profil

Technologia Ad - Blue w samochodach Koncernu Daimler-Chrysler

poleca 89% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Technologia Ad - Blue w samochodach Koncernu Daimler-Chrysler

Jest to substancja która zrewolucjonizowała już europejski rynek transportu. To bardzo wysokiej jakości i czystości substancja, specjalnie stworzona dla samochodów z katalizatorami z systemem dopalania gazów SCR.
Wtryskując AdBlue do katalizatora SCR, zanieczyszczające gazy powodujące smog i kwaśne deszcze ( takie jak tlenek azotu - NOx) zostają natychmiast zredukowane w nieszkodliwy azot i wodę. Tylko dzięki AdBlue można osiągnąć optymalny efekt procesu katalitycznego. AdBlue jest zalecane przez producentów samochodów ciężarowych, a także przez wszelkie Instytucje powiązane z ochroną środowiska. Produkt ten jest dopiero w początkowej fazie rozpowszechniania w naszym kraju, głównie dlatego, iż ustawodawca nie przewidział jeszcze dodatkowych korzyści dla firm stosujących ten środek w swoich samochodach ciężarowych.
Firma Borim jest przedstawicielem firmy GreenChem europejskiego producenta i dostawcy AdBlue, płynu stosowanego w samochodach ciężarowych nowej generacji, z nowymi katalizatorami, produkowanymi przez większość konstruktorów samochodów ciężarowych. Zastosowanie AdBlue, pozwala na spełnienie norm o emisji gazów Euro 4 i Euro 5.

Sprzedajemy AdBlue wraz ze specjalnie przystosowanymi systemami do jego rozlewania, jak i bez takowych, w różnych rozmiarach opakowań; zawsze w najlepszej cenie.

AdBlue jest substancja o bardzo wysokiej jakości i czystości, specjalnie stworzona dla samochodów z katalizatorami z systemem dopalania gazów SCR. Wtryskując AdBlue do katalizatora SCR, zanieczyszczające gazy powodujące smog i kwaśne deszcze ( takie jak tlenek azotu - NOx) zostają natychmiast zredukowane w nieszkodliwy azot i wodę. Tylko dzięki AdBlue można osiągnąć optymalny efekt procesu katalitycznego. AdBlue jest zalecane przez producentów samochodów ciężarowych.

Silnik diesla od wielu już dziesięcioleci ze względu na swoją odporność, ekonomiczność i niezawodność jest najlepszym rodzajem napędu w autobusach miejskich i samochodach ciężarowych. Jest to silnik spalinowy o najwyższym współczynniku sprawności, bezkonkurencyjny w ograniczeniu emisji CO2. Obecne konstrukcje są w stanie spełnić wymagania dla silnika Euro IV (2005) i Euro V (2008) oraz EEV (Enhanced Environmentally-Friendly Vehicle = usprawniony pojazd przyjazny dla środowiska). Cel ten został osiągnięty - w warunkach specjalnych wymagań ze względu na typowy dla silnika diesla konflikt między zmniejszeniem emisji NOx i cząstek stałych (PM) - dzięki jednoczesnemu zastosowaniu:
usprawnionej technologii paliwa,
środkom technicznym zastosowanym w silniku,
skutecznej końcowej obróbce spalin, gdzie można wybierać między dwiema strategiami: 1/ AGR CRT albo 2/ optymalizacja emisji PM SCR.
Główną zasadą strategii SCR jest zredukowanie wewnątrz silnika emisji PM i redukcja zwiększonej wówczas emisji NOx przez wprowadzenie techniki SCR (selektywna redukcja katalityczna). Pozwala to na zminimalizowanie zużycia paliwa (o 6% w stosunku do Euro III). Wszyscy europejscy producenci stosują już takie prototypy w próbach na większą skalę. Technika SCR nie jest wrażliwa na zawartość siarki w paliwie, co ułatwi przewozy transgraniczne, zwłaszcza do Europy Wschodniej. Ponadto przy trudnościach zaopatrzeniowych w zakresie środka redukcyjnego, ruch samochodów ciężarowych może się odbywać bez stosowania tego środka. Jest to wyraźna zaleta w transgranicznym ruchu samochodów ciężarowych, zapewniająca "Operational Simplicity".

