profil

Ściąga wykłady Weiss-organizacja,zarządzanie

poleca 85% 113 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1.Organiz-ład porządek.Pewna całość podzielona na części,które harmonijnie składają się na tę całość.Jest cechą określonych przedmiotów złożonych,których elementy współprzyczyniają się do powodzenia całości.Org nazwiemy także wg Gryffina grupę ludzi którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany aby osiągnąć pewien zestaw celów. 2.Skł.Org dzielimy na rzeczowe:ludzie,narzędzia,tworzywo i Intencjonalne:procesy-rodzaje działania:walka,praca,zabawa zbiory-stanowiska,pracy,komórka organizacyjna więzi-służbowe,funkcjonalne,informacyjne,techniczne zdarzenia-cele,zadania,fukcje,czynności.Intencjonalne są zależne egzystencjonalnie od skł.rzeczowych. 3.Znaczenie Org. 1.Atrybutowym-w tym znaczeniu jest ona cechą określonych przedmiotów złożonych,których elementy współprzyczyniają się do powodzenia całości.Naczelnym zadaniem jest tutaj uzyskanie powodzenia. 2.Rzeczowym-oznacza całość zorganizowaną czyli całość złożoną z rzeczy i zdarzeń,jak np. instytucje.Odnosi sie ona do określonego zorganizowanego obiektu. 3.Czynnościowym-akcentuje samo działanie i poszukuje tych czynników, które mogą powodować przyczynianie się do powodzenia całości,a więc wyboru określonych cech. 4.Działanie-świadome zachowanie się zmierzające do określonego celu.Wykonawcą działania może być tylko człowiek.Wśród działań można wyróżnic:pracę,zabawę,walkę.Praca-splot czynów mających charakter pokonywania trudności dla uczynienia zadość czyimś potrzebom istotnym.Walka-wszelkie działanie przynajmniej dwupodmiotowe gdzie jeden przynajmniej z podmiotów przeszkadza drugiemu.Zabawa-pewne jej elementy można odnieść do pracy,przyjmując założenie że ta nie tylko stanowi środek do celu,ale jest również w pewnym zakresie i w pewnych okolicznościach celem samym w sobie. 5.Postacie spr.działania 1.skuteczność-działanie,które prowadzi do skutku zamierzonego jako cel.2.korzystność-działanie korzystne to takie,przy którym wynik użyteczny będzie większy od poniesionych nakładów działania.3.Ekonomiczne-kiedy iloraz wyniku użytecznego jest wiekszy od jedności.Iloraz równy jedności-działanie obojętne.Iloraz mniejszy od jedności-działanie nie ekonomiczne. 6 Skuteczność a korzystność 1.działanie jest skuteczne i korzysne-działanie sprawne 2.działanie skuteczne,ale niekorzystne-bo spowodowało nie zamierzone skutki negatywne,których łączna wartość z zamierzonymi i zrealizowanymi elementami kosztów przekroczyła 100% wartośći wyniku użytecznego. 3działanie nieskuteczne,ale korzystne-cel nie został osiągnięty,ale skutki nie zamierzone pozytywnie oceniane przekraczają wartość celu. 4.Działanie nieskuteczne i niekorzystne-działanie w poełni niesprawne. 7.Dalsze post.spr.dział.-dotyczą sposobu działania(prostota,preparacja,energiczność,czystość),odnoszą się do efektu działania,a wię do produktu(dokładność,udatność).Prostota-cecha procesu,która składa się ze względnie małej liczby stosunków mających znaczenie dla osiągnięcia celu dla któtego zorganizowano działanie.Preparacja-każde działąnie wymaga prawidłowego przygotowania.Czystość-działanie jest czyste im mniej jest w nim elementów zbędnych nie przyczyniających sie do powodzenia celu.Udatność-postać sprawności charakteryzująca się uwzględnianiem w działaniu i produkcie nie tylko celów głównych,ale i ubocznych.Niezawodność-określa pewne funkcjonowanie narzędzi z godnie z ich przeznaczeniem.Działanie racjonalne zgodne ze stanem rzecy i metodologiczne zgodne z wiedzą o rzeczywistości posiadaną przez działąjącego. 8.Więzi organiz.-łączą ludzi w zespoły,ustalają różne stosunki między osobami wchodzącymi wskład zespołów np.stosunki nadrzędności i podrzędności,obowiązki,współdziałania i informowania się.Dotycza one zarówno sfer sformalizowanych jak i niesformalizowanych.Stąd ich istotą jest określony porządek organizacyjny mający się przyczynić do realizacji celów instytucji.Rodzaje więzi:służbowa-zależność między podwładnym,a przełożonym.Funkcjonalna-pomaganie lub doradzanie decydentowi.Techniczne-wzajemne uzależnienie od siebie czynności wykonywanych przez członków zespołu.Informacyjne-polega na przekazaniu informacji.9 władza org.