profil

Podstawy zarządzania cz. I : organizacja, zarządzanie, cele i strategie organizaci, zarządzanie strategiczne

poleca 86% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Organizacja ? jest to system, składający się z części, które musza się uzupełniać i tworzyć całość, ponieważ powodzenie całości zależy od powodzenia części.
Organizacja społeczna- trwały system, składa się z ludzi i ich działań, ludzie wykorzystują i przekształcają zasoby organizacji oraz wzajemnie oddziałują na siebie.
Organizacja gospodarcza ? jest jednostką techniczną, która ma na celu produkcję dóbr i usług przy wykorzystaniu np. budynków maszyn, urządzeń (charakter mechaniczny).
Model organizacji wg H.J Leavitta
C- cele naczelne organizacji- określenie strategii
L- ludzie (uczestnicy org,) ich kwalifikacje, umiejętności, postawy, zachowania gotowość do współpracy w zarządzaniu; (relacje mdzludzkie-powiązania czysto formalne).
S- struktura formalna która jest określona w dokumentacji organizacji, struktura rzeczywista- która obejmuje relacje między organizacją a otoczeniem.
T- technologia wykonywanie zadań, osiąganie celów, wypełnienie ról funkcji
O- otoczenie (ogół elementów tkwiących poza org) zbudowane z różnych elementów które mają wpływ na sposób działania organizacji.

Zasoby organizacji
Kapitałowe ? budynki, maszyny, urządzenia, czyli środki trwałe i nietrwałe lub Sr obrotowe np. pap.wart., gotówka.
Pracy wykonawczej- praca potencjał (możliwość) pozwalający wykonać konkretną pracę
Menadżerskie ? ?przedsiębiorczość? związane z ryzykiem podejmowania ważnych decyzji, mogących nieść za sobą korzyści lub stratę. (inwestycja kapitału; projekt, ryzyko-decyzja gospodarcza.).
?administracyjne?- wszystkie procedury występujące w organizacji, pewien rodzaj zasobów decydujących o funkcjonowaniu organizacji. (o sukcesie).
Wiedzy ? wykorzystanie nauki, technologii wiedzy w celu osiągnięcia powodzenia przez organizacje. Czy ludzie mają wiedzę i umieją z niej korzystać.
Opanowanie stosunków- każda org ma swoją siec odbiorców, dostawców, którzy pomagają zbudować pozytywne relacje ze światem zewnętrznym. (kapitał-zasób relacyjny, pozycja, prestiż).
Naturalne- przestrzeń czas

Kultura organizacyjna stanowi wyraz formalnych celów org, zawiązana jest z etyką, która jest zbiorem sądów, standardów.
Podstawowe założenia kult. org( czynniki kształtujące, budujące kulturę org, wpływające na nią; swoiste obyczaje, rytuały)..
1. Otoczenie ( jak jest postrzegane czy traktowane jest jak zagrażające)
2. Pojmowanie prawdy ( czym się kierować przy podejmowaniu decyzji co stanowi w org uzasadnione oceny prawdy lub fałszu
3 Natura człowieka ? (ogólne cechy ludzkiego charakteru, czy chętnie np. przyjmują odpowiedzialność, czy praco-wników uważa się za dobrych czy za złych.
4 Natura ludzkiego działania ? wyobrażenia o aktywności pracy; (wykazać inicjatywę czy wycofać się).
5 Stosunki międzyludzkie w org. Prawidłowe uporządkowanie stosunków np. wg wieku, traktowanie emocji, prywatność, ograniczenie mdz strefą osobistą a służbową.

Interpretacja zarządzania
Ekonomiczna- zarządzanie traktuje się jako 1 z czynników produkcji obok kapitału pracy i zasobów naturalnych.
Administracyjna ? nawiązuje do systemu autorytetów, łączy się z hierarchicznym rozkładem władzy formalnej w organizacji.
Autorytet-pełnomocnictwo do wydawania decyzji kierowniczych.
Socjologiczna ? proces ściśle powiązany z systemem grup społecznych i prestiżem przypisywanym każdej z nich.