Dla uzyskania standardu Euro IV potrzebny jest 4-proc. dodatek Ad-Blue, a dla sprostania wymaganiom Euro V 5-6-proc. Oznacza to potrzebę zainstalowania w samochodzie dodatkowego zbiornika. Trwałość Ad-Blue jest nieograniczona, a zapach jest znacznie słabszy od alternatywnego środka redukcyjnego - węglanu amonowego w postaci stałej, rozpuszczonego w oleju. Po ogrzaniu w samochodzie (np. w oleju napędowym, wodzie z układu chłodzenia lub przez zewnętrzne źródło ciepła) jest on wtryskiwany w postaci gazowej do katalizatora SCR. Ten środek umożliwia prawie 3-krotnie większy przebieg i dlatego jest proponowany dla autobusów miejskich i transportu samochodowego.

2) IBC ? pojemniki 1000 l
?
Wyposażenie systemu rozlewania (model podstawowy specjalnie zaprojektowany dla zbiornika IBC):
pompa, specjalna dla AdBlue
uchwyt do pistoletu
pistolet wraz z wężem 4 metrowym
zamek
Opcje:
licznik, wersja podstawowa
pistolet z zamkiem
pistolet z blokada
zimowe zabezpieczenie dla temperatur poniżej -10?C
3) Dostawy cysternowe do dystrubutorów typu FUELMASTER 5000
?
Model podstawowy, opis:
system do rozlewania, w pełni połączony z
dwupłaszczowym zbiornikiem na 5000 litrów
posiada specjalna pompę dla AdBlue; pistolet i wąż 4m
uchwyt do pistoletu
licznik
warstwa ochronna i izolacyjna
ogrzewanie
kalibrowany system pomiaru
Opcje:
z zamkiem
pistolet z blokadą
opcje grubszej izolacji i ogrzewania w zależności od miejsca ustawienia
telemetryczny system pomiaru ilości
zdalnie sterowany pomiar poziomu AdBlue
Dostawca gwarantuje serwis, obsługę techniczną i sprawność systemu przez cały okres dzierżawy systemów rozlewania AdBlue.
7 najczęściej zadawanych pytań dotyczących AdBlue.

1. Czy technologia SCR została wybrana przez wszystkich producentów samochodów ciężarowych?
Dla euro 4: nie, nie wszyscy producenci wybrali technologie SCR, MAN wybrał technologie EGR, jak i SCANIA w większości swoich modeli. Wszyscy pozostali producenci wybrali technologie SCR na poziomie euro 4.
Dla euro 5: tak, wszyscy producenci ? łącznie z MAN i SCANIA ? zdecydowali się na wprowadzenie technologii SCR, która wymaga użycia AdBlue.
2. Jakie są korzyści technologii SCR?
Niezawodność: po wieloletnich testach udowodniono, iż SCR jest absolutnie niezawodną technologią
Rozwiązanie na długi okres: SCR pozwala na spełnienie norm euro 4 i euro 5; wiadomo już, ze nowe, jeszcze nie ogłoszone normy tez będą wymagały użycia SCR
Mniejsze zużycie paliwa: z racji optymalnego ustawienia ( tuningowania ) silników, ich praca jest bardziej ekonomiczna i możliwe jest zaoszczędzenie zużycia paliwa o 5%.
Obniżki w podatkach i opłatach drogowych: kilka krajów europy zachęca do zastosowania euro 4 i euro 5 oferując korzyści finansowe. Na przykład, w Niemczech obniżono opłaty na autostrady.
3. Jakie są minusy technologii SCR?
Konieczność użycia AdBlue
Nowe samochody są droższe, tak jak i te, które posiadają inne technologie pozwalające spełnić normy o emisji gazów
4. Kiedy będą w sprzedaży nowe samochody?
Już są w sprzedaży przez Daimler Chrysler, wszystkie pozostałe marki zaprezentują takowe na targach RAI w Amsterdamie w październiku 2005
5. Czy technologia SCR była testowana na trasie?
Miliony kilometrów przejechano w celu sprawdzenia tej nowej technologii. Testy były wykonywane w ekstremalnych warunkach pogodowych w Hiszpanii i Finlandii.
6. Jaki jest okres przydatności AdBlue?
Maksymalny okres przechowywania AdBlue to: rok od daty produkcji w warunkach odpowiednich dla AdBlue. Ważnym czynnikiem jest temperatura, plombowane opakowania jak i wentylowane miejsce przechowywania.
7. Co się stanie jak silnik będzie pracował bez AdBlue?
Spowoduje to przekroczenie dozwolonych norm o emisji gazów, czyli większe wydalanie tlenku azotu zanieczyszczającego środowisko. Aby temu zapobiec producenci umieścili sensory w rurze wydechowej, które mierzą i zapisują w komputerze pokładowym poziom emisji, który w przypadku kontroli pojazdu jest sprawdzany.

