profil

/

Zadania Prace

Bezpośredni i pośrednie źródła informacji geograficznych

drukuj
satysfakcja 34 % 156 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Bezpośrednie i pośrednie źródła informacji geograficznych


Geografia jest nauką badającą otaczającą nas rzeczywistość, dlatego pierwotnym źródłem wszelkich informacji geograficznych jest obserwacja.

Obserwacje mogą mieć charakter bezpośredni (np. podróżnik widzi wyspę, obserwator na stacji meteorologicznej notuje, że niebo jest całkowicie zachmurzone, wchodząc na górę obserwujemy, jak piętrowo zmienia się roślinność) lub pośredni (np. obserwujemy wykonane z satelity zdjęcie cyklonu tropikalnego, a nawet oglądamy zwykłe fotografie czy przezrocza). Obserwacje mogą mieć charakter jednorazowy, mogą też być powtarzane wielokrotnie w sposób systematyczny (tak właśnie jest np. na stacjach meteorologicznych). Wyniki obserwacji trudno jednak porównywać, mogą być też one obarczone sporą dozą subiektywizmu (ta sama góra dla jednego obserwatora może być wysoka, dla drugiego tylko średnia, obserwacje stopnia zachmurzenia nieba mogą znacznie się różnić, np. zależnie od samopoczucia obserwatora).

Dlatego też obserwacje staramy się uzupełniać pomiarem.
W geografii fizycznej służą do tego specjalistyczne przyrządy, np. termometry, barometry, wiatromierze, deszczomierze, heliografy (przyrządy zapisujące, kiedy świeci słońce) na stacjach
meteorologicznych, sejsmografy służące do badania wstrząsów skorupy ziemskiej, limnigrafy służące do badania poziomu wód oceanów i jezior. W geografii społeczno-ekonomicznej (dotyczącej człowieka) forma pomiaru i ważnym źródłem informacji są m.in. spisy ludności i ankiety, które następnie poddawane są opracowaniu statystycznemu. W geografii ekonomicznej pomiary to np. spisy rolne, obliczenia wielkości produkcji itd.
W celu zwiększenia porównywalności wyników pomiarów, przeprowadzane są one w podobnych
warunkach, np. pomiary meteorologiczne w specjalnych klatkach, zawsze na tej samej wysokości i o tej samej godzinie, a spisy ludności w odstępach dziesięcioletnich.
Wyniki pomiarów mogą być przedstawiane w różny sposób, najczęściej w postaci tabel, różnego rodzaju wykresów lub map.



Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (1) Brak komentarzy
15.9.2010 (18:44)

Przydało się ;)

Typ pracy


Zadania z Geografii
kubancz0 rozwiązanych zadań
Geografia 10 pkt 25.3.2015 (11:52)

Uzasadnij możliwość wykorzystania alternatywnych źródeł energii w  wybranych krajach polska i  inny

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

patibo44 rozwiązane zadania
Geografia 200 pkt 24.3.2015 (21:31)

Mam do napisania referat bardzo długi około dziesięć kartek  na temat :  Działalność lodowców i lądolodów - formy po lodowcowe ( moreny ,...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 150
Rozwiązuj

Krycha_14_0 rozwiązanych zadań
Geografia 10 pkt 24.3.2015 (20:35)

PROSZĘ  O  SZYBKA  POMOC bo mam jutro spr i nie mam wyjaśnionych pojęć :(wietrznie fizyczne, -wietrzenie mrozowe, -stożek piargowy,...

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

centkowskiadrian1 rozwiązane zadanie
Geografia 10 pkt 23.3.2015 (18:36)

Wykaż zwiazek między warunkami środowiska a rozmieszczeniem uprawy roslin i chowu zwierzat w Australii

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

ewa10219980 rozwiązanych zadań
Geografia 25 pkt 23.3.2015 (10:45)

Napisz notatkę z tematu miejsce polski w świecie

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 20
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zadaj pytanie Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.