profil

Środki transportu. Dobre i złe strony.

poleca 84% 2779 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Temat: Środki transportu. Ocen poszczegolne pod względem mocnych i słabych stron.

Transport to dział gospodarki, który zwiększa użytecznośc dóbr poprzez przemieszczanie ich w przestrzeni. Mimo to, jest najbardziej szkodliwym na środowisko sektorem, głównie z powodu emisji spalin. Przy doborze odpowiedniego środka transortu powinnismy kierowac sie dwoma głownymi czynnikami, tj. odlegloscia oraz masa przewozonego produktu lub liczba osob, ktore maja byc przewiezione.
Transport mozemy podzielic z różnych wzgledow, np. na środowiska, w ktorym sie odbywa. I do takich mozemy zaliczyc: lądowy, wodny, powietrzny, przesylkowy oraz miejski. Jednak bardziej chcialbym zaglebic sie nad podzialem ze wzgledu na srodki transportu. Tutaj możemy wyroznic po kolei: kolejowy, kołowo-drogowy, (samochodowy) lotniczy, morski, mieszany.
Zaczynajac od transportu kolejowego. Do jego zalet należy możliwość przewożenia ładunków masowych przekraczających często zdolność przewozową innych gałęzi transportu. Jest do tego bardzo dobrze dostosowany i właściwie z taka myśla był tworzony zalążek kolei w czasach Starożytności (koleje konne wykorzystujące wyżłobienia w kamiennych płytach dróg ułatwiały pracę w kopalniach). Nalezy zwrocic uwage, iz wazna role odgrywa znaczna szybkość w przewozach towarów masowych oraz regularność przewozów. Ważne są rowniez stosunkowo niskie koszty jednostkowe przewozu na dalekie odległości. Transport kolejowy jest transportem masowym, może przewozić kilkaset ton ładunków na raz. Jednak ma on też swoje wady.
Nalezy zwrocic uwage, iz koniecznym jest budowanie bocznic, by mogl on dotrzec w wiele miejsc. Ewentualnie konieczny jest przeladunek towaru (np. transport mieszany). Trzeba pamietac, ze niestety kolej nie jest w stanie rozwinac wielkich predkosci ze wzgledu na stan tecniczny. W Polsce jest to 60 km/godz w pociagach osobowych, a 44 km/godz w pociagach towarowych. Aczkolwiek nie trzeba martwic sie o korki.
Kolejnym jest transort samochodowy, zdecydowanie najpopularniejszy wśród transportow na male odleglosci do przewozu ludzi. Jest zdecydowanie szybszy w porownaniu do kolei. Nie wymaga on przeladunku, gdyz jest gęstośc i spójnośc dróg jest w stanie doprowadzic do wielu miejsc. Ich siec jest bardzo dobrze dostosowana do rozmieszczenia obiektow przy drogach. Przy wybieraniu trasy kierujemy sie swoimi preferencjami, gdyz to od nas zalezy, jak dlugo i jaka droga chcemy jechac.
Niestety niski stan techniczny drog czesto moze przyczynic sie do transportu. Przez to wydłuża sie on w czasie. Kolejną wada sa stosunkowo wysokie koszty utrzymania i eksploatacji samochodow. Ceny paliwa wciaz rosna, ubezpieczenie jest rownie wysokie.. Noi jedno z najwazniejszych, transport samochodowy wcale nie nalezy do najbardziej ekologicznych poprzez emisje spalin.
Nastepny- transport lotniczy. Oczywistym jest,ze czas trwania przewozu jest bardzo krotki, dlatego tez zaleca sie go do obslugi ladunkow wymagajacyh bardzo szybkiego przesylu. A dzieki regularnosci i terminowosci dostaw jest ostatnio coraz czesciej z uzywanych srodkow transportu, szczegolnie ludzkiego. Zapewnia on duze bezpieczenstwo przewozonym ladunkom.
Z drugiej strony, trzeba pamietac, ze niestety ladownosc samolotow nie nalezy do najwiekszych, wiec wadą na pewno sa limity w ciezarze. Mimo wszystko poziom stawek frachtowych jest bardzo wysoki. Poza tym, niekorzystne rozmieszczenie przestrzenne sieci punktów transportowych sprowadza do koniecznośi posługiwania się środkami innych gałęzi transportowych. Wiec tutaj tez bardzo czesto posluguje sie transport mieszany.
Ostatnim z omawianych jest transport morski. Na pewno nalezy zwrocic uwage na nieograniczona strukture towarowa wymiany handlowej. Dzieki niemu mozna przewiezc niemal ze wszystko za calkiem przystepna cene, gdyz w obecnych czasach zauwazono silna degresja jednostkowych kosztów przemieszczania towarów. Kolejna bardzo dobra cecha jest łatwy dostęp do głównych światowych centrów gospodarczych, którą to rolę spełniają z reguły porty morskie na poszczególnych kontynentach. Wiec nie jestesmy ograniczani poprzez kontynenty. To jedyny ze srodkow transportu, ktory umozliwia pokonanie trasy miedzykontynentalnej, gdyz statki maja praktycznie nieograniczony zasięg pływania.
Aczkolwiek ma on tez swoje wady (osobiscie wydaje mi sie,ze najmniej), a mianowicie np. czas. Jest on bardzo rozlegly, szczegolnie jesli chodzi o dalekie trasy. Noi tutaj rowniez nalezy wykorzystywac transport mieszany, by osiagnac wlasciwy cel.
W swojej pracy przedstawilem wiele srodkow transportu. Tak naprawde, to tylko i wylacznie osobistą kwestią jest, ktory jest lepszy a ktory gorszy. Na pewno trzeba dostosowac sie do wymogow i limitow, ale takze i do preferencji.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty