poleca84%

Doktryny pedagogiczne - Sergiusz Hessen

SERGIUSZ HESSEN (1887-1950) Ur.się na zesłaniu, za Uralenm, ojciec rozstał się z matką zabrał syna, ojciec związał się z kobietą z trójką dzieci. Francuskiego nauczył się od swojej nauczycielki, był Rosjaninem, zmienił wyznanie został...

poleca85%

Doktryny pedagogiczne J.F. HERBART

J.F. HERBART (1776-1841) Dzieło „Podręcznik pedagogiki“ pierwszy podręcznik, ur.się w Niemczech, studiował na Uniwerystecie Jena, 1797-1800 był nauczycielem domowym, wychowywał 3 synów, napisał relacje dla ojca dzieci. Mają 26 lat - 1802...

poleca89%

Działalność i poglądy pedagogiczne Jana Fryderyka Herbarta (1776-1841)

W 1794 roku wysłany przez ojca na studia prawnicze do Jeny zaprzyjaźnił się z Fryderykiem Schillerem, który w tym czasie napisał „Listy o wychowaniu estetycznym” i pod jego wpływem zaczął się interesować zagadnieniami pedagogiki i filozofii....

poleca85%

Doktryny pedagogiczne - Rousseau

J.J. ROUSSEAU (1712-1778) ŻYCIORYS – ur.się w Genewie, syn zegarmistrza, gdy miał 8 dni zmarła mu matka. Wychowywała go ciotka. Ojciec wych. go do 10r.ż. później miał życie tułaczki. W wieku 18 lat związał się z hrabiną de Warens i był jej...

poleca85%

Pedagogika wczesnoszkolna

1. Pedagogika wczesnoszkolna jako dyscyplina pedagogiczna - miejsce PW wśród dyscyplin pedagogicznych Aktywność własna jest podstawą poznania, rozwoju. Wyzwalanie aktywności własnej dziecka. Należy uwzględnić warunki w jakich odbywa się...

poleca85%

Edukacja zdrowotna

1. Co to jest promocja zdrowia. Kiedy i gdzie sformułowano jej założenia. Promocja zdrowia - 1986, I - sza Konferencja Promocji Zdrowia w Ottawie, założenia w karcie ottawskiej. Promocja zdrowia - jest to proces umożliwiający ludziom...

poleca85%

Historia Myśli Pedagogicznej - historia wychowania

Materiały z wykładów do przedmiotu-Historia Myśli Pedagogicznej.W 105 stronach,znajduje się wszystko czego nauczyciel będzie wymagał na egzaminie.Materiałów jest bardzo dużo,ale są napisane,bardzo przystępnym językiem tak aby,każdy czytając...

poleca85%

Pedeutologia

Pedeutologia: wiedza o nauczycielu, dział pedagogiki który zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi nauczycieli tj.; - ich osobowość - doboru do zawodu - statusu i kompetencji - kształcenia i doskonalenia - pracy zawodowej ETAPY ROZWOJU...

poleca84%

Metodologia badań społecznych

Notatki z wykładów NAUKA to najwyżej zorganizowane poznawanie rzeczywistości rzeczywistość to coś co istnieje, to co nas otacza; rzeczywistość może być przyrodnicza lub społeczna; rzeczywistość to również poglądy i oceny pojedynczych osób,...

poleca85%

Cele kształcenia Niemierko

Cele kształcenia - cele kształcenia w reformującej się szkole Polskiej - Taksomania celów edukacyjnych a). procedura operacjonalizacji edukacyjnych celów ogólnych b). możliwości i ograniczenia operacjonalizacji celów (sztuka nauczania...

poleca85%

Pedagogika porównawcza wykłady

Komparatystyka jako dyscyplina naukowa ma zaledwie 80 lat. Powszechna edukacja to druga połowa XX wieku po II wojnie światowej. Pod koniec XIX i XX wieku zaczęła rozwijać się nauka i technika, trzeba było kształcić robotników. Postmodernistyczne...

