profil

satysfakcja 61 % 1043 głosów

Tygodniowy jadłospis dla dziecka w wieku 10- 15 lat

drukuj
Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

PLAN PRACY

TEMAT: Tygodniowy jadłospis dla dziecka w wieku 10- 15 lat

1. Wstęp
2. Ogólna charakterystyka posiłków
3. Tygodniowy jadłospis

1. Wstęp

Dobór pokarmów (właściwa dieta) uzależniony jest od wieku człowieka, rodzaju wykonywanej pracy, stanu zdrowia, pory roku oraz klimatu i jest niezbędny do utrzymania zdrowia i dobrej kondycji psychofizycznej człowieka.
Składniki odżywcze zawarte w pożywieniu umożliwiają komórkom, tkankom i narządom prawidłowe funkcjonowanie oraz zapewniają im regenerację. Stanowią jednocześnie źródło energii, niezbędnej do przebiegu różnorodnych procesów życiowych.
Znając zawartość poszczególnych składników odżywczych (białek, tłuszczów i węglowodanów) w 100 g produktu oraz dobowe zapotrzebowanie organizmu na te składniki, można ułożyć jadłospis odpowiedni do wieku, płci lub rodzaju wykonywanej pracy. Z tych 100 g produktów żywnościowych na białko musi przypaść 12%, na tłuszcze 30% i węglowodany 58%. Musimy również znać zapotrzebowanie energetyczne organizmu, charakterystyczne dla płci i wieku.
Przyjęłam, że zapotrzebowanie energetyczne dla wieku 10- 15 lat wynosi 2800 kcal.
Zaplanowałam, że dziecko będzie spożywało dziennie 4 posiłki ( I śniadanie, II śniadanie, obiad i kolacja) i na każdy posiłek będzie przeznaczony określony procent energii z tych
2800 kcal. I tak na I śniadanie zużytkowane będzie 25% (700 kcal); II śniadanie 15%, co stanowi 420 kcal; obiad 35% tj. 980 kcal i kolacja 25% tj. 700 kcal.
Podczas układania jadłospisu należy pamiętać o zasadach prawidłowego odżywiania się.

2. Ogólna charakterystyka posiłków

Zanim zacznie się planować jadłospis, trzeba najpierw ustalić liczbę posiłków w ciągu dnia i godziny ich przyjmowania. Ja ustaliłam, że będę spożywać 4 posiłki dziennie: I śniadanie o godzinie 7:00, II śniadanie o 10:00, obiad o 13:00- 14:00 i kolacja o godzinie 19:00. Należy pamiętać, aby przerwy między posiłkami nie były dłuższe niż 3, 5- 5 godzin.
W każdym posiłku w ciągu dnia powinien być uwzględniony produkt białkowy pochodzenia zwierzęcego, np. ser, mięso, ryby, jaja, mleko obok innych produktów dostarczających białka pochodzenia roślinnego.
Bardzo ważny jest udział warzyw i owoców w posiłkach. Wzbogacają one bowiem jadłospis w witaminy. Wprowadzają również do organizmu składniki mineralne działające alkalizująco- głównie potas.
Trzeba również pamiętać o podawaniu odpowiedniej ilości mleka, ciemnego pieczywa i grubych kasz.
I śniadanie powinno zawierać dodatek białka zwierzęcego, pochodzącego z wędliny, jaja, czy też białego lub żółtego sera, a do sporządzania napoju powinno być uwzględnione mleko. Trzeba też przewidzieć dodatek warzywa lub owocu w zależności od możliwości sezonowych.
II śniadanie powinno składać się z produktów, które można zabrać do szkoły. Będą to kanapki z ciemnego, pełnoziarnistego pieczywa, posmarowane masłem z dodatkiem produktu białkowego (ser, jaja, ryby, wędliny) oraz owoców sezonowych.
Obiad jest posiłkiem, na który zwraca się największą uwagę.
W tym posiłku powinno się znaleźć białko zwierzęce oraz dość duża porcja warzyw gotowanych, a także dodatek surówki z warzyw. Często w tym posiłku jest uwzględniony deser. Najwartościowsze są desery mleczne i owocowe lub mleczne z dodatkiem owoców świeżych, mrożonych, konserwowych- w zależności od sezonu. Przykładem mogą być takie wartościowe desery jak: kisiel mleczny z przecierem z jagód lub malin, koktajl mleczno- owocowy, mus z mleka i kaszy manny z sokiem i świeżymi owocami.
Kolacja powinna również zawierać białko zwierzęce oraz dodatek warzyw i owoców. Błędem jest podawanie codziennych kolacji, tzw. Suchych, składających się z pieczywa, dodatków oraz napoju. Zaleca się częstsze podawanie na kolację potraw gotowanych. Należy pamiętać, aby w posiłkach kolacyjnych nie znajdowały się potrawy trudno strawne, gdyż jest to ostatni posiłek przed snem.

