profil

Formy ochrony przyrody

Ostatnia aktualizacja: 2021-11-12
poleca 85% 1713 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1. OCHRONA PRZYRODY W POLSCE


Po zakończeniu I wojny światowej, w 1919 roku została powołana Państwowa Tymczasowa Komisja Ochrony Przyrody przy Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Organ ten, w 1925 roku został przekształcony w Państwową Radę Ochrony Przyrody.
 W 1928 roku powstała, z inicjatywy Państwowej Rady Ochrony Przyrody - Liga Ochrony Przyrody. 10 marca 1934 roku, Sejm RP uchwalił ustawę o ochronie przyrody. Była to na ówczesne czasy ustawa nowoczesna i wykraczająca w przyszłość. W 1949 roku została zastąpiona nową ustawą, która z kolei obowiązywała do czasu uchwalenia kolejnej z dnia 16 października 1991. Obecnie obowiązującą podstawą prawną ochrony przyrody w Polsce jest Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku.

Po zakończeniu I wojny światowej w Polsce było 39 rezerwatów przyrody (1469 ha powierzchni). W wyniku działań Państwowej Rady Ochrony Przyrody, a także przyrodników w całym kraju doprowadzono do 1939 roku do utworzenia 211 rezerwatów (43 512 ha powierzchni).
 W okresie międzywojennym utworzono Park Narodowy w Białowieży, a także chronione tereny przyrodnicze w Ludwikowie pod Poznaniem, na Babiej Górze, w Pieninach, w Górach Świętokrzyskich, w Tatrach oraz w Czarnohorze. Chroniono liczne gatunki roślin, zwierząt, a także obejmowano ochroną liczne pomniki przyrody.
Po II wojnie światowej rozwinęła się w Polsce również i ochrona przyrody. Powołano łącznie 23 parki narodowe, ponad 100 parków krajobrazowych oraz znacznie zwiększono liczbę rezerwatów i pomników przyrody.

2. ŚRODOWISKO I JEGO ZAGROŻENIA


Pod pojęciem środowisko każdy z nas rozumie coś mniej lub bardziej odmiennego Najczęściej, zgodnie z ustawą o ochronie i kształtowaniu środowiska, przyjmuje się, że środowisko jest to ogół elementów przyrodniczych, w szczególności powierzchnia ziemi, łącznie z glebą, kopaliny, wody, powietrze, świat roślinny i zwierzęcy, a także krajobraz, znajdujących się zarówno w stanie naturalnym, jak też przekształconych w wyniku działalności człowieka Często również jako element środowiska traktowane są dobra materialne, zabytki architektury i kultury, a według niektórych koncepcji można zaliczyć przynajmniej część środowiska pracy.

Działalność ludzi, głównie gospodarcza powoduje większe lub mniejsze uciążliwości dla środowiska, jego zagrożenia i zanieczyszczenia.
Uciążliwościami dla środowiska są zjawiska fizyczne lub stany utrudniające życie albo dokuczliwe dla otaczającego środowiska, zwłaszcza hałas, wibracje, zanieczyszczenie powietrza, zanieczyszczenie odpadami itp.

Wymienione zjawiska lub stany kwalifikuje się jako uciążliwości szkodliwe dla środowiska, jeżeli występują w natężeniu utrudniającym życie, także jeżeli są dokuczliwe w stopniu powodującym zagrożenie zdrowia ludzi, uszkodzenie lub zniszczenie środowiska. Obowiązek eliminowania lub ograniczania uciążliwości obciąża jednostki organizacyjne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Zobowiązane są one stosować technologie i rozwiązania techniczne stwarzające jak najmniejsze uciążliwości dla środowiska oraz stosować urządzenia ochronne