poleca85%

Pedagogika specjalna wykłady

Rys historii pedagogiki specjalnej I Okres do połowy 19w. rozpoczyna się działalność ped. Na rzecz osób niepełnosprawnych II okres od połowy 19w. rozwój teorii ogólnej ped. specjalnej . 1861 powstaje ped. lecznicza Okres od polowy 19w....

poleca85%

Środowisko lokalne i grupy rówieśnicze - Pedagogika społeczna

ŚRODOWISKO LOKALNE 1. Pojęcie "środowisko lokalne" - trudności pojęciowe, geneza określenia "środowisko lokalne", nazwa bliskoznaczna "społeczność lokalna". Środowisko lokalne to mała ojczyzna,...

poleca85%

Pedagogika jako nauka i wychowanie

Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i metodyczne podstawy planowej działalności wychowawczej. Początkowo zakres pedagogiki ograniczał się do problemów związanych przygotowaniem młodej generacji do dojrzałego życia. Była...

poleca85%

Typologia a klasyfikacja obiektów

Definiowanie pojęć pozwala ustalić treść i zakres pojęcia. Definicja dengo terminu ustala w sposób jednoznaczny treść pojęcia stanowiącego znaczenie danego terminu. Definicje pojęć dostarczają sposobów odróżniania przedmiotów należących i...

poleca85%

Dlaczego ludzie pomagają innym ludziom? Aronson

SOCJOBIOLOGIA I GENY – wiele społecznych zachowań ma swoje korzenie w wyposażeniu genetycznym, co oznacza, że ludzie posiadające określone geny będą bardziej skłonni do przejawiania takich właśnie zachowań, w toku ewolucji niektóre ze społecznych...

poleca85%

Interdyscyplinarny charakter patologii społecznej jako dyscypliny naukowej

1. Czym jest patologia. Termin patologia został utworzony od dwóch greckich słów pathos- cierpienie logos- nauka czyli nauka o cierpieniu. Ze sfery cierpienia organicznego termin ten przeniesiono na dolegliwości związane z życiem społecznym...

poleca88%

Metody aktywizujące - materiały z wykładów

Na kształcenie składają się dwa procesy: 1. proces nauczania – po stronie nauczyciela 2. proces uczenia się – po stronie ucznia Modele nauczania i uczenia się: - Model podający – celem jest przekazywanie wiedzy w postaci faktów i zasad -...

poleca85%

Andragogika

Andragogika to młoda dyscyplina nauk pedagogicznych; pojawiła się ok. II połowy XX wieku, posiada własną strukturę. Rodzaje andragogiki (szczegółowe): - ogólna - teoria wychowania dorosłych - teoria kształcenia dorosłych - historia myśli i...

poleca85%

Pedagogika: Pedagogika jako nauka. cz.2/4

Analizując wyżej podane definicje, można oprzeć się na założeniu S. Kunowskiego, który stwierdza, że "współczesna pedagogika jest wszechstronną nauką o całej rzeczywistości wychowawczej, w której istotę stanowi całożyciowy rozwój człowieka...

poleca88%

Pedagogika: Pedagogika jako nauka.

Termin "pedagogika" pochodzi od wyrazu greckiego "paidagogas", powstałego z połączenia słów: "pais- dziecko, chłopiec i "ago"- prowadzić. Pierwotnie termin ten był używany na określenie niewolnika w starożytnej...

poleca85%

Podejście do nauczania wczesnoszkolnego

Polski system szkolny nakłada obowiązek szkolny na dziecko od 7 roku życia. Edukacja szkolna jest poprzedzona przedszkolem, które jednak nie jest obligatoryjne. W polskim systemie szkolnym od roku 1919 do roku 1999 było kilka zmian ustrojowych...

poleca88%

Andragogika

Andragogika - Wykład TEMAT: MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWE CZŁOWIEKA DOROSŁEGO Andragogika - Nauka o kształceniu i wychowaniu osób dorosłych 1. Czy grupa osób dorosłych stanowi na tyle liczne grono by się nimi zajmować? Jedna grupa gdzie mały...

poleca85%

Pedagogika wczesnoszkolna

Transmisyjny i interakcyjny model edukacji szkolnej

poleca89%

Socjoterapia

Miejsce socjoterapii w resocjalizacji 1)Socjoterapia w ramach resocjalizacji mieści się w socjotechnikach , które wykorzystuje wpływ na jednostkę 2) 2 zakresy socjoterapii - organizowanie grupy , aby oddziaływać na jednostkę...

