profil

Moja najciekawsza ścieżka krajoznawczo – turystyczna.

poleca 88% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Niewątpliwie bardzo tajemniczy, a tym samym niezwykle interesujący, jest szlak turystyczny przebiegający przez Jaskinię Niedźwiedzią w Kletnie w pobliżu Kłodzka. Chociaż nie znam wszystkich jaskiń w Polsce, i dlatego moja ocena nie może być w pełni obiektywna, to według mnie jest to jedna z najpiękniejszych jaskiń w naszym kraju. Wydaje mi się także, że jako jedyna w Polsce swoimi walorami może z powodzeniem konkurować z podobnymi obiektami zagranicznymi.

Grotołazi-amatorzy niestety nie mają szans na samodzielne wejście do jaskini. Po jaskini mogą poruszać się tylko zorganizowane grupy w towarzystwie przewodnika. Ze względu na ochronę unikalnego mikroklimatu jaskini ilość wejść jest ograniczona, a każda wchodząca grupa nie może liczyć więcej niż 15 osób. Jaskinia na całej długości zwiedzania została zabezpieczona i oświetlona tak, że turysta może się w niej czuć bezpiecznie.

Spróbuję pełnić rolę przewodnika, który oprowadza turystów. Moim pomocnikiem będzie folder informacyjny, który nabyłem jako pamiątkę z pobytu w tym miejscu. Tak więc zapraszam na szlak.

Główne wejście do jaskini znajduje się na terenie nieczynnego kamieniołomu w specjalnie dla tego celu wybudowanym budynku. Mieści się w nim niewielka wystawa poświęcona jaskini i skromne zaplecze turystyczne. Otwór wejściowy prowadzi do środkowego piętra jaskini, które aktualnie jest udostępnione dla ruchu turystycznego. Z budynku wejściowego przez śluzę (podwójne metalowe drzwi) przechodzimy do wnętrza jaskini. Z platformy idziemy mostkiem nad Wielką Szczeliną, z której dna prowadzą korytarze do dolnych części jaskini. Przechodzimy w prawo pod górę do Salki nad Progiem położonej blisko powierzchni. Dalej idziemy w dół do Sali Lwa Jaskiniowego. Sala ta była niegdyś prawie całkowicie wypełniona namuliskiem zawierającym bardzo liczne kości zwierząt. W bocznej części zabezpieczono dla turystów jego profil. Następnie szlak skręca w lewo i przechodzi do Sali Kuny również niegdyś wypełnionej namuliskiem po strop. Następnie osiągamy wysoki Korytarz Człowieka Pierwotnego (to tylko nazwa; śladów pobytu człowieka w jaskini nie stwierdzono). Prowadzi on do zawaliska, po którego rozkopaniu osiągnięto obecne drugie wyjście. My przechodzimy dalej Korytarzem Mis Martwicowych o pięknie wykształconych formach nacieków, w wilgotnych okresach napełniającego się wodą. Tędy niegdyś prowadziła droga w głąb jaskini. My idziemy dalej sztucznym tunelem do Korytarza Stalaktytowego Występuje tutaj bogactwo przeróżnych nacieków. Z Korytarza Stalaktytowego przechodzimy na taras w największej sali tej części jaskini - Sali Pałacowej której nazwa pochodzi od przepięknej szaty naciekowej. Z lewej mijamy 8 metrowej wysokości wielką kaskadę naciekową, spływająca z komina prowadzącego do fragmentów górnego pietra jaskini. Idziemy w prawo podziwiając liczne piękne formy nacieków. Dochodzimy do Korytarza Wodnego, po czym sztucznym tunelem przechodzimy do końcowej części Korytarza Człowieka Pierwotnego i do śluzy wyjściowej.

Jaskinia Niedźwiedzia to moje ulubione miejsce, do którego bardzo lubię powracać. Mam nadzieję, że jeszcze nie jeden raz tam wrócę i będę mógł kolejny raz zachwycać się jej pięknem. Jeśli ktoś tam jeszcze nie był, zapraszam. Naprawdę warto!