Zanieczyszczenie środowiska to wprowadzenie do środowiska (powietrza, wody, ziemi) substancji stałych, ciekłych lub gazowych albo energii w takich ilościach lub w takim składzie, że może to ujemnie wpłynąć na zdrowie człowieka, klimat, przyrodę żywą, glebę, wodę lub spowodować inne zmiany w środowisku, w tym również kulturowym. Niekiedy przez zanieczyszczenie rozumie się przekraczanie konwencjonalnych norm stanu środowiska lub dopuszczalnych wskaźników emisji zanieczyszczeń. Do najgroźniejszych rodzajów zanieczyszczeń należą dwutlenek węgla (C02), tlenek węgla (CO), dwutlenek siarki (802), dwutlenek azotu (N02), fosfor (P), rtęć (Mg), ołów (Pb),. ropa naftowa, DDT i inne pestycydy, promieniowanie elektromagnetyczne nie jonizujące i jonizujące. Niekiedy używa się zwrotu zanieczyszczenie środowiska hałasem.

Zagrożenia dla środowiska związane są z uciążliwościami i zanieczyszczeniem środowiska. Zagrożenie spowodowane gwałtownym zdarzeniem nie będącym klęską żywiołową, które może wywołać znaczne zniszczenie środowiska lub pogorszenie jego stanu stwarzające powszechne niebezpieczeństwo dla ludzi i środowiska nazywamy nadzwyczajnym zagrożeniem środowiska. Nadzwyczajne zagrożenie może być następstwem na przykład pęknięcia rurociągu lub zbiornika i wylewu ropy naftowej na powierzchnię ziemi lub wód, awarii w zakładzie produkcyjnym i wydostania się do powietrza znaczny ilości substancji niebezpiecznych, katastrofy cysterny przewożącej materiały niebezpieczne oraz skażenia terenu. W razie nadzwyczajnego zagrożenia środowiska działania zmierzające do usunięcia zagrożenia i jego skutków podejmuj ą terenowe organy administracji rządowej albo Minister Środowiska jeśli zagrożenie przekracza granice jednego województwa lub może spowodować szczególnie poważne skutki dla ludzi lub środowiska. Organ podejmujący działania może określać obowiązki jednostek organizacyjnych jak np. przedsiębiorstwa, straż pożarna, służby ratownictwa chemicznego i inne. Może także wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych np. obowiązek wykonywania prac ratowniczych, dostarczania środków transportowych oraz innych środków technicznych dla celów zorganizowanej akcji społecznej na rzecz nadzwyczajnie zagrożonego środowiska.

3. FORMY OCHRONY PRZYRODY W POLSCE


Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku ustanowiła następujące formy ochrony przyrody:
- parki narodowe,
- rezerwaty przyrody,
- parki krajobrazowe,
- obszary chronionego krajobrazu,
- obszary Natura 2000,
- pomniki przyrody,
- stanowisko dokumentacyjne,
- użytki ekologiczne,
- zespoły przyrodniczo-krajobrazowe,
- ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów.

Ochrona przyrody oznacza: zachowanie, właściwe wykorzystanie oraz odnawianie zasobów przyrody i jej składników.

Celem ochrony przyrody jest:
- utrzymanie procesów ekologicznych i stabilności ekosystemów,
- zachowanie różnorodności biologicznej,
- zachowanie dziedzictwa geologicznego,
- zapewnienie ciągłości istnienia gatunków roślin lub zwierząt wraz z siedliskami poprzez utrzymywanie lub przywracanie ich do właściwego stanu,
- utrzymywanie lub przywracanie do właściwego stanu siedlisk przyrodniczych, a także innych zasobów przyrody i jej składników,
- kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec przyrody.

Ochrona przyrody realizowana jest poprzez różne formy przewidziane w ustawie o ochronie przyrody. Ochroną obejmuje się niektóre gatunki roślin, grzybów i zwierząt (ochrona gatunkowa), pojedyncze elementy przyrody ożywionej i nieożywionej lub ich skupiska (pomniki przyrody), bądź też mniejsze lub większe obszary, które wyróżniają się szczególnymi walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi, a także wybrane siedliska przyrodnicze. W zależności od wartości, jakie posiada dany obszar, jego wielkości, stanu zachowania przyrody, stopnia i sposobu zagospodarowania terenu oraz rodzaju działań, jakie należy podjąć lub zaniechać w celu zachowania jego walorów, tworzy się obiekty o różnej randze ochrony: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne i pomniki przyrody.

