profil

Analiza i interpretacja obrazu Hansa Memlinga "Sąd Ostateczny"

drukuj
satysfakcja 74 % 321 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

ARTYSTA I JEGO EPOKA
Hans Memling (1440 - 1494) jest przedstawicielem wczesnego odrodzenia w Europie. Uczył się prawdopodobnie u Stephana Lochnera w Kolonii i u Rogiera van der Weydena w Brukseli. W roku 1465 zamieszkał w Brugii, a już w 1467 stał się członkiem gildii św. Łukasza. Należał do najbogatszych mieszkańców miasta; był właścicielem trzech domów, zatrudniał też wielu uczniów i pomocników a także figurował na liście 247 najwyżej opodatkowanych mieszkańców miasta.
Hans Memling znany jest przede wszystkim jako twórca ołtarzy. W Polsce najbardziej znany jest ołtarz Sądu Ostatecznego, który znajduje się w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Portrety Memlinga odznaczają się zrównoważoną i klarowną kompozycją, miękkim modelunkiem i intensywnym, lecz harmonijnym kolorytem. Istotną cechą jego malarstwa jest zręczny eklektyzm zapożyczony od wielkich poprzedników takich jak J. van Eyck czy D. Bouts.

TYTUŁ I TEMAT DZIEŁA
Tematem dzieła jest zaczerpnięta z Biblii scena Sądu Ostatecznego, czyli końcowego ?rozliczenia? Boga z ludźmi, w której to opisano, że nastąpi kiedyś dzień, kiedy świat się skończy, zmarli zmartwychwstaną, a Jezus ponownie przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych. Przedmiotem sądu będą dobre i złe uczynki popełnione przez ludzi podczas ich ziemskiego życia. Grzesznicy zostaną strąceni do piekła, a sprawiedliwi będą żyć wiecznie w niebie. Nikomu prócz Stwórcy nie jest jednak znana data końca świata.
W średniowieczu widziano w Bogu surowego sędziego, a w końcu świata i Sądzie Ostatecznym zemstę Boga za grzechy ludzkości. Sceny Sądu Ostatecznego należą do najbardziej poruszających przedstawień sztuki średniowiecznej, a w XV wieku były popularnym w malarstwie tematem. Sąd Ostateczny jest też centralnym motywem eschatologii chrześcijańskiej.

KOMPOZYCJA OBRAZU I JEJ ZWIĄZEK Z WYMOWĄ DZIEŁA
Kompozycja ?Sądu Ostatecznego? ma ścisły związek z wymową całości dzieła. Obraz ma formę tryptyku, czyli jest on złożony z trzech części. Środkowa część obrazu przedstawia najprawdopodobniej Czyściec lub Ziemię, gdzie odbywa się Sąd i ważenie dusz, lewe skrzydło tryptyku ? wstąpienie do nieba, a prawe ? strącenie do piekła. W kompozycji zastosowane jest deesis, czyli w centrum obrazu znajduje się Chrystus, a wokół Niego siedzą apostołowie wraz z Janem Chrzcicielem i Matką Boską i otaczają go półkolem.

SPOSÓB PRZEDSTAWIENIA SCENY
Środkowa część obrazu ukazuje nam wizję Czyśćca - miejsca ?postoju? dusz. Na środku stoi (prawdopodobnie) Archanioł Gabriel w błyszczącej, złotej zbroi. Trzyma on w ręku mosiężną wagę z uchwytem w kształcie krzyża. Służy ona do ważenia ludzkich uczynków ? tych dobrych i tych haniebnych. Anioł zachowuje powagę i jest spokojny, co widać po rysach jego twarzy.

Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (5) Brak komentarzy zobacz wszystkie
22.11.2011 (21:35)

Tekst zawiera błędy merytoryczne. Jan Ewangelista a nie jan Chrzciciel. Archanioł Michał a nie Archanioł Gabriel. Troche więcej szacunku dla dzieła!!!!!

20.11.2011 (12:36)

hej...

od kliku lat zajmuje sie motywami w literaturze i sztuce, wiec jesli macie jakies pytania dotyczace motywu sadu ostetecznego w literaturze badz sztuce, to ja chetnie pomoge ;)

kontakt gg 6649750

5.10.2011 (21:23)

nie wiem kto pisał, ale bardzo ubogie w terminologie...

27.3.2009 (14:45)

na obrazie jest archanioł michał nie gabriel

13.1.2009 (17:22)

Bardzo Dobry

Gramatyka i formy wypowiedzi


Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.