Od października 2007 dystrybucja AdBlue?; rozwija się bardzo dynamicznie. Wynika to z drugiego etapu wprowadzania normy Euro 4, związanego z montowaniem w samochodach czujników stosowania AdBlue?, ograniczających parametry silników w przypadku nieprawidłowości. Jest to również powód, dla którego na polskim rynku pojawia się wiele firm oferujących AdBlue?.
O AdBlue?, ograniczających parametry silników w przypadku nieprawidłowości. Jest to również powód, dla którego na polskim rynku pojawia się wiele firm oferujących AdBlue?. Emisja spalin, a zwłaszcza składników toksycznych powodujących efekt cieplarniany, stanowi podstawowy problem ochrony środowiska przed zagrożeniami ze strony transportu.

Podstawowe kierunki poprawy sytuacji, to:

wdrażanie zaostrzonych standardów homologacyjnych,
wdrażanie zaostrzonych standardów ekologicznych dla pojazdów (Euro3, 4 i 5),
montowanie w samochodach czujników stosowania AdBlue?,
poprawa poziomu obsługi i kontroli technicznej pojazdów,
poprawa jakości paliw,
oprawa ruchowych warunków drogowych itd.
?
AdBlue? jest to farmaceutycznej czystości 32% roztwór mocznika, reduktor wynaleziony specjalnie dla zastosowania w branży motoryzacyjnej w celu dopalenia w katalizatorze SCR szkodliwych dla środowiska tlenków azotu i cząsteczek stałych. Wyprodukowany zgodnie z normami ISO 22241-1. AdBlue? nie jest substancją zaliczaną do niebezpiecznych ani groźnych dla środowiska. Nie jest palny ani wybuchowy, ani szkodliwy dla zdrowia. Wadą jest jego łatwość zanieczyszczenia, co doprowadza do niezdatności do użytku. AdBlue? jest także korozyjny, krystalizuje się i od -11C zamarza. Dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże, pistolety. Zużycie AdBlue? waha się ok. 4-5% na litr oleju napędowego. Zbiorniki na AdBlue? są wielkości od 60 do 120 litrów w zależności od modelu pojazdu. Na pełnym zbiorniku AdBlue? samochód przejedzie powyżej 5.000 km.
Bardzo ważnym elementem jest jakość i pochodzenie AdBlue?, gdyż niedochowanie w produkcji norm ISO 22241-1 może doprowadzić do trwałego uszkodzenia katalizatora. Tylko produkt o nazwie AdBlue? spełnia te normy i producenci samochodów zalecają jego użycie.
Większość producentów samochodów ciężarowych wybrało technologię SCR/AdBlue?, żeby spełnić normy dotyczące emisji gazów Euro 4 i Euro 5, jak i te, które po nich nastąpią. Decyzja o wyborze technologii była podparta silnymi powodami techniczno ? ekonomicznymi. Technologia SCR/AdBlue? wymaga zastosowania katalizatora ACR oraz farmaceutycznej czystości roztworu mocznika: Adblue?. Adblue? jest wtryskiwane w rurze wydechowej, tuż przed katalizatorem SCR.
Dzięki reakcji łączenia się Adblue? z gazami tlenku azotu, w katalizatorze dochodzi do reakcji, w której szkodliwe gazy przekształcają się w parę wodną i azot. SCR jest to rozwiązanie dopalania szkodliwych gazów, które są bardzo szkodliwe dla środowiska naturalnego i oczywiście człowieka. Oprócz ochrony środowiska, technologia ta daje korzyść w postaci zmniejszenia zużycia paliwa ? średnio o ok. 5-8%, co dzieje się to między innymi za sprawą ustawienia silników w ich optymalnej pozycji. Schemat takiego układu przedstawia poniższy rysunek.
łł
Rys. Schemat układu dopalania szkodliwych substancji przy wykorzystaniu AdBlue?.