Najwyższą formą ochrony jest park narodowy. Ustanawia się go na obszarach o wybitnych wartościach przyrodniczych, których powierzchnia przekracza 1000 hektarów. Nadrzędną funkcją parku narodowego jest poznanie i zachowanie naturalnych układów przyrodniczych oraz przywracanie do stanu naturalnego układów zaburzonych na skutek działalności człowieka. Gospodarowanie w parku powinno być podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest ochrona przyrody. W województwie śląskim nie ma na razie tego typu obiektu. Od wielu jednak lat trwają starania o utworzenie Jurajskiego Parku Narodowego na najcenniejszych terenach Wyżyny Częstochowskiej.

Ochroną w formie rezerwatu przyrody obejmuje się tereny o mniejszej powierzchni, wyróżniające się obecnością naturalnych lub mało zmienionych ekosystemów, rzadkich gatunków roślin i zwierząt, bądź też cennych elementów przyrody nieożywionej. W zależności od zalecanego sposobu gospodarowania, w rezerwacie ustanawia się ochronę ścisłą lub częściową. W naszym województwie znajduje się 61 rezerwatów przyrody.

Wielkoobszarową formą ochrony, o niższej randze niż park narodowy i rezerwat przyrody, jest park krajobrazowy. Celem utworzenia parku jest zachowanie wartości przyrodniczych i kulturowych oraz ich popularyzacja w warunkach racjonalnego gospodarowania. Na terenie województwa śląskiego powołano do tej pory 8 parków krajobrazowych. Granice czterech z nich obejmują częściowo obszary sąsiednich województw.

Ochrona krajobrazu oraz zapewnienie powiązań między obszarami wartościowymi przyrodniczo, objętymi wyższymi formami ochrony, są głównymi motywami tworzenia obszarów chronionego krajobrazu. Obszary te mają pełnić funkcję korytarzy ekologicznych łączących parki narodowe, rezerwaty przyrody i parki krajobrazowe w przestrzenny układ wzajemnie uzupełniających się form ochrony przyrody, tworzących tzw. krajowy system obszarów chronionych. W województwie śląskim utworzono 11 obszarów chronionego krajobrazu.

Powiązanie ochrony przyrody i krajobrazu, zarówno naturalnego jak i kulturowego, realizuje się także poprzez tworzenie zespołów przyrodniczo-krajobrazowych. W województwie śląskim mamy ich obecnie 13.

Zachowanie szeroko pojętej różnorodności biologicznej wymaga ochrony nie tylko najcenniejszych fragmentów przyrody, ale także zabezpieczenia typowego dla danego miasta, gminy czy regionu zróżnicowania środowisk i ekosystemów. W tym celu powołuje się użytki ekologiczne. Na szczeblu lokalnym czy też regionalnym, obszarów kwalifikujących się do objęcia tą formą ochrony jest bardzo wiele. Nic więc dziwnego, iż w tej grupie obserwuje się najszybszy przyrost liczby nowych obiektów. Aktualnie, w województwie śląskim powołano 37 użytków ekologicznych.

Jedną z najstarszych form ochrony przyrody są pomniki przyrody. Pomnikami mogą być pojedyncze elementy przyrody (np. drzewa, krzewy, głazy, wodospady, jaskinie itp.) lub też obszary, na których znajdują się skupiska takich elementów (mówimy wówczas o tzw. powierzchniowych pomnikach przyrody). Z uwagi na ogromną liczbę tego typu obiektów przyrody w naszym otoczeniu i długoletnie tradycje ochrony pomnikowej, jest to najliczniej reprezentowana forma ochrony w województwie (ponad 1200 obiektów).
Szczególny charakter województwa śląskiego, wynikający zarówno z warunków naturalnych (duże zróżnicowanie geologiczne), jak i z jego gospodarczego wykorzystywania na przestrzeni kilkuset lat sprawia, iż mamy tu wyjątkowo dużo ciekawych obiektów przyrody nieożywionej. Stare wyrobiska i odsłonięcia warstw skalnych (pozostałość po powierzchniowej eksploatacji kruszców), naturalne wychodnie skał, a nawet niektóre hałdy, to potencjalne stanowiska dokumentacyjne. Niestety, ciągle nie docenia się ich wartości naukowych, dokumentacyjnych i dydaktycznych, co uwidacznia się w niewielkiej liczbie miejsc (3 obiekty) objętych tą formą ochrony przyrody.