3. Tygodniowy jadłospis dla dziecka w wieku 10-15 lat

PONIEDZIAŁEK

Posiłek Nazwa potrawy Wartość energetyczna
kcal kJ
I posiłek Śniadanie MlekoPieczywo mieszaneMasłoDżem truskawkowyMiódJajoRzodkiewkaSałata 700 2930,2
II posiłek Drugie śniadanie Kanapki z bułkiMasłoSzynka z drobiuSałataOgórek konserwowyBananSok pomarańczowy 420 1758,13
III posiłek Obiad (z podwieczorkiem) Rosół z makaronemFilet z drobiuZiemniakiMarchewGroszekKalafiorBrokułySurówka z kapusty pekińskiejKisiel żurawinowy 980 4084,28
IV posiłek Kolacja Kiełbasa na gorącoKeczupPieczywo mieszaneMasłoSałata lodowaPomidoryPasta rybnaHerbata z cytryną 700 2930,2
Razem 2800 11702,81


WTOREK

Posiłek Nazwa potrawy Wartość energetyczna
kcal kJ
I posiłek Śniadanie Musli lub płatki z mlekiemPieczywo mieszaneMasłoMiód2 plastry szynki drobiowejSerek topionyLiść sałatyRzodkiewkaSok pomarańczowy 700 2930,2
II posiłek Drugie śniadanie Kanapka z bułki i masłaPasztetOgórek świeżyDrożdżówka z jabłkiemSok pomidorowy 420 1758,13
III posiłek Obiad (z podwieczorkiem) Krupnik wiosenny z kaszy jęczmiennejPieczywoUdko pieczoneZiemniakiSurówka z marchwi, pora i paprykiBrokuły z wodyGalaretka z owocami mrożonymi 980 4084,28
IV posiłek Kolacja Makaron z mięsem mielonym i warzywamiPieczywoMasłoKonfitura z czarnej porzeczkiNapój jabłkowo- miętowy 700 2930,2
Razem 2800 11702,81

ŚRODA

Posiłek Nazwa potrawy Wartość energetyczna
kcal kJ
I posiłek Śniadanie Kawa białaJajecznica ze szczypiorkiemPieczywo mieszane2 plastry sera goudaMasło2 plastry rolady wołowejLiść sałatyPomidorSok porzeczkowy 700 2930,2
II posiłek Drugie śniadanie Kanapka z pieczywa razowegoMasłoKiełbasa szynkowaSałataRogal maślanyJogurt 420 1758,13
III posiłek Obiad (z podwieczorkiem) Botwinka z ziemniakamiPieczywoRyba w jarzynachKluski kładzioneSałata z sosem vinegretteKompot z czarnej porzeczki 980 4084,28
IV posiłek Kolacja Pieczywo mieszane z masłemPieczeń wieprzowaSałatka wielowarzywnaPomidorSałata zielonaHerbata z cytryną 700 2930,2
Razem 2800 11702,81

CZWARTEK

Posiłek Nazwa potrawy Wartość energetyczna
kcal kJ
I posiłek Śniadanie Kasza manna na mlekuPieczywo mieszane z masłemMiódDżemPasta z twarogu z koncentratem pomidorowym2 plastry pieczeni wieprzowejLiść sałatyPapryka konserwowaHerbata z cytryną 700 2930,2
II posiłek Drugie śniadanie Kanapka z serem podpuszczkowymLiść sałatyRzodkiewkaDrożdżówka z budyniemSok wieloowocowy 420 1758,13
III posiłek Obiad (z podwieczorkiem) Zupa szczawiowa z jajkiemPieczywoZrazy zwijane w sosieZiemniakiSurówka z białej kapusty, marchwi i chrzanuOgórek kiszonyJabłko 980 4084,28
IV posiłek Kolacja Ryż zapiekany z jabłkamiPieczywo mieszane z masłemPasta z ryby wędzonej z majonezemLiść sałatyHerbata z cytryną 700 2930,2
Razem 2800 11702,81

PIĄTEK

Posiłek Nazwa potrawy Wartość energetyczna
kcal kJ
I posiłek Śniadanie Płatki kukurydziane z mlekiemPieczywo mieszane z masłemMiódDżem z brzoskwiniamiPasztet drobiowyOgórek kiszonySałataSzczypiorekHerbata z cytryną 700 2930,2
II posiłek Drugie śniadanie Kanapki z masłem, szynką i seremLiść sałatyPizzerkaKefirJabłko 420 1758,13
III posiłek Obiad (z podwieczorkiem) Zupa pomidorowa z makaronemPulpety z mięsa w sosieRyżBukiet surówekBrokuły z wody z marchewkąBudyń śmietankowy 980 4084,28
IV posiłek Kolacja Zapiekanka z ziemniaków i boczku wędzonegoSałata zielonaJogurt truskawkowo- bananowy 700 2930,2
Razem 2800 11702,81


