profil

Konspekt zajęć - pedagogika

drukuj
satysfakcja 78 % 57 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

Pedagogika opiekuńcza z arteterapią rok II gr. I KONSPEKT ZAJĘĆ INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNO - SYMULACYJNY TEMAT: ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ I KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ. STYMULACJA DOTYKOWA I SŁUCHOWA. CELE: - ćwiczenie koncentracji uwagi -doskonalenie percepcji wzrokowej -rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej -stymulacja dotykowa i słuchowa -doskonalenie umiejętności naśladowania prostych czynności -rozumienie pojęcia ?Połóż na taki sam?, ?Zrób tak?, ?Dopasuj?, ?Połóż tu? -kształtowanie umiejętności dopasowania i sortowania FORMY PRACY: Indywidualna UCZESTNIK ZAJĘĆ: Chłopiec z autyzmem lat 6 CZAS TRWANIA ZAJĘC 45 min POMOCE: piłeczka ?jeżyki?, lizak, bańki mydlane, lustro, gwizdek, 3 pary obrazków z kategorii owoce, balon wypełniony ryżem, plastelina, patyczki, puzzle 4-5 elementów, układanki drewniane, 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki, 5 pospolitych przedmiotów i obrazki, które je przedstawiają. 1.POWITANIE: powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia. 2.NAWIAZANIE KONTAKTU WZROKOWEGO: PROCEDURA: terapeuta siada naprzeciw dziecka. Wypowiada jego imię , stara się zwrócić uwagę dziecka poprzez wodzenie przed jego oczami atrakcyjnym dla niego przedmiotem. Stara się zaglądać w twarz dziecka . 3.MASAŻ UCISKOWY DŁONI:(stymulacja dotykowa) Terapeuta wykonuje masaż dłońmi lub piłeczką ? jeżykiem?. Masuje dłonie dziecka mocno uciskając .Czas stymulacji : 1min (po 30 sekund na każdą rękę) 4.NAŚLADOWANIE PROSTYCH RUCHÓW RAK: -klaskanie -podnoszenie rąk do góry PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta siada naprzeciw dziecka mówi: ?Zrób tak? i powoli pokazuje np. :klaśnięcie w dłonie . Następnie bierze ręce dziecka i klaska nimi, po czym natychmiast nagradza dziecko . Terapeuta musi upewnić się czy dziecko go obserwuje gdy klaszcze. Jeśli dziecko nie chce go naśladować , terapeuta musi mu w tym pomóc i natychmiast je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział. 5.NAŚLADOWANIE PROSTYCH CZYNNOŚCI USTAMI: - wysuwanie języka na zewnątrz -dmuchanie PROCEDURA: Terapeuta siada naprzeciwko dziecka i skupia jego uwagę .Wydaje polecenie ?Zrób tak? i prezentuje ruch ust , jaki dziecko ma wykonać. Podpowiada dziecku jak ma to zrobić i daje mu nagrodę za każdą próbę wykonania. POMOCE: lizak, banki mydlane , lustro, gwizdek. 6.ŁĄCZENIE IDENTYCZNYCH OBRAZKÓW: Realizacja polecenia ?połóż na taki sam? POMOCE: 3pary obrazków z kategorii ? owoce. Nakładanie dwóch identycznych obrazków na siebie. Zadanie to dziecko początkowo wykonuje z pomocą terapeuty poprzez kierowanie dłońmi , następnie stara się je wykonać samodzielnie. 7.STYMULACJA SŁUCHOWA: Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku. POMOCE: Balon wypełniony ryżem PRZEBIEG ĆWICZENIA: Na przemian wolnym ruchem terapeuta zbliża i oddala wydający dźwięk balon wypełniony ryżem do głowy dziecka (kolejno do uszu , czoła, a także tyłu głowy) 8.NAŚLADOWANIE NAŚLADOWANIE ZABAWY Z PLASTELINĄ. Toczenie wałka, wbijanie patyczków. POMOCE: plastelina, patyczki PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ?Zrób tak? jednocześnie pokazuje dziecku czynność toczenia wałka i wbijania patyczków .Jeśli nie próbuje naśladować , terapeuta pomaga dziecku. Nazywa tę czynność co robi. 9.ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO- RUCHOWEJ: POMOCE: Puzzle 4-5 elementowe, układanki drewniane -dopasowywanie miękkich puzzli 4-5 elementowych -układanki drewniane (zwierzęta domowe, owoce) PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ? Dopasuj? . W razie potrzeby pomaga dziecku w chwytaniu elementów i w dopasowaniu ich do odpowiedniego otworu. 10.PROSTE SORTOWANIE: POMOCE: 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta kładzie 2 tacki przed dzieckiem, na jednej z nich umieszcza kredkę , a na drugiej koralik. Pojedynczo podaje dziecku kredkę mówiąc:? Połóż tu ? wskazując na właściwą tackę . Prowadzi jego rękę , tylko wtedy, gdy próbuje położyć przedmiot na niewłaściwą tackę . Następnie terapeuta powtarza to samo z koralikami . Próbuje wskazać tackę tylko przy pierwszym koraliku, a później wydaje polecenia słowne. Jeśli dziecko nie zareaguje dalej wskazuje właściwe tacki. 11.DOPASOWYWANIE OBRAZKÓW DO PRZEDMIOTÓW POMOCE: 5 pospolitych przedmiotów i obrazki , które je przedstawiają :Łyżka, but, szczoteczka do zębów, grzebień , kubek. PRZEBIEG CWICZENIA: Terapeuta kładzie obrazki na stole przed dzieckiem , a przedmioty umieszcza na kolanach ,aby dziecka nie rozpraszał ich widok . Wręcza mu kolejne przedmioty i prosi aby układało je na odpowiednich obrazkach. 12.ZABAWA WEDŁUG UPODOBAŃ DZIECKA. 13.POŻEGNANIE TERAPEUTY Z DZIECKIEM.


Przydatna praca? Tak Nie
Podobne prace:
(0) Brak komentarzy
Typ pracy


Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.