4. PARKI NARODOWE


Park narodowy – to duży obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, chroni się w nim całość przyrody i krajobrazu, musi mieć opracowany plan ochrony, ma własną administrację, pracowników i straż.

Według polskiej Ustawy o ochronie przyrody z 2004 roku jest to:
"Obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi, o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha, na którym ochronie podlega cała przyroda oraz walory krajobrazowe"

W ramach parku narodowego wyróżnia się zwykle 3 strefy: strefę ochrony ścisłej, strefę ochrony częściowej i otulinę parku narodowego.
 

5. REZERWATY PRZYRODY


Rezerwat przyrody w brzmieniu Ustawy o ochronie przyrody z 2004 r.:
"obejmuje obszary zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym, ekosystemy, ostoje i siedliska przyrodnicze, a także siedliska roślin, siedliska zwierząt i siedliska grzybów oraz twory i składniki przyrody nieożywionej, wyróżniające się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, kulturowymi lub walorami krajobrazowymi".

Przedmiotem ochrony może być całość przyrody na terenie rezerwatu lub szczególne jej składniki: fauna, flora, twory przyrody nieożywionej

Cały rezerwat albo jego części mogą podlegać ochronie ścisłej, ochronie czynnej lub ochronie krajobrazowej. Ochrona ścisła polega na nieingerencji w naturalne procesy, ochrona czynna dopuszcza wykonywanie zabiegów ochronnych (np. usunięcie drzew zacieniających stanowisko cennego gatunku rośliny), a ochrona krajobrazowa polega na prowadzeniu gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej w sposób uwzględniający potrzeby przedmiotu ochrony.
 

6. PARKI KRAJOBRAZOWE


W brzmieniu Ustawy o ochronie przyrody z 2004-go roku:
"Park krajobrazowy obejmuje obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe, w celu zachowania, popularyzacji tych wartości w warunkach zrównoważonego rozwoju."

W parku krajobrazowym można kontynuować działalność gospodarczą z pewnymi ograniczeniami, np. nie przewiduje się wznoszenia nowych obiektów budowlanych (z wyjątkiem potrzebnych miejscowej ludności). Park taki ma służyć rekreacji krajoznawczej, to znaczy turystyce niepobytowej, wypoczynkowi, a także edukacji.

7. OBSZARY CHRONIONEGO KRAJOBRAZU


Obszar chronionego krajobrazu jest formą ochrony przyrody. Obszary takie zajmują rozleglejsze tereny niż parki krajobrazowe i obejmują pełne jednostki środowiska naturalnego takie jak doliny rzeczne, kompleksy leśne, ciągi wzgórz, pola wydmowe, torfowiska.

Obszary chronionego krajobrazu są przeznaczone głównie na rekreację, a działalność gospodarcza podlega tylko niewielkim ograniczeniom (zakaz wznoszenia obiektów szkodliwych dla środowiska i niszczenia środowiska naturalnego).

 NATURA 2000


Natura 2000 – program utworzenia w krajach Unii Europejskiej wspólnego systemu (sieci) obszarów objętych ochroną przyrody. Podstawą dla tego programu jest Dyrektywa Ptasia, Dyrektywa Siedliskowa (Habitatowa) oraz szereg innych rozporządzeń i dokumentów wykonawczych. Celem programu jest zachowanie określonych typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków, które uważa się za cenne i zagrożone w skali całej Europy i wymienia w załącznikach Dyrektyw. W ramach programu wyznaczone zostają tzn. Obszary Specjalnej Ochrony Ptaków (Special Protection Areas - SPA) oraz Specjalne Obszary Ochrony Siedlisk (Special Areas of Conservation - SAC), na których obowiązują specjalne regulacje prawne.
 