Jest też wiele innych powodów, dlaczego producenci samochodów ciężarowych wybrali technologię SCR, a mianowicie:

jest ona prosta i niezawodna,
obniża koszty utrzymania samochodu,
wydłuża okres serwisowania,
spełnia kolejne przyszłościowe normy dotyczące emisji gazów.

Jedną z najważniejszych producentów AdBlue? jest norweska firma Yara, w której 30% udziałów ma rząd norweski. Jest ona jednym z największych światowych producentów nawozów sztucznych i innych chemikaliów, w tym mocznika (2 mln ton rocznie) i dlatego jest również czołowym europejskim dostawcą AdBlue?. Firma jest właścicielem marki Air1, pod którą kryje się AdBlue? oraz różne sposoby jego dostawy i dystrybucji.

O pozycji marki Air1 świadczą podpisane porozumienia europejskie na dostawy AdBlue? dla czołowych producentów pojazdów ciężarowych: Iveco i Volvo.
Firma dostarcza AdBlue? z największych zakładów produkcji tego czynnika w Europie: w Brunsbuttel (Niemcy) i Sluiskil (Holandia). Dystrybucją AdBlue? zajmuje się firma Brenntag, która jest wyłącznym przedstawicielem Air1 w większości krajów europejskich oraz największym dystrybutorem substancji chemicznych w Europie. Proces dystrybucyjny tego nowego dla motoryzacji medium odbywa się dwukanałowo: przez bazy transportowe i za pośrednictwem koncernów paliwowych. Dla każdego z kanałów dystrybucji Air1 ma stosowne produkty, opakowania i urządzenia.
Popularny sposób dostawy AdBlue? w kanistrze 10 lub 18-litrowym powoli będzie zanikał z uwagi na koszty i powiększające się floty samochodów Euro 4 i 5. Taka ilość będzie traktowana jako zapas w sytuacjach awaryjnych, który kierowca powinien mieć zawsze w samochodzie.

W zakresie dystrybucji przez koncerny paliwowe, Yara Poland współpracuje z BP, Statoil, Shell, Lukoil/Conoco oraz IDS-Q8. Tutaj oferowane są zupełnie inne urządzenia: kontenerowe z ogrzewaniem, przeznaczone do znacznie bardziej intensywnej eksploatacji na stacjach paliw, a także kompletne systemy podziemne ze zbiornikami o pojemności kilkadziesiąt tysięcy litrów.
Co ważne, Yara oferuje kompleksowe rozwiązania, współpracując na poziomie centrali w Norwegii z firmami zajmującymi się budowaniem takich instalacji oraz urządzeń. Dzięki temu ceny urządzeń są bardzo atrakcyjne, często niemożliwe do wynegocjowania w Polsce. Klient może również skorzystać z szerokiego pakietu finansowania obejmującego najem lub sprzedaż w systemie ratalnym na okres od 3 do 7 lat.