-sytuacja w której ktoś jest uprawniony do tego aby coś lub ktoś zachowaywało sie zgodnie z jego wolą.Źródła władzy org.Autorytet,charyzma-silność charakteru,tradycja,przymus,własnośc ludzi,własność rzeczy.Inne źródła włądzy:autorytet formalny,uczucie np.włądza rodzicielska,sympatia dla przywódcy. 10.Zarządzanie zepołem ludz.-jest procesem skłądającym się z określonych faz czynności.Kolejność wystepowania tych faz można ustalić nastepująco:1Wybór zadania.2.Przekazanie podwładnym ogólnie sformułowanego zadania.3.Przekazanie podwładnym ewentualnych konstrukcji w sprawie sposobu wykonania zadania.4.Stworzenie dla podwładnych sytuacji motywacyjnych.5.Strworzenie dla podwładnych warunków wykonywania zadań.6.Nadzór,kontrola kierownicza i dopilnowanie.Wyżej wymienione formy charkateryzuja proces zarządzania jako szczególny rodzaj działania zorganizowanego.Mając powyższenna uwadze można traktować proces zarządzania jako ciągłe podejmowanie decyzji kierowaniczych,a więc decyzji immamentnie związanych z określonym stanowiskiem.Ztego punktu widzenia można wyszczególnić 2 wystepujące fazy:1.Przygotowanie decyzji.2.Podjecie decyzji.11.Zarzadzanie-zestaw działań obejmujących planowanie i podejmowanie decyzji.Proces zarządzania to ciąg następujących po sobie działań,które w ostatecznym wyniku spowodować mają realizacje wyznaczonego zadania przez obiekt będący przedmiotem zarządzania.Funkcje zarządzania:1.Planowanie-którego wynikiem jest określony model działań organizacji w danym przedziale czasu.2.Organizowanie-kształtowanie od podstaw struktury organizacyjnej i dokonywania zmian w tej strukturze.3Motywowanie-będące realizacją działań zmierzających do zapewnienia zgodności zachowań pracowanikówz przyjętymi wzorcami.4.Kontrolowanie-sprawdzenie efektów.12.Kryteria klasyf.stylów kierow.Brown dzieli na aukokratów-wydaje rozkazy,upiera sie aby je realizowano, demokratów-musi umieć delegować swoje uprawnienia w taki sposób aby w czasie jego nieobecności zakład mógł sprawnie funkcjonować, uchylający sie od ingerencji-jest niezdolny do sprawowania władzy i kontroli nad swymi podwładnymi oraz koordynowanie ich działań wybór danego stylu kierowania zdeterminowany jest nastepującymi elementami:1.Umiejętność i osobowość kierownika, 2.Klasyfikacja podwładnych, 3.Styl kierowania zwierzchnika, 4.Specyfika zadań, 5.Sytuacja firmy, 6.Wymogi otoczenia zewnętrznego. 13.Założenia X i Y X-przeciętny człowiek ma wrodzoną niechęć do pracy, -większość ludzi trzeba zmuszać do pracy,kierować nimi,ale przy wykorzystaniu bodźców negatywnych.-większość ludzi woli żeby nimi kierować. Wolą unikać odpowiedzialności.Y-fizyczny i umysłowy wysiłek przy pracy jest czymś naturalnym. -kontrola i kary nie są jedynymi sposobami skierowania wysiłku w kierunku osiągania celów organizacji, dlatego, że człowiek jest zdolny do kierowania sobą do osiągnięcia celu. -przeciętny człowiek uczy się w pewnych warunkach nie tylko akceptować odpowiedzialność ale również szukać jej. Uciekanie od odpowiedzialności jest wynikiem osobistego, często złego doświadczenia. -wśród ludzi powszechny jest stosunkowo wysoki poziom wyobraźni,pomysłowość twórczego myślenia i inicjatywy w rozwiązaniu problemów organizacyjnych. 14.Styl demokrat.ZALETY:-integruje zespoły i organizacje. -wyzwala inwencję twórczą. -umożliwia pełne wykorzystania umiejętności i wiedzy pracowników. -sprzyja innowacyjności. -zmaga poczucie odpowiedzialności u podwładnych za realizację zadań. -umożliwia przekazywanie uprawnień decyzyjnych na inne szczeble dysponujące największą wiedzą o danym problemie.WADY:-konieczność uzgadniania stanowisk. -przedłuża czas podejmowania decyzji. -wymaga od kierownika dużych umiejętności interpersonalnych i ciągłej pracy z podwładnymi. -stwarza pozory uległości kirownika. -niebezpieczeńwstwo chaosu przy działaniach wymagających koordynacji.15.Styl Autokr.ZALETY:-nie wymaga umiejętności interpersonalnych. -umożliwia władcze panowanie nad całością. -pozwala na zidentyfikowanie osób odpowiednich za realizacje danego działania. -daje możliwości koordynacji zadań. -zapewnia krótki czas podejmowania decyzji. WADY:-wymaga do kierownika wnikania w szczegóły zadań u podwładnych. -nie sprzyja angażowaniu podwładnych w realizację zadań. -wymaga stałego nadzoru i precyzyjnego stawiania zadań. -ogranicza inwencję twórczą pracowników. -zwalnia podwładnych od odpowiedzialności.16 Menedżerowie:wg.szczebla:1.najwyższego szczebla-strategiczni,wyznaczają cele organizacji(prezes). 