profil

/

Zadania Prace

Bezpośredni i pośrednie źródła informacji geograficznych

drukuj
satysfakcja 34 % 156 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Bezpośrednie i pośrednie źródła informacji geograficznych


Geografia jest nauką badającą otaczającą nas rzeczywistość, dlatego pierwotnym źródłem wszelkich informacji geograficznych jest obserwacja.

Obserwacje mogą mieć charakter bezpośredni (np. podróżnik widzi wyspę, obserwator na stacji meteorologicznej notuje, że niebo jest całkowicie zachmurzone, wchodząc na górę obserwujemy, jak piętrowo zmienia się roślinność) lub pośredni (np. obserwujemy wykonane z satelity zdjęcie cyklonu tropikalnego, a nawet oglądamy zwykłe fotografie czy przezrocza). Obserwacje mogą mieć charakter jednorazowy, mogą też być powtarzane wielokrotnie w sposób systematyczny (tak właśnie jest np. na stacjach meteorologicznych). Wyniki obserwacji trudno jednak porównywać, mogą być też one obarczone sporą dozą subiektywizmu (ta sama góra dla jednego obserwatora może być wysoka, dla drugiego tylko średnia, obserwacje stopnia zachmurzenia nieba mogą znacznie się różnić, np. zależnie od samopoczucia obserwatora).

Dlatego też obserwacje staramy się uzupełniać pomiarem.
W geografii fizycznej służą do tego specjalistyczne przyrządy, np. termometry, barometry, wiatromierze, deszczomierze, heliografy (przyrządy zapisujące, kiedy świeci słońce) na stacjach
meteorologicznych, sejsmografy służące do badania wstrząsów skorupy ziemskiej, limnigrafy służące do badania poziomu wód oceanów i jezior. W geografii społeczno-ekonomicznej (dotyczącej człowieka) forma pomiaru i ważnym źródłem informacji są m.in. spisy ludności i ankiety, które następnie poddawane są opracowaniu statystycznemu. W geografii ekonomicznej pomiary to np. spisy rolne, obliczenia wielkości produkcji itd.
W celu zwiększenia porównywalności wyników pomiarów, przeprowadzane są one w podobnych
warunkach, np. pomiary meteorologiczne w specjalnych klatkach, zawsze na tej samej wysokości i o tej samej godzinie, a spisy ludności w odstępach dziesięcioletnich.
Wyniki pomiarów mogą być przedstawiane w różny sposób, najczęściej w postaci tabel, różnego rodzaju wykresów lub map.



Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (1) Brak komentarzy
15.9.2010 (18:44)

Przydało się ;)

Typ pracy


Zadania z Geografii
MIECKIE0 rozwiązanych zadań
Geografia 19 pkt 18.12.2014 (22:43)

PROSZE PODAJCIE MI ZADANIE Z GEOGRAFI <CZYTAMY MAPE> O ADANIA 1 DO 4 BARDO MI JEST TO POTRZEBNE NA JUTRO :(

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 15 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

KasEnka55660 rozwiązanych zadań
Geografia 100 pkt 18.12.2014 (20:22)

Porównaj warunki klimatyczne w Polsce z dwoma dowolnie wybranymi miejscami położonymi w innych strefach klimatycznych " (  REFERAT)!!!...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 75 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

KasEnka55660 rozwiązanych zadań
Geografia 100 pkt 18.12.2014 (18:03)

Porównaj warunki klimatyczne w polsce z dwoma dowolnie wybranymi miejscami położonymi w innych strefach klimatycznych "

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 75 rozwiązań 1 z 2
Rozwiązuj

rudaruda1230 rozwiązanych zadań
Geografia 10 pkt 18.12.2014 (17:51)

Różnica między rolnictwem Niemiec a Nigerii?

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

maamonaa0 rozwiązanych zadań
Geografia 10 pkt 17.12.2014 (19:15)

Na podstawie wlasnych obserwacji scharakteryzuj asortyment tluszczow zwierzecych znajdujacych sie w obrocie towarowym.

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.