Kadry kierownicze-reprezentują instytucję za zew oraz organizują i koordynują pracę w org, są cały czas w centrum zainteresowania.
Kierownicy cechują się:wysokimi kwalifikacjami, wysoka inteligencją..

Typologia kultury org wg Deala Kennedy?ego
1 ?wszystko albo nic? Świat idealistów, rywalizacja wśród pracowników, dążenie do władzy po trupach, ?wyścig szczurów?, nastawienie na indywidualne sukcesy, równouprawnienie kobiet i mężczyzn, niekonwencjonalny język.
2 ?chleba i igrzysk? orientacja na zewnątrz, wszystko jest łatwo dostępne trzeba to tylko wykorzystać(otoczenie pełne różnych możliwości), przyjazna atmosfera, imprezy, aktywność wśród pracowników, zwięzły język, ludzie potrzebują warunków na poziomie oraz rozrywki.
3 ? analityczna kultura przedsięwzięć? związana z dużym ryzykiem, właściwe podejmowanie decyzji, otoczenie traktowane jako zagrożenie, hierarchia władzy, kariera długoterminowa, narady, zebrania, ciągłe debaty, analizy.
4 ?kultura procesu? skoncentrowanie na procesie działań, cele odgrywają rolę podrzędną, perfekcyjne i dyskretne realizowanie zadań, nieufność wśród pracowników, język formalny, silne nastawienie na awans, działania są pozorne, brak emocji, np. administracja publiczna.

Ujęcie strukturalne w procesie zarządzania
Odnosi się do pracowników procesu( osób na stanowiskach zarządczych wszystkich szczebli)
*podmiot zarządzający osoba wyposażona we władze oraz w niezbędne umiejętności, stosuje odpowiednie do sytuacji style kierowania; specyfika kadry zarządzającej.
*podmiot zarządzany ? okazuje przyzwolenie na sprawowanie władzy przez zarządzającego( podwładni-ludzie, pracownicy); oddziałuje na zasoby organizacji; potrzebują codziennej pracy.
*sprzężenie zwrotne informacyjno ? decyzyjne
- dwustronny przepływ informacji( pod miot zarządzający= zarządzany)
- jednostronne wydawanie decyzji( podmiot zarządzający ?>zarządzany)

Ujęcie funkcjonalne procesu zarządzania ? odnosi się do działań, zachowań zarządczych podejmowanych przez kierowników.
Sposób działania procesu zarządzania uzależniony jest od misji wizji, strategii i celów organizacji
Funkcje zarządzania względnie stałe i powtarzające się czynności wykonywane przez kierownika
*planowania ?przewidywania przyszłości, środki działania, określenie celów, drogi do osiągnięcia przyszłych zadań
*organizacyjna ? połączenie współpracy i działania członków organizacji w trwałe zespoły działań.
*motywowania ? ukierunkowania (oddziaływanie) działań pracowników na realizację celów org (by dobrze, sprawnie wykonac zadania).
*kontrolowania ? kontrolowanie realizowanego planu oraz podsumowanie działań(sprawdzenie czy wyszły nasze plany).

Zarządzanie strategiczne
Strategia ? to wzorzec funkcjonowania organizacji i jej rozwoju w zmieniającym się otoczeniu
Otoczenie może zmieniać swe stany (burzliwe, turbulentne). Wyróżniamy otoczenia:
*prawne ? podst regulacje systemu prawnego w danym czasie i w danym miejscu; system prawny, przepisy prawne, kodeks(np. handlowy); otoczenie:zew i wew-regulamin..
* naukowo-techniczne ? wszystko co otacza org., a jest związane z osiągnięciami techniki i nauki, technologia.
* społeczno kulturowe zbiór wartości i norm obowiązujących w danej społeczności; (gusty, upodobania, demografia, struktura społeczeństwa).
*ekonomiczne - głównie otoczenie rynkowe ( rynek pracy, zapotrzebowania usługi ? wejście, rynek zbytu dóbr i usług, klienci ? wyjście).

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut

Typ pracy