SOBOTA

Posiłek Nazwa potrawy Wartość energetyczna
kcal kJ
I posiłek Śniadanie Płatki owsiane z mlekiemPieczywo mieszane z masłemMiódKonfitura z czarnej porzeczkiParówki gotowaneKeczupBananJogurtHerbata z cytryną 700 2930,2
II posiłek Drugie śniadanie Kanapki z pieczywa mieszanegoMasłoPieczeń cielęcaSałataJabłkoJogurt 420 1758,13
III posiłek Obiad (z podwieczorkiem) Zupa koperkowa z ryżemFasolka po bretońskuZiemniakiSałata zielona z sosem vinegretteKisiel mlecznyNapój z owoców mrożonych 980 4084,28
IV posiłek Kolacja Ryba po greckuPieczywoMasłoSałatka z pora, jaj, sera i majonezuHerbata z cytryną 700 2930,2
Razem 2800 11702,81

NIEDZIELA

Posiłek Nazwa potrawy Wartość energetyczna
kcal kJ
I posiłek Śniadanie Musli lub płatki z mlekiemPieczywo mieszaneMasłoDżem morelowy2 plastry baleronuTwarożek ze szczypiorkiem na liściu sałatyPomidorRzodkiewkaHerbata z cytryną 700 2930,2
II posiłek Drugie śniadanie Kanapki z bułki z ziarnamiMasłoPieczeń wieprzowaLiść sałatyDrożdżówkaMaślanka owocowa 420 1758,13
III posiłek Obiad (z podwieczorkiem) Żurek z kiełbasą i jajkiemGulasz wołowy z kaszą gryczanąSałatka z sosem włoskimSurówka wiosennaKompot jabłkowy 980 4084,28
IV posiłek Kolacja Naleśniki z seremPieczywoMasłoDżem z czarnej porzeczkiSzynka wieprzowaLiść sałatyPomidorRzodkiewkaHerbata z cytryną 700 2930,2
Razem 2800 11702,81

P.S. Dodaję tą pracę jeszcze w oryginale w Wordzie, bo tabela się mooocno rozjechała...
Mam nadzieję, że wam pomogłam tą pracką ;)


Załączniki:
Autor milcia1991
Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (19) Brak komentarzy zobacz wszystkie
3.7.2013 (14:47)

@jaga171 jadlospis ok.na piateczke .pozdrawiam

3.7.2013 (14:46)

@jaga171 ten blad niestety popelniaja tez w przedszkolach.niesssstety.nic na to nie poradzimy.

3.7.2013 (14:45)

@jaga171 Mieszanka składników herbaty i cytryny powoduje powstawanie tzn. cytrianu glinu, który zagraża naszemu zdrowiu.



oceń artykuł:



średnia ocena:

-

Bezpośrednim winowajcą uszczerbku na zdrowiu jest aluminium, które odkładając się na przykład w mózgu może prowadzić do choroby Alzheimera.

Herbata pomimo dużej zawartości aluminium nie jest szkodliwa. Wręcz przeciwnie. Znajduje się w niej bogactwo antyoksydantów a glin występuje w postaci nieprzyswajalnej dla organizmu. Sytuacja zmienia się, gdy dodamy plasterek cytryny. Nieprzyswajalne aluminium zmienia się w łatwo wchłanialny cytrynian glinu, a wprowadzony od organizmu w ten sposób metal odkłada się w różnych tkankach uszkadzając je.

Zdjęcie: copyright PhotoXpress

Autor: ~Mar

21.10.2011 (20:17)

ehee .. ściągnelam .. ;p pomaga ?

21.7.2011 (10:25)

hmmm niezbyt wiele się dowiedziałam ale jest ok ;)

Typ pracy


Zadania z Biologii
Nieaktywny
Biologia 10 pkt 24.10.2014 (15:45)

Opisz las rosnacy w poblizu miejscowosci w ktorej mieszkasz (miejscowość Włocławek ) pomóżcie mi bardzo będę wdzięczna!

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Biologia 10 pkt 24.10.2014 (10:19)

(metoda owas)karta obserwacji  potrzebuje tabele wypelnioną na zawod piekarz

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Biologia 10 pkt 23.10.2014 (21:36)

W oparciu o warunki znanego Ci gospodarstwa wskaż dwie najważniejsze przyczyny uszkodzeń sprzętu rolniczego, opisz je i podaj przeciwdziałania

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Biologia 10 pkt 23.10.2014 (21:06)

Znaczenie biotechnologi tradycyjnej.

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Nieaktywny
Biologia 50 pkt 22.10.2014 (21:39)

Proszę o pomoc w zamian daję 50 puków za rozwiązanie.

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 38 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.