profil

Interpretacja wiersza "Żagluga" Adama Mickiewicza.

drukuj
satysfakcja 66 % 106 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Sonet „Żegluga” składa się z dwóch części: opisowej i refleksyjnej. Ma stałą budowę: pierwsza i druga zwrotka po cztery, trzecia i czwarta po trzy.

Część opisową można podzielić na dwie części. Pierwsza rozpoczyna się dynamicznym opisem morza: „Szum większy, gęściej morskie snują się straszydła”. Aby ukazać i podkreślić nerwowe napięcie autor zastosował: spiętrzenie czasowników („snują się”, „wbiegł”, „gotujcie się”, „rozciągnął się”, „zawisł”), powtórzenie („majtek wbiegł na drabinę”, „wbiegł”), apostrofę („Majtek wbiegł na drabinę, gotujcie się, dzieci!”) i porównanie („Wbiegł, rozciągnął się, zawisł w niewidzialnej sieci,/ Jak pająk czatujący na skinienie sidła”). Dzięki środkom stylistycznym poeta uzyskał efekt dynamiki i narastającego niepokoju.

Druga zwrotka jest nie mniej dynamiczna. Autor opisuje w niej zachowanie okrętu. Wykorzystane są środki stylistyczne: powtórzenie (Wiatr! - wiatr!), nagromadzenie czasowników w czasie teraźniejszym („dąsa się”, „zrywa”, „przewala się”, „nurkuje”, „wznosi”, „zdeptał”, „leci”, „sieka”, „chwyta”), ograniczenie epitetów („pianista zamieć” wskazuje na ruch), zoomorfizacja („dąsa się”, „zrywa z wędzidła”, „wznosi kark”, „zdeptał fale”, „wiatr chwyta pod skrzydła”). Część opisowa ukazała sytuację na okręcie oraz sytuację samego okrętu.

Do ukazującej morski żywioł części opisowej nawiązuje część refleksyjna. Podmiot liryczny wyraża przepełniające go uczucie radości euforii towarzyszącej poczuciu wolności („Lekko mi! rzeźwo! lubo! Wiem, co to być ptakiem.”). Podmiot liryczny łatwo ulega nastrojowi. Pęd statku cieszy go, a nie przeraża. Jest zachwycony nieoczekiwaną przygodą i tym, że może poczuć się wolny.


Załączniki:
Przydatna praca? Tak Nie
W słownikach:
Komentarze (2) Brak komentarzy
1.3.2011 (18:50)

Dzięki bardzo.

31.1.2010 (16:10)

dzieki przydalo mi sie strasznie!!!:P

Teksty kultury


Zadania z Języka polskiego
Arcz3r1 rozwiązane zadanie
Język polski 45 pkt 37 minut temu

Określ własny stosunek do nakazów moralnych (bezwarunkowa akceptacja, relatywizm, odrzucenie?). Odwołaj się do treści Zbrodni i kary F....

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 35
Rozwiązuj

Arcz3r1 rozwiązane zadanie
Język polski 10 pkt 47 minut temu

Określ własny stosunek do nakazów moralnych (bezwarunkowa akceptacja, relatywizm, odrzucenie?). Odwołaj się do treści Zbrodni i kary F....

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

Neitan0 rozwiązanych zadań
Język polski 30 pkt 49 minut temu

3.Sformułuj podstawowy postulat metodologiczny Comte'a dotyczący socjologi 4.Na podstawie akapitów 5 i 6 wyjasnij jak autor rozumie dwa wymiary...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 23
Rozwiązuj

Werix98930 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 1 godzinę 7 minut temu

JĘZYK TROLLI Sporządź mape bohaterów pierwszo i drugoplanowych

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

karol19020 rozwiązanych zadań
Język polski 50 pkt 2 godziny 11 minut temu

Odszukaj w Hymnie różne środki stylistyczne ,a następnie odpowiedz na pytania: a) Jaką rolę odgrywają pytania retoryczne b) Jaką funkcję pełnią...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 38
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zadaj pytanie Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.