Wszystkie sektory ? dystrybucja, transport dalekobieżny oraz branża budowlana, jak również użytkownicy pojazdów specjalnych, tacy jak samorządy lokalne ? mogą znaleźć pojazd wyposażony w technologię BlueTec dokładnie odpowiadający ich wymaganiom. Oznacza to, że wszystkie ciężarówki Mercedes-Benz: od mocnego samochodu dostawczego Mercedes-Benz Vario oraz ciężarówki Mercedes Atego, poprzez modele Mercedes-Benz Axor, Mercedes-Benz Actros przeznaczony do transportu dalekobieżnego, aż do modeli Econic, różnych serii pojazdów Unimog oraz ciągnika siodłowego Actros SLT przeznaczonego do zastosowań specjalnych ? są obecnie wyposażone w jednakowy, standardowo montowany system.
Znakomita większość klientów kupujących modele Axor i Actros już teraz wybiera wersję BlueTec 5, przystosowaną do przyszłych wymagań.
Koncern DaimlerChrysler oferuje technologię BlueTec od początku 2005 roku. Skutki jej wprowadzenia przekroczyły oczekiwania: do chwili obecnej sprzedano ponad 35 tysięcy pojazdów wyposażonych w technologię BlueTec. Powód popularności silników Diesla w nowej technologii BlueTec jest oczywisty: Mercedes-Benz jest producentem około dwóch trzecich spośród wszystkich ciężarówek spełniających normy Euro 4/ Euro 5, jakie obecnie jeżdżą po drogach świata. Na bardzo konkurencyjnym rynku pojazdów użytkowych, firma Mercedes-Benz, dzięki zastosowaniu BlueTec, posiada największe doświadczenie w technologii SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej). Tymczasem wszyscy europejscy producenci ciężarówek ? przynajmniej w segmencie ciężkich pojazdów ? postawili na technologię SCR.
Ciężarówki Mercedes-Benz koncernu należą do najbardziej oszczędnych pojazdów na rynku. Spalają o 2-6 procent mniej paliwa niż ciężarówki spełniające normę Euro 3; oraz o 5-7 procent mniej niż inne technologie spełniające normę Euro 4. W przypadku pojazdów Axor i Actros, użytkowanych do transportu dalekobieżnego i pokonujących rocznie średnio 150 000 kilometrów, technologia ta zapewnia realne oszczędności od 500 do 2000 litrów paliwa rocznie!
Międzynarodowe testy porównawcze prowadzone przez branżowe czasopisma dowiodły, że technologia ta ? a przede wszystkim szybka dostępność pojazdów w wersji Euro 5 o szczególnie niskiej emisji szkodliwych spalin ? oferuje korzyści nie tylko dla środowiska naturalnego, lecz także dla użytkowników.
Klienci decydujący się na zakup pojazdu w wersji BlueTec 5 mogą od samego początku korzystać z jego zalet ekonomicznych. Na przykład, 40-tonowe ciężarówki spełniające z wyprzedzeniem normę Euro 5 mogą uzyskać aż 17 procent obniżki opłat autostradowych w Niemczech: płacą tylko 10 a nie 12 centów za kilometr. Suma oszczędności może osiągnąć kilkanaście tysięcy euro w okresie czterech lat. Z tych oszczędności skorzystają nie tylko firmy niemieckie, lecz także wielu przewoźników europejskich, których pojazdy jeżdżą trasami tranzytowymi przez Niemcy. Dodatkowo także inne kraje europejskie wprowadziły już lub planują wprowadzenie licznych zachęt finansowych dla tych pojazdów użytkowych, które są szczególnie przyjazne dla środowiska naturalnego.
Również w segmencie pojazdów dystrybucyjnych użytkownicy mogą osiągnąć znaczne oszczędności, korzystając z Atego wyposażonego w technologię BlueTec 4. Prowadzone przez koncern testy wskazują, że zużycie paliwa w tych pojazdach jest niższe do 8 procent w porównaniu do konkurencyjnych pojazdów wyposażonych w technologię EGR (recyrkulacji gazów spalinowych) w tej samej klasie dopuszczalnej masy całkowitej. Może to oznaczać łączne oszczędności przekraczające 5 000 euro w ciągu całego okresu użytkowania Atego z technologią BlueTec.