8. POMNIKI PRZYRODY


Pomnik przyrody - pojedyncze krzewy, drzewa i grupy drzew odznaczające się sędziwym wiekiem, wielkością, niezwykłymi kształtami lub innymi cechami, a także zabytkowe aleje drzew. Natomiast do pomników przyrody nieożywionej należą: największe głazy narzutowe, tzw. erratyki oraz interesujące formy powierzchni ziemi np. - źródła, wodospady, jary, skałki, wywierzyska, przełomy rzeczne, jaskinie, odkrywki itp.



9. UŻYTKI EKOLOGICZNE


Ważnym powodem tworzenia użytków ekologicznych jest potrzeba objęcia ochroną niewielkich powierzchniowo obiektów, ale cennych pod względem przyrodniczym.
Nie mogły one być objęte ochroną rezerwatową ze względu na niewielką powierzchnię i zazwyczaj mniejszą rangę ich walorów przyrodniczych.
 

 10. GATUNKOWA OCHRONA ZWIERZĄT


Gatunkowa ochrona zwierząt - jedna z form ochrony przyrody przyjęta w Ustawie o ochronie przyrody. W stosunku do dziko występujących zwierząt objętych ochroną gatunkową wprowadzone są następujące zakazy: zabijania, okaleczania, chwytania, transportu, pozyskiwania, przetrzymywania, posiadania żywych zwierząt, posiadania zwierząt martwych lub ich części, niszczenie siedlisk i ostoi, wybieranie, posiadanie oraz przechowywanie jaj i inne.

11. GATUNKOWA OCHRONA ROŚLIN


Ochrona gatunkowa roślin to prawny sposób zabezpieczenia rzadko występujących gatunków dziko rosnących roślin zagrożonych wyginięciem. Gatunków chronionych nie wolno niszczyć, zrywać, zbierać, niszczyć ich siedlisk, sprzedawać, nabywać, przewozić przez granicę państwa itp. Dla gatunków ściśle chronionych na odstępstwo od takiego zakazu może wyjątkowo wyrazić zgodę Minister Środowiska, dla gatunków częściowo chronionych - wojewoda.

 12. GATUNKOWA OCHRONA GRZYBÓW


Ochrona gatunkowa grzybów - analogicznie do ochrony gatunkowej roślin i zwierząt - to prawny sposób zabezpieczenia rzadko występujących gatunków dziko rosnących grzybów zagrożonych wyginięciem. Obecnie obejmuje to również porosty, ponieważ zgodnie z aktualną systematyką są one zaliczane do grzybów.

Chronionych grzybów nie wolno zbierać ani niszczyć w inny sposób, niszczyć ich siedlisk, wpływać w jakikolwiek sposób na ich rozwój, sprzedawać, nabywać, wymieniać, darowywać, przetrzymywać, preparować czy też przewozić przez granicę państwa.

13. KTO ZAJMUJE SIĘ OCHRONĄ PRZYRODY W POLSCE?


Prawo o ochronie przyrody stanowi Sejm i Senat. Minister Środowiska wykonuje ustawy oraz  wydaje rozporządzenia dotyczące ochrony przyrody i ochrony środowiska. Niektóre rozporządzenia, np. o powołaniu parku narodowego wydaje Rada Ministrów czyli rząd.

W Ministerstwie Środowiska szczególnie odpowiedzialny za sprawy ochrony przyrody jest Główny Konserwator Przyrody. W województwach kompetentną władzą jest wojewoda i pracujący w urzędzie wojewódzkim Wojewódzki Konserwator Przyrody.

Oprócz tego istnieją organy doradcze: Państwowa Rada Ochrony Przyrody (złożona z wybitnych naukowców i specjalistów) oraz wojewódzkie komisje ochrony przyrody. Na szczeblu gminnym o sprawach ochrony przyrody decydują: rada miasta i rada gminy a wykonują ją: prezydent miasta, burmistrz i wójt, prócz tego w urzędzie miasta i urzędzie gminy pracują wydziały (referaty) ochrony środowiska (mogą nazywać się różnie), podobne organy są również na szczeblu powiatowym.

