profil

Egzamin w pigułce - powtórzenie wiadomości do egzaminu 8 klasisty

Ostatnia aktualizacja: 2020-05-31
poleca 86% 5231 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

I. Czytanie ze zrozumieniem.

1. Pamiętaj o dokładnym przeczytaniu tekstów źródłowych. Na każde pytanie odpowiadaj, szukając właściwej odpowiedzi w tekście źródłowym lub zaznacz właściwą odpowiedź na zasadzie wykluczenia najmniej prawdopodobnych.

II. Zadania krótkiej odpowiedzi.

1. Czytaj wielokrotnie polecenie i wykonuj dokładnie to, o co cię proszą. Pamiętaj, że wypisz, to znaczy zacytuj.
2. Udzielaj tylko takich odpowiedzi, których jesteś całkowicie pewien.

III. Krótkie formy wypowiedzi.

1. Zaproszenie, ogłoszenie
a) Odpowiedź na pięć pytań: kto, kogo, gdzie, kiedy z godziną i po co? Zaprasza; pamiętaj, że najczęściej cel zaproszenia lub ogłoszenia jest podany w poleceniu.
b) Pomiędzy datą i godziną stawiaj przecinek; nie zapomnij o zwrotach: serdecznie zapraszam, mam przyjemność zaprosić.

2. Streszczenie.
Krótko przedstaw treść utworu, nie oceniaj, nie komentuj i nie cytuj.

3. Dedykacja
Zawiera informacje, z jakiej okazji piszemy daną formułę; musi być podpis ofiarodawcy, co najmniej imię adresata, miejscowość i data.

4. Sprawozdanie - notatka informacyjna.
Odpowiedz na następujące pytania: co się wydarzyło, kiedy, gdzie, kto w tym brał udział, z jakiej okazji i jaki był przebieg wydarzenia: w drugiej części oceń krótko to wydarzenie.

5. Plan
- ramowy - w formie punktów, oznaczonych cyfrą, wielką literą z kropką na końcu i konsekwencja w rodzaju wypowiedzeń ? równoważniki zdań lub zdania oznajmujące
- szczegółowy - podpunkty o dowolnych oznaczeniach, mała litera, na końcu przecinek, średnik lub nic, a w ostatnim podpunkcie kropka.

6. Podanie
- prawy górny róg - miejscowość, data
- lewy górny róg - dane nadawcy
- poniżej daty zwrot do adresata , np. Dyrektor SP nr 29 w Częstochowie
- w pierwszym akapicie przedstawienie prośby, np. proszę o..., w drugim akapicie uzasadnienie prośby, na dole po prawej stronie podpis.

7. Pamiętnik
- data, nawet ogólna; wypowiedź w pierwszej osobie, styl potoczny

IV. Dłuższe formy wypowiedzi

1. Charakterystyka
- przedstaw postać, krótko opisz jej wygląd: skup się na cechach charakteru, oceń postać.
- pamiętaj, że często w charakterystykach trzeba coś udowodnić, zatem nie zapominaj o słownictwie: moim zdaniem, w moim przekonaniu, sądzę, uważam.

2. List
- w prawym górnym rogu miejscowość, data poniżej po lewej stronie zwrot do adresata pod listem podpis: nie zapomnij o trzech akapitach: w akapicie pierwszym - cel napisania listu, w drugim akapicie właściwa treść, a w ostatnim pozdrowienia. Wbij sobie do głowy! - zwroty do adresata: Ci, Tobie, Twój, Ciebie zawsze wielką literą i oczywiście - PS.

3. Rozprawka:
koniecznie trzy akapity
- w pierwszym sformułuj tezę (w moim przekonaniu, sądzę, uważam, będę się starał bronić tezy, będę polemizować z tezą, odpowiadam twierdząco na pytanie zawarte w temacie)
- w drugim akapicie podaj przykład, który popiera twoje stanowisko (świadczy o tym przykład, jako przykładem posłużę się, dodatkowym argumentem może być, jestem pewna/y, że, z całą pewnością)
- w trzecim akapicie musisz podsumować, czyli zapisać wniosek lub uogólnienie wcześniej podanych argumentów: pamiętaj, żeby nie powtarzać, tylko ją rozwinąć.

4. Opowiadanie
- składa się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia, czyli muszą być trzy akapity; we wstępie wprowadź w klimat wydarzeń, w rozwinięciu przedstawiamy, i relacjonujemy wydarzenia w kolejności chronologicznej, w zakończeniu możesz pozostawić czytelnika w niepewności, lub też przedstawić jakiś wniosek.

5. Recenzja
- to krytyczne omówienie dzieła sztuki lub wydarzenia kulturalnego
- najpierw nadaj tytuł swojej recenzji, następnie przedstaw, czego będzie dotyczyć recenzja, np. przypadkowo włączyłem telewizor i obejrzałem; następnie określ problematykę utworu, np. to nietypowa opowieść o losach młodych żołnierzy, którzy zostają zmobilizowani na wojnę w Wietnamie; oceń poszczególne elementy dzieła, np. akcję, bohaterów, sposób przedstawienia, krytykuj, ale rozsądnie, tzn. przedstawiając sensowne argumenty
- oceń dane dzieło - co ci się w nim podobało lub nie podobało, czy poleciłbyś je komuś, dlaczego?

W starożytnym Koloseum...

Dzieł o antyku, gladiatorach i igrzyskach było już sporo - wystarczy wspomnieć "Spartakusa" czy kilka wersji "Quo Vadis". Tym razem superprodukcja z ambicjami, bo tak można chyba nazwać film Ridleya Scotta o generale Marku Aureliuszu (który mógł zostać cesarzem, ale został... gladiatorem), ma szansę przyciągnąć do kina i wielbicieli antyku, i walk, i tych którzy, lubią filmy psychologiczne i melodramaty.

Film naprawdę robi wrażenie rozmachem i przejmującymi scenami batalistycznymi, siłą uczuć i ilością wylanej krwi, wyrazistymi, aczkolwiek nieprzerysowanymi sylwetkami bohaterów. Hołd należy oddać kreacji Russela Crowe'a, który potrafi być okrutnym wojownikiem i czułym ojcem. Wrażenie czyni scenografia, przepych i dbałość o szczegóły w odtworzeniu realiów starożytności. Barwna i szybka akcja wciąga i nawet nie zauważamy, kiedy mijają dwie godziny.

Moim zdaniem "Gladiator" ślizga się niekiedy na granicy kiczu, ale nigdy jej nie przekracza, porusza, ale nie irytuje.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie