profil

Globalizacja w turystyce światowej

poleca 85% 1763 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Globalizacja - jest bardzo szerokim i złożonym procesem, mającym wpływ na wszystkie sfery naszego życia: ekonomiczną, społeczną, polityczną, kulturową itd. w skali ogólnoświatowej. Zasadniczą cechą globalizacji jest integrowanie działań, procesów i podmiotów w ogólnoświatowy (globalny) system funkcjonujący na różnych poziomach.

Globalizacja stanowi wyższy poziom, bardziej zaawansowany proces umiędzynarodowiania działalności gospodarczej. Ze względu na rozwój technologiczny (dzięki telefonom, telewizji i internetowi) możliwa jest niemal natychmiastowa wymiana informacji, to zaś powoduje, iż na podejmowane przez nas decyzje i sposób postępowania coraz silniej wpływają efekty działań innych ludzi, organizacji oraz instytucji, funkcjonujących w różnych miejscach świata. Kryzys lub hossa gospodarcza, lub też np. katastrofa ekologiczna mająca miejsce w jednym rejonie świata, oddziaływują na funkcjonowanie państw i społeczeństw na całej kuli ziemskiej. Globalizacja jest więc terminem wieloznacznym, który nigdy nie jest stosowany neutralnie. Jedni widzą globalizację jako ewidentnie pozytywny proces i jedynym problemem dla nich jest jej rozszerzenie. Po przeciwnej stronie są ci, którzy są pewni, że termin ten określa procesy, którym należy się zdecydowanie przeciwstawić.



Turystyka i wypoczynek

16.2.1. PODMIOTY DZIAŁAJĄCE W SFERZE TURYSTYKIW sferze turystyki i wypoczynku na terenie Szczecina działa wiele jednostek realizujących różne cele w zakresie rozwoju turystyki, począwszy od tych, których działalność skupia się na promocji miasta i regionu, poprzez organizacje ukierunkowane na upowszechnianie turystycznych form rekreacji w różnych środowiskach, aż do wyspecjalizowanych jednostek komercyjnych oferujących usługi turystyczne.REGIONALNA AGENCJA PROMOCJI TURYSTYKIPrzedmiotem działania spółki jest świadczenie usług turystycznych i podejmowanie działań w zakresie promocji walorów turystycznych miasta Szczecina i regionu, w szczególności:· opracowywanie programów i kierunków rozwoju turystyki w Szczecinie, · prowadzenie badań marketingowych dotyczących rynku turystycznego miasta i regionu, · prowadzenie bazy danych infrastruktury turystycznej, · czynny udział w targach i giełdach turystycznych krajowych i zagranicznych. Zadania Miasta w zakresie rozwoju turystyki realizowane są za pośrednictwem Wydziału Spraw Społecznych i obejmują: · promocję turystyki m.in. poprzez organizację i uczestnictwo w krajowych i międzynarodowych targach i imprezach promocyjnych oraz działalność wydawniczą; · współpracę z organizacjami turystycznymi, a przede wszystkim z Zachodniopomorską Izbą Turystyczną, Regionalną Agencją Promocji Turystyki, Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym; · działania zmierzające do rozszerzenia i ulepszenia bazy danych o rynku turystycznym miasta i regionu poprzez wprowadzenie technik komputerowych; · modernizację i rozbudowę infrastruktury turystycznej (Centrum Informacji Turystycznej, Szkolne Schronisko Młodzieżowe, ścieżki rowerowe); · popularyzacja turystyki szkolnej. Wykres Nr 16.2 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Wydziału Spraw Społecznych UMCENTRUM INFORMACJI TURYSTYCZNEJDziałalność funkcjonującego w ramach Regionalnej Agencji Promocji Turystyki Centrum Informacji Turystycznej obejmuje:· gromadzenie i udzielanie informacji w zakresie turystyki i agroturystyki krajowej, bazy noclegowej na terenie kraju; · gromadzenie i udzielanie kompleksowej informacji o turystycznych atrakcjach miasta i regionu, ofertach szczecińskich biur podróży; · indywidualne doradztwo turystyczne; · rozdawanie i sprzedaż materiałów informacyjnych; · prowadzenie rezerwacji miejsc noclegowych, sprzedaży legitymacji PTSM, Euro 26, ubezpieczeń ATU i Gerling, biletów promowych, przewozów po Europie. CENTRUM INFORMACJI KULTURALNEJ I TURYSTYCZNEJCentrum działa przy Zamku Książąt Po-morskich w Szczecinie. Jego działalność to:· udzielanie informacji turystycznych o Szczecinie, regionie, kraju, Pomorzu Przednim (Niemcy), mieście Trelleborg (Szwecja), o ofertach biur podróży, szczecińskiej bazie noclegowej i ofercie kulturalnej; · pośrednictwo w zamawianiu usług przewodnickich, w organizowaniu zwiedzania Zamku Książąt Pomorskich; · sprzedaż turystycznych materiałów informacyjnych, a także albumów i wydawnictw monograficznych. ZACHODNIOPOMORSKA IZBA TURYSTYKIZIT jest samorządem branży turystycznej Województwa Zachodniopomorskiego. U podstaw działalności ZIT leży przede wszystkim potrzeba funkcjonowania wiarygodnego źródła danych o firmach w branży turystycznej, jak i ochrony tych firm. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom działania Izby koncentrują się na:· prowadzeniu i propagowaniu swojego systemu rekomendacji firm (biur podróży, hoteli i ośrodków wczasowych). Firmy rekomendowane podlegają ocenie pod kątem profesjonalizmu działania oraz jakości świadczonych usług; · reprezentowaniu interesów swoich członków wobec organów administracji państwowej i samorządowej; · integracji środowiska turystycznego; · kształtowaniu i upowszechnianiu zasad etyki w działalności gospodarczej, podnoszeniu jakości usług wśród podmiotów, członków ZIT; · promocji członków ZIT jako wiarygodnych podmiotów gospodarczych. Izba uczestniczy też w imprezach targowych (własne stoiska na Szczecińskich Dniach Turystyki, Międzynarodowych Targach Turystycznych Tour - Salon w Poznaniu), konferencjach i sympozjach.BIURA PODRÓŻYBiura podróży świadczą odpłatnie usługi z zakresu organizacji turystyki wyjazdowej (krajowej i zagranicznej) oraz turystyki przyjazdowej. Wiele z nich trudni się również dodatkowo organizacją przewozów pasażerów, usługową działalnością reklamową, promocyjną, obsługą konferencji, czy też np. organizacją zagranicznych kursów językowych, zagranicznych praktyk dla studentów. Na działalność biur podróży w okresie objętym Raportem istotny negatywny wpływ miały dwa wydarzenia: jedno o randze globalnej, drugie - krajowej. Pierwsze z nich to ataki terrorystyczne na Nowy Jork i Waszyngton, które spowodowały kryzys w światowym przemyśle turystycznym i istotny spadek obrotów, szczególnie linii lotniczych i biur podróży pośredniczących w sprzedaży biletów lotniczych. Istotny wpływ na funkcjonowanie biur podróży, szczególnie w Szczecinie, miała również zmiana przepisów dotyczących limitów wwozowych produktów nabywanych w sklepach wolnocłowych. Spowodowało to istotne pogorszenie wyników finansowych przedsiębiorstw żeglugi wolnocłowej, a także biur podróży organizujących przejazdy autobusowe do portów obsługujących tę żeglugę.POLSKIE TOWARZYSTWO TURYSTYCZNO - KRAJOZNAWCZEOddział Szczeciński PTTK jest społeczną organizacją zrzeszającą ok. 1 200 członków w kołach, klubach i komisjach. Obecnie działa 45 ogniw organizacji (koła i kluby).Zgodnie z celami statutowymi zadaniem organizacji jest promocja szeroko pojętej zorganizowanej turystyki zbiorowej, zarówno w formach prostych, jak i kwalifikowanych, ze szczególnym naciskiem na poznawanie historii, zabytków, przyrody, propagowanie kultury fizycznej i rekreacji oraz wiedzy ekologicznej. Corocznie w ramach działalności OS PTTK organizowane są imprezy plenerowe (rajdy, zloty, złazy, spływy). W Szczecinie działa także Regionalna Pracownia Krajoznawcza PTTK, z bogatym zbiorem informacji krajoznawczej o województwie. Pracownia gromadzi specjalistyczną literaturę, prowadzi kursy młodzieżowych organizatorów turystyki, kursy przewodnickie oraz prelekcje krajoznawcze