ORGANIZACJA OCHRONY ŚRODOWISKA W POLSCE


Organizacja ochrony środowiska, ulegała systematycznym przekształceniom Początków organizacji można dopatrywać się w utworzeniu w końcu lat 60-tych w Centralnym Urzędzie Gospodarki Wodnej, zajmującym się uprzednio tylko gospodarowaniem i ochroną zasobów wodnych Biura ds. Ochrony Powietrza Atmosferycznego i niemal równoczesnemu utworzeniu wojewódzkich wydziałów gospodarki wodnej i ochrony powietrza oraz ich odpowiedników w-powiatach. Z pewnością wpływ na te poczynania organizacyjne miał wystosowany w połowie lat 60-tych, przez Sekretarza Generalnego ONZ U Thanta apel w sprawie konieczności działań globalnych na rzecz ochrony środowiska naturalnego człowieka. Po rozwiązaniu CUGW w 1972 r. utworzono Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, po roku przekształcone w Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska Ważnym asumptem do rozwoju organizacji zarządzania ochroną środowiska było opracowanie przez MAGTOS programu ochrony środowiska a następnie przyjęcie przez Sejm ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska. Na początku lat 80-lych utworzono Państwową Inspekcję Ochrony Środowiska. W 1983r. utworzono Urząd Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zwiększając zakres kompetencji kolejno o zagadnienia geologii oraz leśnictwa i ochrony przyrody przekształcano w Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, obecnie Ministerstwo Środowiska. W 1998r. przy równoczesnym zmianie kompetencji i struktury organizacyjnej zmieniono nazwę PIOS na Inspekcję Ochrony Środowiska. Istotne zmiany w zakresie kompetencji organów i jednostek odpowiedzialnych za ochronę środowiska towarzyszyły reformie administracyjnej - utworzeniu samorządowych powiatów i obok administracji rządowej na szczeblu wojewódzkim samorządu województwa Istotne znaczenie dla tworzenia finansowych podstaw ochrony środowiska miało utworzenie najpierw funduszu gospodarki wodnej a następnie funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Organizacja ochrony środowiska


Wprowadzony ustawą z dnia 24 lipca 1998r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, póz. 668) tzw. ustawą kompetencyjną podział kompetencji i zadań przede wszystkim pomiędzy gminy, powiat, samorząd województwa, wojewodę i centralne organy administracji rządowej z jednej strony zdecentralizował zarządzanie środowiskiem, zaś z drugiej spowodował niekiedy nieczytelny podział kompetencji. Nie budzi zastrzeżeń przekazywanie przez wojewodę części zadań do samorządu powiatowego (starosty). Kryterium podziału jest czytelne, oparte zostało m.in. na podziale na inwestycje (obiekty) szczególnie szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi, będące w kompetencjach wojewody i inwestycje (obiekty) mogące pogorszyć stan środowiska, będących w kompetencjach samorządu powiatu

Przykładem braku czytelności podziału kompetencji mogą być:
.        Gospodarowanie środkami wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej przez powołaną przez marszałka województwa (zarząd województwa) radę nadzorczą, przy czym zarząd województwa przyjmuje sprawozdania z działalności funduszu, natomiast nadzór nad legalnością uchwał rady nadzorczej wojewódzkiego funduszu sprawuje tak jak poprzednio wojewoda.
.        Uzgadnianie (opiniowanie) warunków zabudowy i zagospodarowania terenu na podstawie ocen oddziaływania na środowisko dla inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi przeniesiono ze szczebla centralnego - minister, na szczebel wojewódzki, ale organem uzgadniającym nie jest wojewoda, a wojewódzcy inspektorzy - ochrony środowiska i sanitarny. Dla inwestycji mogących pogorszyć stan środowiska dotychczasowe kompetencje wojewody przeniesiono na szczebel powiatu, ale uzgodnienia powierzono powiatowemu inspektorowi sanitarnemu. Uzgadnianie projektów budowlanych na podstawie ocen oddziaływania na środowisko, bez względu na zakwalifikowanie inwestycji pozostawiono bez zmian wojewodzie.