poleca85%

Filozofia Kostylo

Filozofia – Kostyło Trzy okresy w filozofii: Starożytny Średniowieczny Nowożytny Czasem jest tak, że to dzieło, wydarzenie historyczne, działalność szkoły filozoficznej lub etycznej wyznacza epokę – współczesność. 1900 – 2000, po 2000 –...

poleca85%

Antypedagogika

Antypedagogika-2 godz. 1. Czołowi przedstawiciele. 2. Podstawowe założenia antypedagogiki. 3. Dokonaj krytycznej oceny antypedagogiki. Literatura: 1. Gałkowski S., Założenia, implikacje i konsekwencje antypedagogiki, ,,Kwartalnik...

poleca85%

Antropologia kulturowa

ANTROPOLOGIA- pochodzi od dwóch słów: Anthropos – człowiek, logos – nauka – tzw. nauka o człowieku, (która zajmuje się badaniem człowieka jako jednostki i jako społeczności.) Antropologia dzieli się na szereg dyscyplin szczegółowych, które...

poleca85%

Podział funkcjonariuszy więziennych

Funkcjonariuszy więziennych można podzielić na : • stale pracujący w bezpośredniej styczności z więźniami, • funkcjonariusze o ograniczonej w czasie styczności osobistej, • tacy, których styczność jest sporadyczna, albo nie ma jej wcale. Do...

poleca85%

Wstęp do pedagogiki

Pedagogika Wstęp do pedagogiki Zagadnienia: 1. Pedagogika jako nauka o wychowaniu i dyscypliny pedagogiczne 2. Pedagogika a nauki pogranicza, nauki współdziałania z pedagogiką 3. pedagogika ogólna – zadania i zakresy 4. ogólne dyscypliny...

poleca85%

Historia wychowania

Polskie podręczniki do historii wychowania: • Historia powszechna • Historia filozofii dotyczące człowieka W Polsce w II połowie XIX wieku. W pierwszej połowie XIX wieku najczęściej były w opracowaniach dotyczących pedagogiki. Zaczęto...

poleca94%

Zaburzone zachowania u dziecka:lęk, strach. fiksacja, racjonalizacja, "Kozioł ofiarny, Ekspiacja"

Zaburzone zachowania u dziecka: *agresja z wszelkimi rodzajami: zaburzone zachowania u dziecka i agresja jako mechanizm obronny - odreagowanie, wyładowanie. *lęk i strach. STRACH - stale się przejawia, jest zaburzeniem w funkcjonowaniu...

poleca85%

Emisja głosu

Wykład I Zagadnienia wprowadzające Głos- stanowi pomost między otoczeniem a naszym światem wewnętrznym. Jeżeli to połączenie działa sprawnie, to może odzwierciedlić bogactwo naszego życia wewnętrznego, ukazać nasz charakter, nastrój, reakcję...

poleca86%

Jąkanie, giełkot, logofobia, objawy niepłynności mówienia

Jąkanie to patologiczna zdolność mówienia i reakcje jej towarzyszące : • sygnały drgania ciała – drganie wargi • współruchy – mimika twarzy Osoba jąkająca się, jest świadoma tego że się jąka. Objawy niepłynności mówienia : • powtarzanie...

poleca88%

Okresy logopedyczne, kształtowanie się mowy

Okresy logopedyczne Okres melodii (do 1-szego roku życia). Krzyk jest podstawowym sposobem porozumiewania się i ćwiczeniem narządów oddechowych. Dźwięki wydawane przez dziecko, powiązane są z ruchem ciała. Jest to nieświadome ćwiczenie narządów...

poleca85%

Notatki z wykłady u prof. Bezwińskiej

PEDAGOGIKA OGÓLNA Notatki z wykładu. 1. Co i dlaczego miało być (musi być) zmienione w polskim systemie edukacji ? 2. Jakie są przesłania edukacyjne w raportach edukacyjnych XX wieku ? 3. Jakie założenia światopoglądowe i polityczne...