Integracja pozioma.
Poważne zastanowienie się nad zastosowaniem tej strategii może być wymuszone przez następujące dwa elementy:
zmniejszający się margines zysku, który można zrealizować poprzez ekspansję na geograficznie nowym rynku,
niewłaściwe rozmiary organizacji, ograniczające pełne wykorzystanie korzyści wynikających z ekonomii skali.

Integracja pozioma przyjmuje formy integracji zasilającej lub realizującej. Stanowić może lekarstwo na opisane dysfunkcje. Jest to rodzaj integracji,
w której firma wchłania własnego dostawcę.
Zaletą tego procesu jest zamiana centrum kosztu (dostawca) w centrum zysku (produkt). Im większy jest margines zysku realizowany przez dostawcę, tym bardziej atrakcyjne jest zaangażowanie w ten typ integracji. Dodatkową zaletą tej integracji jest uniezależnienie się od dostawców i wykorzystanie uzyskanej w ten sposób elastyczności na bardziej dynamiczne reagowanie na potrzeby rosnącego rynku.
Wadą integracji poziomej jest wysoki koszt kapitałowy i daleko posunięta komplikacja sfery zarządzania.
W efekcie integracji poziomej organizacja podejmuje się realizacji zupełnie nowych funkcji, z którymi nie miała do tej pory do czynienia, np. przejście ze sfery produkcji do sfery dystrybucji.


Decyzja o wprowadzeniu, bądź zaniechaniu integracji poziomej powinna być poprzedzona wnikliwą analizą następujących trzech czynników:
· jak dalece integracja jest powiązana z długoterminowa wizją jej rozwoju,
· do jakiego stopnia wzmocni ona podstawową działalność firmy,
· na ile pozwoli ona na lepsze wykorzystanie posiadanej przez organizację wiedzy techniczno- ekonomicznej.
Jeśli nie potrafimy z pełnym przekonaniem pozytywnie odpowiedzieć na powyższe pytania integracja pozioma nie powinna mieć miejsca.



Synergia operacyjna.
Kluczem jej istnienia jest to, że przedsiębiorstwo- cel kontrolujące określone zasoby staje się bardziej efektywna, gdy łączy je z zasobami przedsiębiorstwa-oferenta. Lepsze wykorzystanie tych zasobów zmienia się w zależności od tego czy jest to:
Integracja pozioma, gdy łączą się· dwie firmy o tym samym profilu działalności. Korzyści wynikające z synergii mogą wynikać ze skali produkcji, która redukuje koszty lub ze wzrostu udziału na rynku, który powoduje wzrost marży i sprzedaży.
Integracja pionowa, kiedy· firma przejmuje kontrolę nad swoim dostawcą, dystrybutorem czy sprzedawcą swoich produktów. Efektami synergii w tym wypadku mogą być np.: pełna kontrola nad całym procesem produkcji, kontrola nad ceną i wielkością sprzedaży swoich produktów.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut

Typ pracy