Zadania organów administracji publicznej (samorządowej i rządowej) można podzielić na następujące grupy zadań:
.        Zadania o charakterze bezpośrednio-wykonawczym - polegające na budowie komunalnych urządzeń ochrony środowiska (np. oczyszczalni ścieków, urządzeń służących do wykorzystania lub unieszkodliwiania odpadów), a także związane z zapewnianiem ładu przestrzennego leżą w kompetencjach samorządu gminy.
.        Zadania o charakterze zobowiązaniowe - reglamentacyjnym związane z ustalaniem poprzez decyzje administracyjne treści i zakresu obowiązków innych podmiotów korzystających ze środowiska lub na nie oddziaływujących, w tym określanie dopuszczalnych norm odprowadzania zanieczyszczeń należą do kompetencji wojewody lub starosty realizującego zadania należące do administracji rządowej.
.        Zadania o charakterze kontrolno - nadzorczym polegające na badaniu stanu środowiska i przestrzegania przez podmioty korzystające ze środowiska obowiązków wynikających bezpośrednio z prawa i z decyzji administracyjnych realizowane są głównie przez Inspekcję Ochrony Środowiska oraz podlegające wojewodzie wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska. Również organa samorządowe maj ą uprawnienia kontrolne.
.        Zadania związane z tworzeniem projektów podstaw prawnych polityki ekologicznej należą do kompetencji Ministra Środowiska.
Minister Środowiska uprzednio Minister Ochrony Środowiska. Zasobów Naturalnych i Leśnictwa jest głównym organem rządowym (administracji publicznej) odpowiedzialnym za gospodarowanie środowiskiem. Do kompetencji Ministra Środowiska należą w szczególności:
.        ochrona środowiska oraz zapobieganie i ograniczanie zanieczyszczeń,
.        ochrona przyrody,
.        gospodarka wodna i ochrona przeciwpowodziowa,
.        ochrona lasów i gospodarka leśna,
.         gospodarowanie zasobami mineralnymi, w tym przyznawanie koncesji na prace badawcze i wydobywanie kopalin.

Do obowiązków Ministra należy jak wyżej wspomniano opracowywanie i wdrażanie polityki ekologicznej państwa, formułowanie projektów przepisów z zakresu ochrony środowiska, w tym norm ochrony środowiska, nadzór nad podległymi służbami ochrony środowiska oraz koordynacja inwestycji oraz współpracy z zagranicą w tej dziedzinie (schemat organizacyjny Ministerstwa Środowiska w załączeniu).

14. PROGNOZY


Obserwujemy od lat nieustannie pogarszanie się naszego środowiska. Następuje wzrost zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby. Coraz trudniej znaleźć spokojne miejsce na rekreację i regenerację naszego organizmu. Niemal codziennie w prasie czytamy o zanieczyszczeniu wód jakiejś rzeki przez wypuszczenie ścieków z jakiegoś zakładu przemysłowego. Obserwujemy obumieranie drzew z powodu nadmiernego zasolenia, nawożenia czy zmian klimatycznych.

Te narastające zjawiska wpływają bezpośrednio na nasze życie. Musimy bronić człowieka przed niekorzystnym wpływem współczesnej cywilizacji -- przed zagładą gatunku ludzkiego. To właśnie jest podstawowy -- najważniejszy motyw -- ochrony środowiska.

