profil

Młoda polska - ściąga z prozy.

poleca 85% 119 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Stefan Żeromski

Dzieje Tomasza Judyma:
1. Spotkanie w Luwrze trzech polskich turystek (pani Niewadzka, jej wnuczki Natalia i Wanda Orszańskie oraz Joanna Podborska)
2. Miła rozmowa m.in. o posągu Wenus z Milo – symbolu piękna i miłości i obrazu Rybak w Wersalu ukazujący krzywdę społeczną, cierpienie
3. Powrót do Warszawy; wędrówka dzielnicą żydowską aż do ulicy Ciepłej (miejsce urodzenia Judyma)
4. Spotkanie z rodziną: ciotką bratową i Wiktorem
5. Ukazanie ciężkiej pracy biedoty oraz okropnych warunków pracy
6. Zaproszenie do warszawskiego salonu dr. Czernisza i odczyt przemówienia
7. Starania Judyma zmierzające do zaistnienia w Warszawie jako lekarz
8. Przyjęcie propozycji pracy w Cisach; podróż w towarzystwie Dyzia i jego matki
9. Zapoznanie się z historią zakładu, z prezesem Leszczykowskim, dyrektorem Węglichowskim i administratorem Kzywosądem
10. Śniadanie u proboszcza w towarzystwie Natalii i Wandy
11. Urządzenie dla biedoty szpitala; wybuch malarii i rozpoczęcie upartej walki
12. Uświadomienie sobie, że Joasia jest kobietą jego życia
13. Wyznanie jej miłości
14. Przykład agresji Judyma (wrzucenie administratora do stawu), a tym samym wyrzucenie go z pracy
15. Wyjazd, pożegnanie z Joasią i spotkanie Korzeckiego
16. Judym – jako lekarz przy kopalni „Sykstus” w Sosnowcu
17. Dyskusja z Kilanowiczem na temat wolności człowieka, wyborów między dobrem i złem, a obowiązkami człowieka wobec ogółu
18. Paczka dla Korzeckiego od nieznajomego posłańca
19. Wizyta u pani Pyszyńskiej
20. List od Korzeckiego „umrzeć i uwolnić się od trosk” (jego słowa)
21. Śmierć Korzeckiego i niewyjaśniona jej przyczyna
22. Przyjazd Joasi; pokazanie jej huty, osiedli robotników
23. Plany Joasi dotyczące wspólnego życia z Judymem
24. Oświadczenie Judyma, że musi całkowicie poświęcić się pracy, i nie może być z Joasią i założyć rodziny bo stanie się egoistą

Chłopi – Gromada Chłopska – bohater zbiorowy
- wskazuje na to sam tytuł
- wykonywanie wspólnie prac polowych
- wszystkie decyzje dotyczące wsi podejmuje się wspólnie
- obchodzenie wszystkich obrzędów i świąt wspólnie
- gromada ustanawia prawa obowiązujące w danej społeczności i czuwa nad ich przestrzeganiem np. zbiorowość postanawia wypędzić Jagnę ze wsi i nikt nie miał prawa przeciwstawić się.

Lipczanie stanowią jednolity organizm społeczny, mimo, że są zbiorowością indywidualności i że są bardzo zróżnicowani ekonomicznie. Są wśród nich ubodzy parobcy i komornicy jak Jagustynka, są małorolni chłopi jak Bylica, są średniozamożni jak kowal, są i wiejscy bogacze: Boryna, wójt, młynarz. Wszyscy tworzą odrębny zamknięty świat, w którym obowiązują przez wieki wypracowane prawa i zasady.


Wesele
Symboliczne postacie:
• chochoł – uśpienie narodu
• widmo – niespełniona miłość
• Stańczyk – mądrość narodowa
• Rycerz – męstwo, bohaterstwo
• Hetman – zdrada narodowa
• Upiór – przepaść miedzy chłopami i inteligencją
• Werynhora – walka powstańcza, narodowowyzwoleńcza
Symboliczne przedmioty:
• Złoty róg – wezwanie do walki
• Złota podkowa – szczęście dla powstańców
• Czapka z pawich piór – przywiązanie do wartości materialnych
• Sznur – niewola narodowa
• Branicka chata – symbol Polski
• Dzwon Zygmunta – wielkość narodu
• Kaduceusz – władza
Symboliczne sceny:
• Schodzenie postaci z obrazów – obudzenie ducha patriotyzmu
• Chocholi taniec – uśpienie narodu, zniewolenie
• Błędne koło taneczne – społeczeństwo polskie tkwiące cały czas w tej samej sytuacji narodowej
• Zamknięcie złotej podkowy do skrzyni – zamknięcie szczęścia w powstaniu
Wesele jako realizacja koncepcji teatru ogromnego:
• Neoromantyzm – nawiązywanie do tw. Rom. Poprzez podjęcie wątku niepodległościowego
• Synteza sztuk – obecność różnych dziedzin sztuki (literatura, malarstwo, muzyka)

Przebieg zdarzeń w „Jądrze ciemności”:
1. prezentacja miejsca akcji utworu
2. opowiadanie Marlowa: m.in. o kapitanie rzymskim oraz o podróży która trwała ok. 6 lat (żegluga na oceanie Indyjskim) historie, które wciąż go poruszają.
3. wyjazd do Brukseli Marlowa w celu załatwienia formalności, gdzie przy okazji dowiaduje się o istnieniu Kurtza, człowieka który cieszy się szacunkiem i powagą
4. wizyta w biurze kampanii
5. dziwne sytuacje związane z dwoma kobietami w biurze oraz groza sytuacji podczas wystawiania przez lekarza świadectwa pracy.
6. pożegnanie z ciotką i wyruszenie do stacji przy ujściu rzeki Kongo
7. rozmowa z kapitanem Szwedem o grożącym szaleństwie w tym kraju
8. przybycie do stacji centralnej i dowiedzenie się o zatoniętym parowcu
9. naprawa statku, poznanie dyrektora stacji i agenta (naprawa trwała 3 miesiące)
10. podróż w górę rzeki
11. podsłuchanie rozmowy, której wynikało że Kurtz to człowiek bardzo wpływowy od którego wiele zależy
12. zatrudnienie murzynów-ludożerców do pracy na parowcu
13. znalezienie drewna do kotła, oraz ponaglającej do pośpiechu informacji i starej książki żeglarskiej
14. atak ze strony murzynów; zginął sternik
15. spotkanie rosyjskiego marynarza, który z uwielbieniem opowiadał o Kurdzie; wcześniej jednak wyobrażenia Marlowa o Kurtzu, wrażenia po spotkaniu z nim
16. spotkanie, w którym Marlow poznaje człowieka w średnim wieku, leżącego na noszach, nie mogącego już iść
17. odpłynięcie parowca i zgromadzenie się murzynów pod przewodnictwem płomiennokiej kobiety
18. śmierć Kurtza i wypowiedzenie po raz ostatni jego słowa: „zgroza, zgroza”
19. powrót Marlowa do Brukseli i oddanie narzeczonej Kurtza listów do niej, oraz ukrycie prawdy o czynach i okolicznościach śmierci ukochanego

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Teksty kultury