profil

Vincent van Gogh - Pokój artysty

Ostatnia aktualizacja: 2021-12-22
poleca 85% 2326 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Vincent van Gogh jest bez wątpienia jednym z tych tym malarzy, którego obrazy osiągają obecnie najwyższe ceny na aukcjach sztuki. Napisano o nim niezliczoną ilość biografii, artykułów, rozpraw czy nawet nakręcono sporo filmów. Ogromne zainteresowanie i uznanie, jakie okazano mu po śmierci dorównuje obojętności, z jaką traktowano go za życia. Jednak przede wszystkim powszechnie znane są banalne uogólnienia, stereotypowe opinie o van Goghu: że był wielkim artystą, że był biedny i za życia sprzedał tylko jeden obraz, że był wariatem, człowiekiem samotnym i nieszczęśliwym, i że obciął sobie ucho.

Zanim jednak przystąpię do omówienia tego jedynego konkretnego obrazu, należałoby wspomnieć co nieco o życiu artysty. Vincent Van Gogh urodził się 30 marca 1853 roku w holenderskiej wiosce Groot Zundert położonej w północnej Brabancji, jako najstarszy syn pastora Theeodorusa van Gogha . Vincent miał pięcioro rodzeństwa : Anne, Theo, Wilhelmien, Cornelisa. W rodzinnym domu spędził pierwsze 16 lat swojego życia, zanim przeniósł się do Hagi, gdzie podjął prace w galerii marszandów Goupil Q Co. Tam narodziła się jego miłość do sztuki. W 1873 roku Vincent zostaje przeniesiony do londyńskiej filii galerii. Tam zakochuje się w córce swoich gospodarzy Eugenie Loyer. Jednak ona , będąc już zaręczona odrzuca oświadczyny Vincenta. Van Gogh, po rocznym pobycie w Londynie wyjeżdża do Paryża. Zawód miłosny doprowadza go do alienacji i załamania, w wyniku czego w 1876 roku traci pracę w galerii. Po tym wydarzeniu podejmuje pracę świeckiego kaznodziei, a w 1877 roku rozpoczyna studia w seminarium teologicznym w Amsterdamie, które jednak porzuca rok później. Nie kończy także trzymiesięcznego kursu ewangelickiego w Brukseli. W latach 1878-1880 ponownie pracuje jako kaznodzieja tym razem w belgijskim zagłębiu górniczym. Jednak jego zainteresowanie religią stopniowo słabnie, zwiększa się fascynacja rysunkiem . Malarz rozdaje wszystko co posiada ubogim rodzinom górniczym i przenosi się do Brukseli, gdzie postanawia zostać artystą. Zaczął brać lekcje u malarza Antona Mauve. Rok później zakochuje się w prostytutce w Sien Hoornik. W tym czasie zaczęły pojawić się pierwsze obrazy.

Następnie po paru latach stwierdzono u artysty chorobę - syfilis. Mija kilka lat, kiedy malarz wynajmuje " Żółty dom ". Tam w nieprzyzwoitych warunkach, zostaje zrodzonych dużo pięknych prac. Przy okazji Vincent odcina sobie ucho, które wręczył prostytutce.

27.07. 1890 w czasie kolejnego załamania nerwowego, Vicent próbuje popełnić samobójstwo. Pożycza rewolwer i strzela sobie w brzuch. Próba samobójstwa nie powiodła się. Van Gogh umierał przez dwa dni, paląc fajkę. Umarł 29.07.1890 roku.

Pokój artysty w Arles, w domu farmera w Prowansji jest jednym z najbardziej znanych obrazów artysty. Wyraziste kolory, niezwyczajna perspektywa i zażyły a zarazem bezceremonialny, bezpośredni przedmiot znaczenia sprawiają, iż obraz ten należał nie tylko do umiłowanych płócien van Gogh’a, lecz także zachwyca współczesnych.

Omawiany przeze mnie obraz jest jedną z pięciu wersji (trzy olejne na płótnie oraz dwa szkice). To specyficzne dzieło, obecnie znajdujące się w kolekcji Muzeum Van Gogh’a w Amsterdamie, było pierwszym stworzonym przez artystę i co wywołuje liczne kontrowersje- najlepiej wykonanym. Co więcej, zadowolenie wywołane namalowaniem tego obrazu sprawiło, że van Gogh opisywał go w licznych oraz długich listach do swojej rodziny.