Rozwój przemysłu i urbanizacja, niewłaściwa lokalizacja obiektów przemysłowych powoduje często zmniejszanie się areału lasów i terenów uprawnych. Zanikają cenne zespoły roślinne. Istnieje pilna potrzeba zapobiegania tym niekorzystnym zjawiskom. Może się stać tak, jak przewiduje autorka wiersza, że "pod ludzi stopami będzie ta sama, lecz martwa Ziemia". Wymaga to przemyślanego racjonalnego działania we wszystkich dziedzinach naszego życia. Trzeba tworzyć parki narodowe, obszary chronionego krajobrazu, parki krajobrazowe, rezerwaty przyrody, gdzie można by prowadzić badania nad zanikającymi formami zespołów leśnych. A więc także motywy naukowe wskazują na konieczność zachowania pewnych obszarów w stanie pierwotnym, co pozwoliłoby prowadzić badania ustalające przyczyny zaniku gatunków oraz warunki, jakie trzeba im zapewnić aby je zachować dla przyszłych pokoleń.

Ważne jest zachowanie zabytków naszej kultury narodowej, parków miejskich, skał, głazów, zabytków klasy "O"-. Kultura narodowa powinna wyzwalać nasze uczucia patriotyczne. Możemy szczycić się niepowtarzalnością piękna naszych parków narodowych, rezerwatów, wielu gatunków roślin i zwierząt. Dbajmy o te skarby naszej kultury i nie pozwólmy im zginąć.

Następny problem to zachowanie zasobów przyrody dla przyszłych pokoleń. Jesteśmy zobowiązani do myślenia o przyszłych generacjach i należy zostawić im cząstkę nieskażonej przyrody, w której znajdą odpoczynek, z której będą mogli czerpać energię do życia.

Nie możemy wyczerpać wszystkich zasobów środowiska. Mamy moralny obowiązek nie tylko dążyć do zachowania własnego pokolenia, ale zachowania gatunku ludzkiego wraz ze środowiskiem, które mu zapewni egzystencję. Nasz moralny obowiązek zachowania środowiska wraz z organizmami występującymi w nim należy uświadomić szerokim rzeszom społecznym. W obecnej sytuacji wydaje się konieczne tworzenie banków genów i przechowanie ich dla zachowania czystych linii gatunków.

Musimy mieć świadomość, że wszelkie podejmowane działania mają wielostronne uwarunkowania. Na przykład wiemy, że istnieje konflikt między palącymi potrzebami budownictwa mieszkaniowego a ustalonym obowiązkiem zapewnienia mieszkańcom odpowiedniego zasobu zieleni. Często istnieją piękne plany zieleni, ale brak funduszów i ekip na ich realizację. Budownictwo zaś ma pierwszeństwo, bo potrzeby są wielkie.

Najważniejsze z nich są:
l. Wyczerpywanie się zasobów nieodnawialnych (surowców
mineralnych):
-- nadmierna eksploatacja zasobów,
-- dewastacja złóż (zabudowa, dzika eksploatacja),
-- marnotrawstwo surowców towarzyszących wydobywaniu głównych surowców i odpadów górniczych,
degradacja powierzchni ziemi.
2. Zanieczyszczenie powietrza:
-- obniżenie plonów rolnych i bogactw leśnych,
-- degradacja majątku trwałego (korozja),
-- pogarszanie warunków zdrowotnych człowieka.
3. Zanieczyszczenie wody:
utrata źródeł wody dla potrzeb konsumpcyjnych, rolniczych i
przemysłowych,
-- obniżenie zysków z gospodarki rybackiej (słodkowodnej i
morskiej),
-- utrata walorów miejsc rekreacji,
-- pogorszenie warunków zdrowotnych człowieka.
4. Zanieczyszczenie gleby:
-- utrata terenów rolniczych i leśnych,
-- pogorszenie warunków zdrowotnych człowieka (produkcja
skażonej żywności).
5. Wyczerpywanie się zasobów leśnych:
-- obniżenie się zdrowotności lasów,
-- spadek produkcyjności lasów,
-- pogarszanie się warunków klimatycznych, wodnych i funkcji rekreacyjnych lasów.
6. Obniżenie się poziomu życia;
-- pogarszanie się czystości wody, powietrza i żywności,
-- utrata terenów wypoczynkowych,
-- pogarszanie się zdrowia człowieka i jego wydajności w pracy,
-- powstawanie u człowieka poczucia bezradności powodującej brak motywacji do pracy (głównie działań społecznych).

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem
(0) Brak komentarzy

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 22 minuty