profil

Koncepcja ludzkiego losu w "Chłopach" W. S. Reymonta.

drukuj
satysfakcja 78 % 229 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

Przedstaw temat: Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta - analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I tomu powieści

Władysław Reymont w czterotomowej powieści pt „Chłopi” przedstawił szeroką panoramę życia ludzi mieszkających na wsi. Obserwując wydarzenia jakie miały miejsce na przestrzeni roku w Lipcach zgłębiamy tajemnice oraz strukturę życia wiejskiego

Cechą charakterystyczną dla społeczności Lipiec jest wewnętrzna hierarchia obejmująca wszystkich mieszkańców wioski.Rozróżnienie obywateli opiera się na stanie posiadania ziemi. Podstawą egzystencji jest właśnie -ona- Matka Ziemia, wyniesiona w utworze do rangi świętości. Jest coś mistycznego w stosunku chłopów do ziemi. Nic nie budzi takich emocji w sercach mieszkańców Lipiec jak grunt. Dla niego są w stanie zrobić naprawdę wiele. Symboliczną sceną, ukazującą rolę ziemi w życiu lipeckich chłopów jest opis śmierci Macieja Boryny.

Bohater umiera, jak na chłopa przystało, na własnej ziemi. Wychodzi z domu, idzie w pole jakby szedł ku matce. Tam jest wszystko co ukochał, co było w jego życiu ważne, czemu poświęcił swoje siły. W przedśmiertelnej wizji Maciej Boryna widzi Jezusa Chrystusa, zapraszającego go do królestwa niebieskiego. Bóg przygarnia zmęczonego wieloletnią pracą na roli człowieka . Jest to niewątpliwa gloryfikacja pracy chłopa, jego trudów i wyrzeczeń.

Bohaterowie powieści w swoim postępowaniu całkowicie zdają się na wolę Bożą. Tak dalece ufają w opatrzność , że nawet nieszczęścia (np. pożar) tłumaczą gniewem Bożym. Chłopi są bardzo religijni , ich życie jest nierozerwalnie związane z cyklem świąt. Są jednak także po ludzku ułomni i przesądni i jawnie manifestowana przez nich religijność jest często bardzo powierzchowna. Nie zmienia to faktu, że życie postrzegają jako posłannictwo. Nie znaczy to jednak, ze są skłonni do umartwiania się czy biadolenia nad swoim losem. Świadczą o tym słowa: „Cierp przeto i dufaj w Panajezusowe miłosierdzie...” Są one wyrazem przekonania, ze Bóg ma ustalony scenariusz życia każdego człowieka, dlatego nie ma sensu popadać w nastroje depresyjne – należy wziąć się do pracy. Mieszkańcy Lipiec mimo trudów i wysiłku jakiego wymaga praca w polu, nie uciekają przed swoją dolą.

Życie społeczeństwa wiejskiego przedstawionego w „Chłopach” płynie według rytmów czasowych: biologicznego (związanego z rytmem przyrody) oraz związanego z życiem duchowym . To pory roku oraz okresy liturgiczne wyznaczają zbiorowości czas rozrywki i czas pracy. Rytm przyrody, czyli siew, pielęgnacja zasiewów, zbiory nie jest ustalony przez jednostkę ludzką, dlatego nie szczędzący sił chłopi mają poczucie kontaktu z czymś świętym niemal nadprzyrodzonym. To budzi w nich pokorę. Mówią o tym w prosty sposób: „pilno rób, kulasów nie żałuj i szczerze się przykładaj”. Kalendarz natury i kalendarz religijny doskonale ukazują powtarzalność i znaczenie ludzkiego bytowania w społeczeństwie Lipiec.

Nawet życie towarzyskie, o którym mowa we fragmencie załączonym do tematu, ma ścisły z tym związek:
”A zdarzy się [...] okazja - wesele, chrzciny albo zemrze się komu – pofolguj sobie, odpoczywaj, obserwuj i uciechę miej”.

Życie jest zbyt krótkie, by tracić je na bunt przeciwko wszechobecnej biedzie. Bohaterowie powieści zdawali sobie sprawę, ze w życiu na wszystko jest czas- na zabawę oraz na pracę. Przy takim podejściu do ludzkiej egzystencji nawet konsolacja staje się okazją do hucznego świętowania. Jest to wyrażanie smutku, z powodu odejścia kogoś do świata umarłych a przy tym radości, że czas który jest dany jeszcze żyjącym nadal trwa. Chłopscy bohaterowie Władysława Reyomonta żyją pełnią życia. Łączy ich oddanie pracy, religijność, wspólne sprawy, są społecznością silnie zintegrowaną, potrafiącą się bronić.

Powieść przepełniona jest symbolami, ma cechy mityczne. Reymont wykorzystując własne doświadczenia płynące z obserwacji wsi, stworzył niezwykle syntetyczny i uniwersalny obraz społeczeństwa wiejskiego.


Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (9) Brak komentarzy zobacz wszystkie
18.11.2010 (22:19)

Nie trzymasz się fragmentu załączonego do polecenia. Nie przedstawiłeś sytuacji(wesele Jagny i Boryny) oraz tego, że rozmawiają przy nim chłopi i jest to dla nich okazja do zabawy, rozmowy, narzekań etc. Czasami wtrącasz streszczenie powieści: "Wychodzi z domu, idzie w pole jakby szedł ku matce"

Masz jednak bogaty zasób słów i umiejętnie to wykorzystujesz. Podsumowanie jest krótkie, zbyt krótkie i sprawia wrażenie jakby było pisane na szybko. Na maturze odjęto by ci sporo punktów za kompozycję(brak przedstawienia sytuacji, niekompletne wnioski, drugi akapit raczej jako wnioski). Straciłbyś też dużo punktów na treści(niepełny wstęp i wnioski, co równa się mniejszej ilości ważnych argumentów). Praca sprawia wrażenie jakby była pisana zupełnie nie do załączonego tekstu, lecz od tak sobie.

Jeśli ktoś chce ją przepisać na lekcję polskiego to proponuje napisać własny wstęp, zakończenie oraz wybiórczo wybierać z rozwinięcia - jedynie zdania z dobrym doborem słownictwa i jasnymi argumentami

lub po prostu zmodyfikować ale na pracę z niezaburzoną kompozycją.

25.9.2007 (20:24)

Ta praca NIE JEST DOBRA!! uważajcie.. informacje nie trzymają się tematu, wybiegają daleko poza I tom, a to co jest ważne w ogóle nie jest wymienione, lub tak jak z ostatniego akapitu zupełnie nie wiadomo o co chodzi... a to akurat powinno być mocno rozwinięte, bo jest ważne :/

20.9.2007 (14:37)

DOKłADNIE TAKA PRACA MI BYłA POTRZEBNA DZIęKI

16.9.2007 (18:53)

Praca okmiałam taki sam temat w szkole!! ;)

13.2.2007 (15:24)

W temacie jest "znajomość I tomu powieści" a śmierci Boryny i pożaru w tym tomie nie ma. Moze najpierw trzeba przeczytac lekture bo w pracy sa wątki nie na temat

Teksty kultury


ibrachim120 rozwiązanych zadań
Język polski 50 pkt wczoraj o 22:18

Skąpiec - karta pracy (zadania w załącznikach)

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 38 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

kasar760 rozwiązanych zadań
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.