profil

satysfakcja 78 % 204 głosów

Racjonalne zasady zdrowego stylu życia!

drukuj
Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

Już ponad 2500 lat temu zdawano sobie sprawę, że dbanie o właściwy skład i ilość pożywienia przyczynia się do zachowania zdrowia. Na przykład Hipokrates z wyspy Kos wiedział, że niektórym osobą cierpiącym na zaburzenia widzenia pomóc mogło spożywanie wątroby zwierząt domowych. Współcześni specjaliści w zakresie racjonalnego żywienia doskonale wiedzą, że narząd ten jest bardzo bogatym źródłem witaminy A oraz witaminy D.
Prawie każdy człowiek zadaje sobie pytanie „ Jak się zdrowo odżywiać”?
Na tak postawione pytanie nie można udzielić prostej odpowiedzi. Dieta każdego człowieka powinna być zrównoważona i pełna. Oznacza to, że powinna składać się z różnorodnych pokarmów zawierających odpowiednie ilości zarówno cukrów, jak i tłuszczów (w niewielkiej ilości) oraz białek. Niezbędne są także odpowiednie ilości wszystkich witamin oraz soli mineralnych.

Żywieniowy „dekalog” zdrowego człowieka


Zasada 1.
Co najmniej trzy razy dziennie jedz warzywa i owoce- głównie świeże,
mrożone rzadziej suszone. Są one źródłem witamin, soli mineralnych i błonnika.
Dorosły człowiek powinien codziennie zjeść 500-700 g warzyw i owoców.
Zasada 2.
Warzywa najlepiej gotuj bez wody. Gotowanie na parze pozwala zachować ich wartości odżywcze. Gotowanie na wodzie niszczy około 75% zawartej
w warzywach witaminy C.
Zasada 3.
Mięso jest źródłem pełnowartościowego białka i witamin z grupy B, cynku oraz niezbędnego dla organizmu składnika- żelaza. W miarę możliwości kupuj tylko młode, chude mięso.
Zasada 4.
Wybieraj raczej razowy, pełnoziarnisty chleb.
Zasada 5.
Zmień nawyki dotyczące spożywania tłuszczu. Zrezygnuj z masła, majonezu, tłustych serów, a wybieraj sery chude, jogurty z obniżoną wartością tłuszczu
i półtłuste mleko. Używaj raczej tłuszczów roślinnych niż zwierzęcych.

Zasada 6.
Unikaj smażenia. Podczas smażenia mięso wzbogaca się o 60 % tłuszczu
z patelni.
Zasada 7.
Zrezygnuj ze soli, a unikniesz wielu dolegliwości. Dziennie możemy spożyć 6 g soli, czyli jedną małą łyżeczkę. Najlepiej używaj soli ziołowych.
Zasada 8.
Pij dużo wody mineralnej (niegazowanej)- co najmniej 1,5 l dziennie.
Zasada 9.
Jedząc słodycze, pamiętaj o umiarze. Należy ograniczyć spożywanie cukru
(także w napojach).
Zasada 10.
Nie przebywaj cały czas w domu. Odpoczywaj aktywnie- uprawiaj sport, chodź na spacery, odwiedzaj przyjaciół. Gości częstuj tylko zdrowymi pokarmami przygotowanymi bez tłuszczy najlepiej na parze, bez soli, bogatymi w witaminy.
We współczesnych krajach rozwiniętych, aktywność ruchowa obywatela zmniejsza się coraz bardziej. Jest to bardzo niekorzystne zjawisko, gdyż gatunek ludzki od początku swego istnienia cechował się dużą sprawnością fizyczną. Ruch jest więc naturalną czynnością potrzebną do tego, aby nasze ciało dobrze funkcjonowało. Dlatego powinniśmy zachować równowagę: nie przejadać się ale i nie odchudzać, a przede wszystkim rozpocząć regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych (treningi). W ten sposób można poprawić funkcjonowanie nie tylko mięśni i stawów, ale także serca, płuc oraz mózgu.


PRZEJAŻDZKA ROWEREM W WEEKEND, JOGGING PO SZKOLE CZY CZĘSTE WYPRAWY NA BASEN POWINNY STAĆ SIĘ ELEMENTEM WASZEGO STYLU ŻYCIA.


Autor kusy1987
Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (2) Brak komentarzy zobacz wszystkie
16.10.2011 (21:03)

Co oznacza, że "najlepiej jest gotować bez wody", jednakże na parze? ;DDD Czy do parowarów można wlewać sam olej???
Oj tekst zerżnięty z podręcznika i to jeszcze z błędem. Wstydź się Przepisywaczu!

21.11.2008 (19:41)

@milaaaaaa z podręcznika słowo w słowo przepisane;/

Typ pracy


Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.