profil

Idea wzoru do naśladowania - władcy na podstawie "Kroniki" Galla Anonima.

poleca 85% 1807 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Na początek słów kilka o autorze naszej (polskiej) kroniki. A więc Gall Anonim jest postacią definitywnie tajemniczą. Współcześni wiedzą o nim tylko tyle iż przybył do polski z Galii i był prawdopodobnie mnichem o czym świadczy jego wykształcenie( potrafił pisać). Dlatego pseudonim tego pisarza brzmi właśnie Gall-bo pochodził z Galli i Anonim-bo nie miał imienia.
W "Kronice" przedstawiono dokładnie dwóch władców- dwa wzory zalecane w średniowieczu do naśladowania. Pierwszy jest przedstawiony Bolesław Chrobry. Jest on wzorenm władcy , który tworzy siłę państwa (wprowadza służbę wojskową ) a także rządzi sprawiedliwie i mądrze ale nie jest zbyt roztropny. Jego zaletą jest umiejętność podejmowania decyzji w krótkim czasie a także gościnność. Tę ostatnią cechę doskonale widać w opisywanym obszernie Zjeździe Gnieźnieńskim w 1000 roku. To właśnie wtedy Otton III włożył mu na skroń koronę jako przepowiednię koronacji. Bolesław miał przydomek "chrobry" co chociaż jest już archaizmem znaczyło w jego czasach: mężny i odważny. nie bez powodu władca a później król go uzskał ponieważ to chwycił Polskę żelazne ręce, ustalił jej granice z sąsiadami i zakładał miasta. W "kronice" jest również opisane wydarzenie , którego bohaterem jest św. Wojciech. Zapis kronikarski głosi ,że ciało zmarłego zostało odkupione przez Bolesława za tyle złota ile ważył wysłannik kościoła.
Podsumowując Bolesław Chrobry jest przedstawiony w "kronice" jako Władca-rycerz. Walczy za swój kraj, pozwala mu zaistnieć i buduje siłę państwa. Zawsze staje w obronie wiary i ponosi konieczne ofiary.

Drugim władcą przedstawionym w dziele Galla anonima jest Bolesław III Krzywousty. Ten władca jest bardzo roztropny i ta cecha znacząco odróżnia go Bolesława II Chrobrego. Król polski powoduje wzrost znaczenia politycznego państwa. Sąsiaednie królestwa liczą się z jego zdaniem. Jego argumentem jest prawie absolutna władza i silne państwo. Bolesław Krzywousty był człowiekiem, który potrafił widzieć daleką przyszłość i podejmował kroki abybyła lepsza. Za jego czasów chłopi byli najbardziej uprzywilejowaną grupą ponieważ król troszczył się o nich bardziej niż o arystokrację. jednocześnie rozwó miast był szokujący. Gniezno stał się stolicą ale widać dokładnie było iż nie spełnia swojej funkcji. Dlatego w tym czasie już istniały plany przeniesienia stoliccy do bardziej ludnego i bogatszego Krakowa. to głowne zasługi tego władcy.
Warto również wspomnieć o jegopoczęciu. Według kroniki to Bóg brał większy udział nw poczęciu dziecka niż sami rodzice, jednak tutaj jest to bardzo przesadzone i świadczy o tym jak bardzo poska podporządkowana była epoce średniowiecznej, która charakteryzowała się uwielbieniem boga w niemal wszystkich tekstach.

Geneza utworu
Utwór powstał albo przezwłasną inspirację Galla Anonima albo też zlecił mu ją jakiś uzrędnik, być może władca. Autor bardzo przykłada się do tworzonego dzieła. Stara się oddać sytuację wówczas panującą. Informacje czerpie po części z opowiadań ludz a po części sam uzupełnia je własnymi domysłami. Dzięki temu kronika obrazuje dosyć dokładnie zdarzenia. Efekt ten został przez autora osiągnięty poprzez ogromną ilość opowiadań i przekazów ustnych, jakie udało mu się uzbierać(a było ich podobno bardzo wiele a każde opowiadanie lub przekaz wprowadzało coś nowego do danego tematu).
Być może historycy mylą się co do przyczyny powstania utworu ale trzeba na to spojrzeć obiektywnie i na razie ( z racji tego ,że nie wymyślono wechikułu czasu) uwierzyć w tę hipotezę. Jedno natomiast jest niezaprzeczalne-dzieło to jest jedynym tak bogatuym źródłem wiedzy o tamtych czasach i o wydarzeniach jakie zaszły w tamtym czasie. Gall Anonim nawet pewnie nie spodziewał się jak wielkie korzyści może przynieść potomnym jego dzieło. Ciekawe tylko dlaczego ukończył swoją kronikę na roku 1113. Sądzę, że to histograficzne dzieło jest dla nas-współczesnych-nieocenioną pomocą.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty

Teksty kultury