Nowe limity emisji spalin, określone normą Euro 4 oraz kolejnymi, nie są możliwe do spełnienia bez zastosowania systemów oczyszczania spalin. Stosowane są dwa rozwiązania technologiczne: jedno polega na redukowaniu ilości tlenków azotu w silniku w połączeniu z redukcją emisji cząsteczek stałych. Drugie oznacza eliminację tlenków azotu przy wykorzystaniu technologii Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR - Selective Catalytic Reduction), która w DaimlerChrysler znana jest pod nazwą BlueTec.
Podstawowa zasada systemu SCR w technologii BlueTec polega na zamianie tlenków azotu w nietoksyczne substancje - azot i parę wodną. Proces ten zachodzi w katalizatorze, a jako czynnik redukcyjny stosowany jest amoniak.
Amoniak dostarczany jest w nietoksycznej formie, jako bezwonny roztwór wodny znany pod nazwą ?AdBlue?. Budowa europejskiej sieci ogólnodostępnych stacji, na których będzie można tankować AdBlue, poczyniła już spore postępy. AdBlue jest dostępny już w ponad czterech tysiącach stacji - od Koła Podbiegunowego do południowej Hiszpanii, oraz od Irlandii po Moskwę. Firmy transportowe mogą instalować punkty tankowania AdBlue w swoich bazach lub korzystać z wygodnych 200-litrowych zbiorników AdBlue. Pojazd wyposażony w 90-litrowy zbiornik AdBlue posiada zasięg od 7 500 do 10 000 kilometrów. Dodatkowo, technologia BlueTec nie wymaga stosowania paliwa o obniżonej zawartości siarki, ani też nie zwiększa częstotliwości wymiany oleju czy nie wymusza przeprowadzania dodatkowych zabiegów konserwacyjnych.
Dla DaimlerChrysler technologia BlueTec to nie tylko obecny sukces ? to także inwestycja w przyszłość, ponieważ stanie się ona podstawą do spełniania norm emisji spalin w dłuższej perspektywie czasowej. DaimlerChrysler jest już na dobrej drodze do osiągnięcia zgodności z normą Euro 6, która zapewne będzie obowiązywała wszystkie pojazdy użytkowe zarejestrowane w Europie już w roku 2012. Technologia BlueTec będzie także zyskiwała na znaczeniu poza Europą: w ciągu trzech lub czterech lat, również w Ameryce Północnej oraz Japonii wprowadzone zostaną odpowiednio normy EPA 10 oraz JP 09. Technologia SCR będzie podstawą do spełnienia także tych wymagań.
Począwszy od roku 2005, technologia BlueTec była montowana jako wyposażenie dodatkowe we wszystkich modelach ciężarówek Mercedes-Benz Actros, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. Axor przeznaczony na dalekie trasy, z silnikiem OM 457 w układzie rzędowym, również dostępny jest w wersjach BlueTec 4 i BlueTec 5. Nowe silniki OM 906 LA spełniają wymogi normy Euro 4. Częstotliwość obsługi dla długodystansowych Axorów została ustalona na 100 000 kilometrów - to kolejny dowód na to, jak oszczędną ciężarówką jest Axor.
Duży pojazd dostawczy Mercedes-Benz Vario jest obecnie wyposażony w mocny silnik Diesla, wykorzystujący technologię BlueTec 4. Pojemność zbiornika na AdBlue wynosi 18 litrów, co oznacza, że trzeba go napełniać mniej więcej raz na trzy tankowania paliwa.
Od 1 października 2006 również Mercedes-Benz Econic jest dostępny z silnikami Diesla wyposażonymi w technologię BlueTec, spełniającymi normę Euro 4. Wcześnie ? od lipca wszystkie pojazdy Unimog są wyposażane w tę technologię. Jedną z głównych zalet, szczególnie podczas dalekich wypraw, jest brak konieczności stosowania w pojazdach paliwa o obniżonej zawartości siarki.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 16 minut

Typ pracy