profil

Zdrowe odżywianie

drukuj
satysfakcja 67 % 9 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

"Jedz aby żyć, a nie żyj aby jeść"

Stan naszego zdrowia uzależniony jest od stanu żywienia. Gdybyśmy zwrócili uwagę na to, co jemy, to w naszych warunkach, tych teraźniejszych, nawet najgorszych - i ekonomicznie, i psychicznie - moglibyśmy żyć 120 lat, bo takie są nasze uwarunkowania genetyczne. Przez miliony lat człowiek tak dobierał pożywienie, by było w nim wszystko, co jest potrzebne do wzrostu organizmu i jego odnawiania. Dobierać musimy w pożywieniu te składniki, z których sami jesteśmy zbudowani.
Jeżeli w naszych organizmach coś się psuje, to znaczy, że zachwiana została pierwotna równowaga jego składników. Np.: jeżeli z powodu nietypowego trybu życia, pośpiechu, jadania nieodpowiednich potraw, narastających napięć, wyczerpie się nasza odporność nerwowa, to znaczy, że nie zadbaliśmy o odpowiednią ilość fosforu, bardzo ważnej witaminy B1, selenu, jodu i cynku.

Nasz organizm ma wiele różnych potrzeb, jednak możemy je zaspokajać stosując się do zasad zdrowego odżywiania.
Jedną z ważniejszych zasad zdrowego odżywiania jest przestrzeganie zrównoważonej diety. Prawie wszystkie składniki zawarte w pożywieniu są dobre, o ile odpowiednio je dawkujemy, urozmaicając jadłospis. Zdrowa dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników, takich jak: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, sole mineralne, substancje balastowe, w ogóle wszystko, co umożliwia życie.
Z białek organizm buduje nowe lub odnawia zużyte komórki, hormony, enzymy, ciała odpornościowe itp. Dla organizmu najcenniejsze jest białko w postaci mieszanki produktów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Za idealną proporcję uważamy: najwyżej 1/3 białka zwierzęcego (mało mięsa, a więcej jaj i produktów mlecznych) plus 2/3 białka roślinnego, przede wszystkim ziemniaki, produkty zbożowe, orzechy i warzywa strączkowe, np. soja.

Jeżeli chcemy, aby nasza dieta była zdrowa i dostarczała nam niezbednych składników, musimy zadbać, by w codziennym jadłospisie znalazły sie produkty z pięciu grup spożywczych. Całe szczęście temat zdrowego odżywiania stał się bardzo powszechny. Zdrowe odżywianie jest jednym z nowych trendów, jakie zaobserwować można na rynku.

Węglowodany
To przede wszystkim produkty zbożowe, ryż, ziemniaki. dostarczaja one bardzo dużo energii, a zawarty w nich błonnik daje uczucie sytości, przyspiesza przemianę materii. Organizm otrzyma należytą porcję węglowodanów, jesli w ciągu dnia zjemy w sumie 5-6 kromek ciemnego pieczywa, 5 średnich ziemniaków i 3 łyżki mąki, kaszy lub makaronu.



Warzywa i owoce
Organizm czerpie z nich bardzo potrzebną mu porcję witamin, składników mineralnych, błonnika a także inne substancje, które są istotne dla zdrowia. Powinno się ich zjeść ok. 500 g dziennie. W połowie powinny być surowe. Przy ustalaniu menu należy pamiętać, że najzdrowsze są selery, marchew, szpinak, pomidory i ogórki. Owoce natomiast powinno się jeść zamiast słodyczy.

Produkty mleczne
Dostarczają cennego białka oraz niezbędnego dla kości wapnia. Białka regulują procesy przemiany materii i wiele funkcji ustroju, zapewniając prawidłowy stan i funkcjonowanie naszego organizmu. Do tej grupy zaliczamy przedw eszystkim mleko, jogurty, kefiry oraz sery.

Tłuszcze
Dostarczane są w pożywieniu zazwyczaj pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Są niezbędne, by organizm mógł funkcjonować.T łuszcz w organizmie odpowiada za regulację temperatury ciała, jako warstwa izolacyjna. Jednak spożywane w nadmiarze prowadzą do wielu chorób a przede wszystkim do otyłości. Dlatego też wystarczająca ilość dla organizmu to 30 ? 40 g na dobę. Najczęściej spożywanymi pokarmami tłuszczowymi jest smalec, słonina, oliwa, oleje i margaryna. Najmniej zdrowe są smalec, słonina, masło. Powinno się je zatem zastąpić się tłuszczami roślinnymi, bogatymi w witaminy.

Mięso, ryby, jaja
Dostarczają duże ilości pełnowartościowego białka pochodzenia zwierzęcego, witamin z grupy B. Podobnie jednak jak tłuszcze, w nadmiarze szkodzą. Wystarczy więc, gdy każdy z tych produktów zjemy raz dziennie.

Umiar w spożyciu alkoholu jest nieodzownym warunkiem zdrowia. Niepicie jest jeszcze rozsądniejsze.

W organizmie człowieka około 20 % przyjętej dawki alkoholu wchłania się w żołądku, reszta w jelicie cienkim. Największa koncentracja alkoholu we krwi występuje około1-2 h po spożyciu. Niewielka część, bo zaledwie 5% ulega wydalaniu w czystej postaci przez nerki oraz z powietrzem wydechowym. Reszta podlega procesowi utleniania w wątrobie. Proces ten pochłania 75% tlenu wykorzystywanego we wszystkich procesach wątrobowych. Spożycie alkoholu prowadzi więc do zablokowania metabolizmu wątrobowego.

Pod ogólna nazwą substancji balastowych rozumie się włókna, skórki i związki wchodzące w skład ściany komórkowej roślin. Ponieważ zostają one wydalone z organizmu w postaci niestrawionej, przez długie lata uważano je za niepotrzebne, ale niedawno okazało się, że są one bardzo potrzebne organizmowi. Składniki balastowe pełnią wiele ważnych funkcji:
1. regulują trawienie
2. wzmacniają system odpornościowy organizmu
3. oczyszczają organizm
4. zapobiegają paradontozie
Bogatym źródłem składników balastowych są produkty zbożowe, świeże warzywa, jarzyny albo nasiona roślin strączkowych, owoce.

Joanna S.


Przydatna praca? Tak Nie
Wersja ściąga: zdrowe_odżywianie.doc
Komentarze (1) Brak komentarzy
29.11.2009 (14:03)

Świetna praca, bardzo mi pomogła :D

Typ pracy