profil

Ideał kobiety w baroku. Porównaj wizerunki kobiet w literaturze i malarstwie - ramowy plan wypowiedzi

Ostatnia aktualizacja: 2022-08-26
poleca 85% 1826 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1. Wprowadzenie
Wizerunek kobiet zarówno w malarstwie jak i poeci barokowi przedstawiają pawie tak samo, choć można czasami zauważyć w nim odchylenia od reguł.

2. Ideał kobiety w poezji
Niewątpliwie najczęściej opisywana jest uroda kobiety, a szczególnym „informatorem” artysty stal się zmysł wzrokowy.
- Dominujący typ urody
Metafora kolorystyczna służyła Morsztynowi do opisu pięknego ciała kobiecego.
Wiersze poety wpisujące się w dworski nurt kultury barokowej, to wyrafinowane komplementy.
- Obiektywny opis kobiety
Wzrokowe wrażenie wywołują długi ciąg poetyckich skojarzeń, oddających gradacje kamieni szlachetnych, i gradacje która służyć ma podkreśleniu urody kobiecej.
- Kobieta jako bezduszna osoba
Cytat ten określa negatywną odsłonę kobiety nieczułej, pozbawionej współczucia dla zmarłego męża.
- Współgrająca z naturą
Opis zamyka się stwierdzeniem, iż ciało Paskwaliny przedstawione w przytoczonym obrazie jest tak urodziwe, iż oglądanie go warte jest posagu Heleny trojańskiej i polowy świata, to jednak, co opisano też jest wystarczającym pokarmem („obrokiem”) dla oczu.

3. Kobiety w malarstwie
Barok jest epoką kontrastów dlatego na obrazach malarzy XVI, XVII wiecznych bardzo wyraźnie widać różnice pomiędzy barwami ciała a tłem otoczenia, na których się ono znajduje.
- Nagie kobiety
Świetna dynamika ruchu, emocjonalna i zmysłowa, ekspresja skręconych nagich ciał pulchnych ciał wyrywających się z dziewcząt uwydatnia pierwszy walor estetyczny działa-nowatorska gra cieni.
- Elegancka kobieta
Kładzione kolory dają portretowi sile działania, jej wyraziste krągłe oczy, duże piersi i śniada cera sprawia, iż faktura ma wrażenie pulsującej.
- 3 osobowości kobiety
Złociste włosy, obfite łona, małe piersi i małe stopy jego „Trzech Gracji” są hymnem dziękczynnym za urodzaj.
- Trzy muzy
Są to postacie o porcelanowych ciałach są wdzięcznie upozorowane i spowite w szaty udrapowane na wzór antyczny.

4. Podsumowanie
W miarę możliwości wizerunek a zarazem ideał kobiety barokowej w malarstwie i poezji przedstawia pulchne osoby o skórze jak mleko i ustach koloru korali.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 1 minuta

Epoka
Materiały do matury