profil

Typowe cechy sztuki greckiej, helleńskiej i rzymskiej

Ostatnia aktualizacja: 2022-08-18
poleca 85% 103 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Sokrates Platon

1. Domy, w których GRECY były budowane z umiarem, wszyscy prowadzili podobny tryb życia nacechowany umiarem.

2. Bogom natomiast wznosili jak najwspanialsze świątynie.

3. Większość rzeźb greckich powstała w związku z potrzebami religijnymi, wykonywano posągi wielkich bóstw, płaskorzeźb zdobiących świątynie, nagrobków.

4. Do połowy IV w. p.n.e. powstała sztuka nie służąca Bogom, na charakter rzeźby miał wpływ sport przyzwyczajający hellenów do oglądania nagich ciał i podziwiania ich.

5. Artyści greccy posługiwali się brązem, marmurem i kamieniem jaskrawo malowanym.

6. Grecka rzeźba wciąż ewaluowała - przed VI w.p.n.e. dzieła były sztywne i nieporadne, od polowy V w.p..n.e. starano się, przedstawić człowieka w ruchu. Najwybitniejsza: DYSKOBOL - Myrona

7. Rósł stopień szczegółowości oraz poprawności przedstawień. Poliklet w DYFOSIE zawarł idealne proporcje ciała mężczyzny. Postacie były nacechowane godnością, powagą, spokojem. Również pojawiły się ból, radość, nienawiść.

8. Ceramika malowana zajmowała w twórczości artystycznej greków takie miejsce, jakiego nie zyskała w innych cywilizacjach. Garncarze tworzyli naczynia o doskonałych kształtach, cienkich ściankach. Ozdabiali je pokrywając barwną i skomplikowaną dekoracją. Przedstawiano na nich sceny mityczne.

9. Największe dzieła architektury greckiej to: Arkropol, świątynia Ateny, Artemidy

10. W dziedzinie budownictwa, zwłaszcza w architekturze sakralnej RZYMIANIE dokonali więcej.

11. Posługiwali się cegłą i zaprawą. Pozwoliło to na stosowanie półokrągłych sklepień zamiast płaskich stropów.

12. W rzeźbiarstwie także osiągnęli więcej niż grecy. Nie wahali się pokazać brzydoty, starości a nawet wulgarności.

13. Osiągnięcia sztuki portretowej można śledzić na monetach, często będących dziełami sztuki.

FILOZOFIE ANTYCZNI


SOKRATES 469-399 r.p.n.e.
- był nauczycielem Platona
- głosił on absolutyzm i intelektualizm etyczny
- dobro, cnotę i szczęście utożsamiał z prawdą
- jego dewiza to: „Poznaj samego siebie”
- podkreślał świadomość własnej niewiedzy: „Wiem, że nic nie wiem”
- środki poznania to: żywy dialog, zbijanie fałszywych argumentów rozmówcy, pomoc w dochodzeniu dostępnej prawdy
- ideałem była doskonałość etyczna, racjonalizm i intelektualizm etyczny (utożsamianie szczęścia, dobra, cnoty z wiedzą o tym co dobre i złe)
- nie uważał siebie za mędrca ani za nauczyciela mądrości. Próbując odpowiedzieć na pytanie „czym jest wiedza” rozmawiał z mieszkańcami Aten często ujawniając ich niewiedzę

PLATON 427-347 r.p.n.e. (Arystokles)
- był uczniem i przyjacielem Sokratesa
- stworzył pierwszy system idealizmu obiektywnego (platonizmu)
- dualizm świata:
1. świat idei (idealny) - niedostępny zmysłom
2. świat materialny
- jego pisma filozoficzne to „Uczta”, „Państwo”, „Prawa”
- funkcja poznawcza to dusza obdarzona wrodzoną wiedzą o ideach
- na podstawie swej teorii idei zbudował teorię państwa idealnego. Założył szkołę w Atenach nazwaną „Akademią od gaju Akademosa”.

ARYSTOTELES 384-322 r.p.n.e.
- uznawany za najwybitniejszego myśliciela starożytności
- jego działalność obejmowała niemal wszystkie dziedziny wiedzy
- założył szkołę filozoficzną w Atenach
- twierdził, że każda rzecz jest bytem złożonym z materii i formy kształtującej materię
- postawił tezę o zmienności bytu i wielości form ruchu
- zapoczątkował empiryczne metody badań przyrodoznawczych
- stworzył podstawy rozwoju nauk przyrodniczych
- był rzecznikiem demokracji, stworzył naukę o państwie
- zajmował się zagadnieniami etycznymi
- twórca „Poetyki” - rozprawy o literaturze, prawach rządzących poszczególnymi gatunkami i rodzajami literackimi

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 3 minuty

Teksty kultury