profil

Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza "Ocalony"

drukuj
satysfakcja 60 % 22 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

Bardzo lubię wiersze Tadeusza Różewicza, a zwłaszcza te napisane po II Wojnie Światowej. Wiersze te charakteryzują się prostotą, ale zarazem poruszają wiele ważnych kwestii dotyczących ludzi, życia i zmian dokonanych po II Wojnie Światowej oraz odczuć ludzi w czasach II Wojny Światowej.
Jednym z najciekawszych wierszy Różewicza jest wiersz pt.: ?Ocalony?. Przedstawia on świat pusty i bezbarwny, pozbawiony radości i jakichkolwiek wartości. Podmiot liryczny wypowiada się w niektórych kwestiach bardzo pesymistycznie i z brakiem wiary na tzw. ?lepsze jutro? (?Człowieka tak się zabija jak zwierzę?). Istnieje jednak w tekście nadzieja podmiotu lirycznego na pomoc pochodzącą od Boga, którą wyraża słowami: ?Szukam nauczyciela i mistrza niech przywróci mi wzrok słuch i mowę niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia niech oddzieli światło od ciemności?. Zwroty te kojarzą mi się ze Starym i Nowym Testamentem. Słowa: ?Szukam nauczyciela i mistrza? przypominają zwroty, jakimi odnosili się apostołowie do Pana Jezusa (Nowy Testament). Wyrażenia ?niech przywróci mi wzrok słuch i mowę nich jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia niech oddzieli światło od ciemności? skojarzyłam ze Starym Testamentem. W przypowieści o stworzeniu świata Bóg nazywał rzeczy i pojęcia, oddzielał światło od ciemności (podmiot liryczny ma nadziej na ponowne nazwanie rzeczy i pojęć oraz oddzielenia światła od ciemności).
Wiersz charakteryzuje się dużą ilością sformułowań przeciwstawnych (?człowiek i zwierze miłość i nienawiść wróg i przyjaciel ciemność i światło (...) prawda i kłamstwo piękno i brzydota męstwo i tchórzostwo?). Sformułowania te nadają odczuć tajemniczości, dzięki którym wiersz bardziej zaciekawia czytelnika i prowokuje do zastanowienia się, co chciał nam autor przekazać.
W poezji pt.: ?Ocalony? zauważamy środki stylistyczne, jednak we mnie największą ciekawość wzbudziło użycie turpizmu przez Tadeusza Różewicza: ? furgony porąbanych ludzi?. Słowa te wzbudzają we mnie odrazę a zarazem przerażenie. Mam wrażenie, że autor użył tak brutalnych słów alby uświadomić czytelnikom, że życie w obozach koncentracyjnych i w czasach II Wojny Światowej nie było łatwe, a nawet można powiedzieć, że było trudno w tych czasach przeżyć. Autor użył w wierszu kilku innych środków poetyckich, a są to m.in.: anafora (?niech przywróci mi wzrok słuch i mowę niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia niech oddzieli światło od ciemności?), powtórzenia (?ocalałem? oraz ?widziałem?), prozaizm (?porąbanych?), epitet (?porąbanych ludzi?), porównanie (?Człowieka tak się zabija jak zwierzę?), wyliczenie (?(...)wzrok słuch i mowę?). Można zauważyć, że w tym wierszu autor użył niewielu środków poetyckich. Uważam, że w ten sposób Tadeusz Różewicz chciał podkreślić treść swojego wiersza.
Warto również zwrócić uwagę na budowę tego wiersza. W tym utworze poetyckim występuje kompozycja ramowa nazywana również klamrową. Tworzą ją dwa takie same fragmenty: ?Mam dwadzieścia cztery lata ocalałem prowadzony na rzeź. W wierszu można zauważyć porządek w chaosie. Wszystkie strofy do siebie pasują z wyjątkiem szóstej zupełnie innej od reszty.
Uważam, że wiersz doskonale oddaje atmosferę panującą w czasach II Wojny Światowej, autor trafnie przedstawia nam odczucia ocalonego człowieka ?prowadzonego na rzeź?.

W interpretacji są drobne błędy, które należy poprawić żeby dostać dobrą ocenę ;);)
(należy dokładniej opisać funkcje środków poetyckich<- to był główny błąd, na który zwróciła uwagę moja polonistka ;p)


Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (1) Brak komentarzy zobacz wszystkie
7.4.2009 (17:33)

@monika322 nie czytałam wszystkiego, potrzebowałam tylko środków stylistycznych, które na szczęsice tu znalazłam :) za te środki daję 5 :P



julcia2520027 rozwiązanych zadań
Język polski 15 pkt 10 minut temu

Napisz w formie notatki odpowiedz na pytanie: Co pomagał Ani zapomnieć o rozpaczy? Wykorzystaj słownictwo: pomyłka, dom, ognisko domowe, gniazdo,...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 12 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

julcia2520027 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 19 minut temu

wypisz 5 rzeczy o których marzyła Ania Z Zielonego Wzgorza

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Mteo30 rozwiązanych zadań
Język polski 100 pkt 23 minuty temu

1.Na podstawie epitetów określ stosunek narratora do obu uczestników pojedynku. 2.Znajdź w tekście porównania Homeryckie; -człon porównywany -człon...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 75 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

oktis19960 rozwiązanych zadań
Język polski 20 pkt 39 minut temu

Napisz list do koleżanki na temat ,,Jak widzę przyszłość i świata''

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 15 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

weronika19280 rozwiązanych zadań
Język polski 20 pkt 1 godzinę 21 minut temu

wzruszający fragment książki Ania z zielonego wzgórza

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 15 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.