profil

Katastrofa tankowca MT Prestige

poleca 86% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Katastrofa tankowca MT Prestige

Uważa się, że katastrofy tankowców stanowią znaczne zagrożenie dla środowiska ze względu na rodzaj i ilość przewożonego ładunku. Najbardziej znane przypadki to wejście na mieliznę tankowca MT Exxon Valdez u wybrzeży Alaski w 1989 roku oraz zatonięcie MT Prestige u wybrzeży hiszpańskiej Galicji. Chciałabym opisać katastrofę MT Prestiże oraz skutki zaistniałego wydarzenia?
MT Prestige - to jednokadłubowy tankowiec greckiego armatora (główny udziałowiec z Wielkiej Brytanii) pływający pod banderą Bahamów, który o 8 rano 19 listopada 2002 roku zatonął 250 km od wybrzeży hiszpańskiej Galicji z całym ładunkiem 70 000 ton surowej ropy naftowej (2 miliony galonów).
A oto przebieg wydarzeń od 13 do19 listopada 2002 roku?
13 listopada 2002 podczas sztormu na Zatoce Biskajskiej doszło do wybuchu jednego ze zbiorników ładunkowych tankowca, w czasie którego do morza wydostało się 5 000 ton ropy. Hiszpański rząd zdecydował, że pozwoli jednostce zatonąć, argumentując, że nie dojdzie do wycieku ładunku. 19 listopada o godz. 8 rano tuż przed zatonięciem doszło do przełamania się kadłuba i uwolnienia ogromnej części ładunku ze zbiorników. Jeszcze po zatonięciu wrak uwalniał do 125 ton ropy dziennie.
Zanieczyszczenia zniszczyły unikalne ostoje przyrodnicze riasów galicyjskich oraz tradycyjne łowiska tamtejszych rybaków. Bezpośredniemu zniszczeniu ekologicznemu uległo wybrzeże między portem A Coru?a oraz przylądkiem Finisterre, zwane Costa de la Muerte (Wybrzeże Śmierci) - region znany z żyjących tam rzadkich gatunków ryb i ptaków. W dalszej kolejności ropa z MT Prestige niszczyła wybrzeża Portugalii oraz Francji. Skutki ekologiczne katastrofy "Prestige" ocenia się na jeszcze większe niż te, do których doszło w 1989 roku u wybrzeży Alaski w katastrofie tankowca Exxon Valdez.
Jednym z politycznych efektów katastrofy jest decyzja Unii Europejskiej o zakazie wpływania do portów państw członkowskich tankowców z pojedynczym poszyciem. Między innym dlatego właśnie od pewnego czasu tankowce budowane są w systemie double-hull (dwuposzyciowy kadłub).


Źródła:
http://pl.wikipedia.org/wiki/MT_Prestige
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tankowiec
http://katastrofy_tankowcow.glt.pl/

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 1 minuta