W liście do swojego brata, Theo, Vincent napisał:
"Tym razem to po prostu mój pokój sypialny, ale kolor ma tu stanowić o wszystkim i - przez uproszczenie - nadając przedmiotom piętno wielkości ma stwarzać sugestię odpoczynku w ogóle - snu. Krótko mówiąc, oglądanie tego obrazu powinno dawać odpoczynek umysłowi czy raczej wyobraźni. Ściany są bladofioletowe. Podłoga z czerwonych desek. Drewniane łóżko i krzesła żółte jak świeże masło, prześcieradło i poduszka w zieleni cytrynowej, bardzo jasnej. Kołdra szkarłatna. Okno zielone. Umywalka pomarańczowa, miednica niebieska. Drzwi liliowe. I to wszystko - nic więcej w tym pokoju o zamkniętych okiennicach. Ciężki kształt mebli raz jeszcze wyrazić ma niczym nie zakłócony spokój. Portrety na ścianie, lustro, ręcznik, trochę ubrań. Rama będzie biała - ponieważ nie ma nic białego w obrazie. To wszystko w zamian za odpoczynek do którego byłem zmuszony. Będę nadal nad tym obrazem pracował jeszcze jutro cały dzień, ale widzisz jak prosty to pomysł ..."

Vincent van Gogh "Listy do brata"


W nie cytowanym tutaj fragmencie, van Gogh określa swoją prace jako ”rozmiar 30-sty” płótna, co w pewien sposób eliminuje wersję Museum d’Orsay, jako umiłowaną przez malarza, gdyż jest na znacznie mniejsza. Jan Hulsker, jeden z najznakomitszych badaczy twórczości Vincent’a van Gogh’a sugeruje, iż wspomniane już wcześniej listy, naprowadzają na rozwiązanie zagadki- która wersja jest oryginałem. W liście, napisanym 4 października (około 10 dni przed namalowaniem obrazu) artysta informuje swojego przyjaciela Boch’a, że portrety, jego i Zouave Milleta zawisły na ścianach jego sypialni. Na eksponacie amsterdamskiego muzeum, płótno na prawo nad łóżkiem musi być owym, wspominanym w liście portretem Millet’a. W późniejszej wersji, „osoba” Millet’a została zastąpiona portretem kobiety.

W tym płótnie przyciągają uwagę puste krzesła. Nasuwa się skojarzenie z dwoma innymi obrazami artysty: Puste krzesło i fajka i Fotel Gauguin’a. Motyw pustego, opuszczonego krzesła nieustannie obecny w wyobraźni van Gogh’a. W 1877 roku, gdy miał 25 lat i mieszkał w Amsterdamie, odwiedził go ojciec. Van Gogh zanotował wówczas; „ Po odprowadzeniu taty do pociągu wróciłem do mojego pokoju i widok krzesła, na którym tato siedział przed chwilą spowodował, ze zasmuciłem się jak dziecko”. W podobnym stanei ducha malował Fotel Gauguin’a, po pośpiesznym wyjeździe tegoż z Arles. A kiedy sam będzie wyjeżdżał usilnie domagać się będzie fotela, w którym pozował mu listonosz Roulin. „Wszędzie są puste krzesła i będzie ich coraz więcej. Puste krzesła, które wcześniej czy później ktoś opuszcza.”

Użycie jasnych, promienistych i odważnych barw w Pokoju artysty, jest typowe dla palety, z jakiej zaczął korzystać w późniejszym okresie w Paryżu. Żółty był ulubionym kolorem Gogh’a, zwłaszcza jeśli chodzi o obrazy namalowane w Arles czy Saint-Remy.

Po mino bardzo długich i namacalnych „uderzeń” pędzlem w przedstawieniu starej podłogi, impastowa nawierzchnia jest względnie równomiernie rozłożysta. Kontury perskim niebieskim uwydatniają narożniki niektórych mebli i zarysowują architekturę pomieszczenia. Jeśli chodzi o chłodny odcień niebieskiego, czasami przechodzącego w lawendowy, odpowiada on ścianą i wyrobom z drewna. Różowo-fiołkowy „pokrywa” zaś, klepki podłogi, które w paru miejscach na obrazie posiadają zarysowane zielenią kanty. Poniżej krzesła, na lewo możemy zaobserwować raczej bezładną plamę zieleni, która mogła powstać w czasie transportu płótna do Paryża. Cieplejszy brąz, żółty, żółto-zielony i czerwony wypełniają większość mebli, które współgrają z żółtym i zielonym odcieniem światła wpadającego przez okno.

