profil

Leopold Staff, O nauczaniu cnoty- interpretacja

drukuj
satysfakcja 54 % 32 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Cnota to piękno i dobro. Tytuł kieruje uwagę na nauczyciela, mistrza, który naucza młodych. Jest to liryka bezpośrednia na co wskazują czasowniki: uczę, czuję, plotę oraz zaimki: moje, ze mną. Podmiot liryczny mówi zatem w 1 os. l. poj. i jest nim nauczyciel. Prowadzi on monolog, w którym opisuje jak naucza.
Nauczyciel to osoba pogodna i zawsze uśmiechnięta. Jest miły i wyrozumiały dla swoich podopiecznych: "Ale uczniowie moi- nieczujni- posnęli.
Wtedy cicho odchodzę od gromadki sennej."
Opisuje on świat za pomocą metafor: "Oplatając krzew marzeń w tęsknoty powoje". Nauczyciel martwi się o swych uczniów, dba o nich:
"Które zabieram świtem i na targ wynoszę,
By dla nich i dla siebie zdobyć chleb codzienny".
Nie jest to osoba prosta, mówi językiem niezrozumiałym dla uczniów, świadczy o tym ich wypowiedź: "Dobry nasz mistrz znów wczoraj prawił mową chorą".
Nauczanie cnoty poprzez życie przypomina cechy starożytnego filozofa. Możemy się domyślać, że tym nauczycielem jest poeta porównujący się do stoickiego filozofa. Poeta poprzez łamanie chleba i nauczanie miłości nawiązuje do Biblii, a zarazem do Boga:
"I za grosz dwoje ryby i chleba pięcioro
Kupiwszy, strawą łamię się z rzeszą tułaczą",
"Nauczyciel pogodny, uczę ucznie moje,
Ażeby żyli pięknie i kochali cnoty".
Uczniowie są przedstawieni jako ludzie prości, niewykształceni: "Ubogie są me ucznie, w księgach nie uczone". Potrafią jednak odwzajemnić miłość im ofiarowaną:
"Miłość czynią i miłość sprawia, że mą drogą
Idąc nie naigrywa się z mych słów gromada".
Wiersz zawiera osiem strof po cztery wersy. Występują w nim rymy okalające żeńskie: bieli- posnęli, milczenie- zdziwienie. Zawiera on również wiele epitetów: "wonne gaje", "krzew marzeń", "chleb codzienny", "słowa słodkie", "szat bieli".
Filozofia życia poety polega na kochaniu cnot i cieszeniu się życiem. Należy żyć pięknie i pomagać innym, by razem z tobą poprzez naukę tej filozofii obdarowywali siebie wzajemnie miłością i radowali życiem.


Przydatna praca? Tak Nie
(0) Brak komentarzy
Teksty kultury


Zadania z Języka polskiego
alise940 rozwiązanych zadań
Język polski 100 pkt 1 godzinę 36 minut temu

Uzasadnij tezę że Konrad z ''Wielkiej improwizacji'' jest nowożytnym Prometeuszem. BŁAGAM O POMOC NIE MAM CZASU NA ZROBIENIE TEJ...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 75 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

paczek1230 rozwiązanych zadań
Język polski 30 pkt 2 godziny 8 minut temu

PILNE!!!!! BARDZO PROSZE O POMOC!!! POROWNANIE TADEUSZA SOPLICY I HRABII!! CHARAKTERYSTYKA POROWNAWCZA!!!

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 23 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

KasEnka55660 rozwiązanych zadań
Język polski 200 pkt Dzisiaj 12:32

Napisz bibliografię do pracy o renesansie i baroku ( minimum 4 książki ). 1. Sytuacja polityczna Renesans - „złoty wiek” - długotrwała...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 150 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

polnyy180 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt Dzisiaj 09:43

Proszę o pomoc mam juz zrobione 2;3,5

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Kamil00210 rozwiązanych zadań
Język polski 499 pkt wczoraj o 23:50

Dokonaj analizy porównawczej sonetów : stepy akermańskie i burza postaw postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją . Prosiłbym o pomoc w zadaniu...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 375 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.