2.średniego szczebla-taktyczni,odpowiedzialni za realizacje polityki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu. 3.najniższego szczebla-operacyjni,nadzorują działania pracowników wykonawczych(nadzorcy) wg.obszarów działania:m.marketingu:zajmuja się pozyskiwaniem konsumentów i klientów dla nabycia produktów i usług organizacji. finansów-odpowiadają za takie działania jak inwestycje. eksploatacji:kontrola produkcji,zapasów,kontrola jakości. zasobów ludzkich:zajmuje sie planowaniem zasobów ludzkich,rekrutacją. administracji:są wszechstronni,dysponuja podstawową znajomością wszystkich dziedzin związanych z zarządzaniem. Inni:yspecjalizowane stanowiska kierownicze.17.Role menedżerskie:1role interpersonalne – nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi ludźmi.Należą do nich role:- reprezentanta- przywódcy-łącznika.II role informacyjne – wynikają z ról interpersonalnych związane są z pozyskiwaniem i przekazywaniem niezbędnych informacji.Należą do nich:- obserwatora- propagatora- rzecznika.III role decyzyjne – odnoszą się do różnego rodzaju decyzji, jakie menedżer podejmuje w toku pracy.Należą:- przedsiębiorcy- rozwiązujący problemy,łagodzenie konfliktów- przydzielający zasoby,decyduje o dyspocycji tych zasobów-nagocjatora.18.Różnica Men,a Przywó.Menedżer-jest osobą,która realizuje cały proces zarządzania,zajmuje się czynności związanymi z planowaniem, podejmowaniem decyzji, organizowaniem działań,kierowaniem ludźmi.Przywódcą-jest to osoba, która bez odwoływania się do swojej siły i władzy potrafi wpłynąć na zachowanie innych oraz jest akceptowana w tej roli.Zadaniem lidera jest wyznaczenie dalekiego i ambitnego celu oraz mobilizacje podwładnych do podążania w tym kierunku,natomiast menedżer powinien przede wszystkim zarządzać uruchomionymi procesami.Lider wyznacza punkt docelowy,a menedżer sprawnie prowadzi do niego swój zespół najlepszą z możliwych dróg.19.Otocznie wew.org.-Tworzą warunki i siły wewnątrz organizacji.,Podstawowymi elementami tego otoczenia są zarząd,pracownicy i kultura organizacyjna.Zarząd:nadzoruje zarządzanie firmą,układa strategie firmy,podejmuje ważne decyzje.Kultura org:zestaw wartości,które pomagają członkom organizacji zrozumieć, za czym organizacja sie opowiada,jak pracuje i co uważa za ważne.20.Otoczenie bliższe:składa sie z elementów wśród których działa organizacja i które wpływają na te działanie.-dostawcy:którzy sprzedają organizacji dobra i usługi potrzebne dla jej dalszego funkcjonowania.-regulatorzy:jednostki moga kontrolować,oddziaływują na polityke i praktyki organizacji.-sojusznicy strategiczni:współpracują ze soba w ramach wspólnego przedsiębiorstwa.-właściciele:nadzorują działalność organizacji.-związki zawodowe:profesjonalnie grupujące pracowaników i często wymagające od swoich członków przestrzegania norm profesjonalnego zachowania,przestrzegania"etyki zawodowej".-klienci.-konkurenci:organizacje oferujące te same produkty na tych samych rynkach,niekiedy bedący zarazem partnerami.21.Otoczenie zewnętrzne dalsze:obejmuje elementy w ktorych działa organizacja,a które na nią nie wpływają.-wymiar międzynarodowy:działalność na arenie międzynarodowej.-w.prawno-polityczny:regulacje działalności gospodarczej i stosunki gospodarczo-państwowe. -w.socjokulturowy:zwyczaje,nawyki,wartości,cechy społeczeństwa. -w.technologiczny-metody pozwalające przekształcić zasoby w produkty i usługi. -w.ekonomiczny:kondycja systemu gospodarczego. -w.demograficzny(położenie).

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 9 minut

Typ pracy