poleca85%

Współczesne problemy psychologii

- psychologia rozwoju człowieka - psychologia grupy

poleca92%

Prawa nauki a generalizacje historyczne, Uzasadnianie zdań (twierdzeń)

Prawa nauki a generalizacje historyczne twierdzenia ogólne uniwersalne nazywane ogólnymi prawami nauki. Są one wolne od jakichkolwiek ograniczeń czasowych i przestrzennych. twierdzenia ogólne – generalizacje historyczne – tj. tezy obowiązujące...

poleca85%

Cele poznania naukowego, Rodzaje twierdzeń

Cele poznania naukowego Celem badań społecznych jest badanie zarówno materialnych (rozmaite zbiorowości społeczne) jak i idealnych (idee, przesądy, wierzenia) wytworów życia społecznego. W kategoriach bardziej uniwersalnych można powiedzieć, iż...

poleca85%

Rodzaje sposoby i zasady definiowania pojęć- metodologia

Sposoby definiowania pojęć analizą znaczenia- gdy Definiujemy pojęcie już funkcjonujące w języku potocznym, języku fachowym lub obcym. Polega to na precyzowaniu i formułowaniu znaczenia w jakim używane jest dane pojęcie. Znamy definiendum ale...

poleca85%

Metodologia badań społecznych

Czynności przednaukowe W poznaniu naukowym można wyróżnić czynności, które badacze przeprowadzają zgodnie z określonymi regułami. Są to; a) czynności przednaukowe, takie jak: definiowanie pojęć, konstruowanie typologii i klasyfikacji obiektów,...

poleca87%

Metody uzasadniania twierdzeń w naukach empirycznych

1) metoda indukcyjna- uzasadnianie przez wnioskowanie oparte na przesłankach będących zdaniami jednostkowymi a wniosek jest zdaniem ogólnym. Indukcjonizm- przejście od szczegółu do ogółu – uogólnianie. Podejście indukcyjne jest metodą...

poleca85%

Metodologia badań społecznych

Nauka z perspektywy historii jest procesem stopniowo podlegającym instytucjonalizacji, posiadającym autonomiczne mechanizmy określające zakres i kierunek zmian. Tak rozumiana „nauka” jest z reguły częścią filozofii. Nauka zdefiniowana przez...

poleca85%

Psychoanaliza Freuda i jej ewolucja

Psychoanaliza, choć powstała ponad sto lat temu, wniosła tak wiele do rozwoju i stanu obecnej psychologii, że nie sposób podważyć jej wartość teoretyczną i użyteczność praktyczną. Jest to nie tylko potężny system teoretyczny, konceptualizujący...

poleca87%

Realizm metafizyczny Schopenhauera i Herbarta.

Prace Artura Schopenhauera (1788 – 1860), gdańszczanina z urodzenia, pociągają śmiałymi pomysłami metafizycznymi zgodnymi jednak ze zdrowym rozsądkiem. jego filozofia jest pełna przeciwieństw i sprzeczności. w swych teoriach nawiązywał on do myśli...

poleca85%

Fenomenologia Edmunda Husserla.

Kierunek filozofii zwanej fenomenologią powstał w Niemczech. W pewien sposób stanowił on przeciwwagę dla minimalizmu poprzedniego pokolenia. Inicjatorem tego kierunku filozofii był Edmund Husserl(Edmund Husserl urodził się w 1859 roku na Morawach....

poleca85%

Pragmatyzm

Pragmatyzm rozwinął się pod koniec XIX wieku w Ameryce, jako sprzeciw wobec tradycji metafizycznej kwitnącej wówczas w Europie, a także jałowości filozoficznej, podtrzymywanej na amerykańskich uczelniach. Pragmatyzm przyjął koncepcję, że prawdziwe...

poleca85%

Naturalizm Feuerbacha

Ludwig Feuerbach (1804-1872) zapoczątkował na gruncie niemieckim odwrót od idealistycznej metafizyki, reprezentowanej tu przez Hegla, zwracając się, ku filozofii naturalistycznej i materialistycznej. Występując przeciw tradycyjnej metafizyce...