Prawdopodobnie najbardziej uderzającym i niezwykłym dla tego dzieła oprócz jasnych plam kontrastujących kolorów oraz grubo użytej farby, jest osobliwa perspektywa. Praca ta jest w pewien sposób nierealistyczna, poprzez „krzywe zaprezentowanie” sypialni, w której przedmioty są ukośnie pochylone ku odbiorcy. To jest jeden z aspektów, który czyni ten obraz wyjątkowym i tak rozpoznawalnym. Perspektywa wydaje się być radykalną, ale w późniejszym okresie swojej kariery Vincent nie tylko buntował się przeciwko przytłumionym kolorom, stosowanym przez niemieckich malarzy, lecz także postulował wyzwolenie się od konstrukcji-ujęcia perspektywy, która narzucała precyzyjne i realistyczne podejście do perspektywy danego obrazu. Van Gogh często odrzucał konwencyjną perspektywę w późniejsze połowie kariery, głownie w licznych płótnach z Arles (np. Siedzący Zouave, Kawiarenka nocą na Placu Lamartine w Arles).
Zajmujące jest również to, iż nietypowa perspektywa nie jest koniecznie wyjaśniana wyłącznie ze względu na jawny wybór stylistyczny. Ronald Pickvance w swojej książce „Van Gogh w Arles” proponuje wyjaśnienie oparte bardziej na architektonicznym podejściu niż preferencjach artysty. Pickvance wyjaśnia, że prawdziwy kształt pokoju van Gogh’a był niezwykły, toteż malarz odtworzył go bardziej realistycznie, niż odbiorca mógłby przypuszczać.

Jak już wspomniano, van Gogh stworzył pięć wersji Pokoju artysty. Dwie kopie powstały, gdy malarz odbywał dobrowolne leczenie w schronisku dla umysłowo chorych w Saint-Remy. Vincent zdecydował namalować liczne kopie swoich wcześniejszych prac, być może jako refleksję nad swoim stanem umysłowym w tamtym czasie. Na przykład jego kopia Pani Ginoux, może sugerować poczucie samotności w czasie pobytu w odosobnieniu, gdy przypominał sobie czule przyjaźnie nawiązane w Arles. Obraz sypialni sugeruje ciepło rodzinne i poczucie zadowolenia, jakie odczuwał artysta, gdy wynajął samodzielnie dom. Kiedy namalował dwie kopie w Saint-Remy, być może towarzyszyły mu przemyślenia nad tym co „porzucił” od momentu przebywania w murach domu dla umysłowo chorych.

Niezaprzeczalnie Pokój artysty jest pracą, która przemawia głosem tego, który ją stworzył, chociaż obraz także posiada swój własny witalizm i piękno osiągniętego majstersztyku. Wygodna sypialnia staje się archetypem, który odznacza czas i miejsce jego pochodzenia piętnem transcendentalizmu. Obraz ukazujący się jako świeży i zniewalający, inaczej niż był odbierany przez współczesnych van Gogh’owi, inspiruje nowe pokolenia na wiele sposobów.

Vincent van Gogh miał nadzieję że Pokój artysty będzie pozwalał odpocząć umysłowi czy rozbudzić wyobraźnię. Wydaje mi się, że osiągnął oba te cele.

“Pochodzenie”

WłaścicielLokacjaData posiadaniaKomentarze
Theo van GoghParis1890-91
Johanna van Gogh-BongerAmsterdam1891-1925
V.W. van GoghLaren1925-62
Van Gogh FoundationAmsterdam1962Wypożyczony do Stedelijk Museum 1962-73.
Van Gogh MuseumAmsterdam1973


Wystawy

RokMiasto
1904Rotterdam
1905Amsterdam
1912Cologne
1914Berlin
1915Amsterdam
1923Amsterdam
1923London
1925The Hague
1925Potsdam
1926Munich
1927Paris
1929London
1930Amsterdam
1935-36New York
1945Amsterdam
1946Stockholm
1946-47Liège
1947Paris
1947Paris
1947London
1947Geneva
1948Bergen
1948Oslo
1949-50Chicago
1949-50New York
1951Lyons
1953The Hague
1953Otterlo
1953Amsterdam
1953-54St. Louis
1954Zurich
1955Palm Beach
1955Antwerp
1955-56Liverpool
1957Marseilles
1958-59San Francisco
1959Aix-en-Provence
1959-60Utrecht
1960-61Montreal
1961-62Baltimore
1963Sheffield
1963Humlebaek
1964Washington
1964New York
1965Stockholm
1965Charleroi
1965Ghent
1967Wolfsburg
1968-69London
1998-99Washington
1999Los Angeles

Źródła
  1. Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło. Vincent van Gogh. Nr 1; Wyd. Eaglemoss Polska
  2. Mc Quillan M. Van Gogh; Wyd. Thames and Hudson; London 1989
  3. Cutts J., Smith J.; Van Gogh: Wyd. Parragon Book; UK 2000
  4. Sketch; The Bedroom; JH 1609 enclosed with letter
Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 11 minut