profil

Kolonia w miescie!10-dniowy plan zajęć!

drukuj
satysfakcja 88 % 25 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Opinie



KOLONIA W MIEŚCIE

DZIEŃ 1

Gimnastyka
1. Goniące koło. Liczba uczestników dowolna. Boisko wyznaczone chorągiewkami. Dwie osoby trzymają się obiema rękami, starając się dogonić i dotknąć kogoś z pozostałych. Jeśli to się uda, jeżeli to się uda dotknięta osoba dołącza do goniących, tworząc z nimi koło. Nie wolno przekraczać linii wyznaczonego terenu, kto to zrobi powiększa koło. Koło stale się powiększa; zabawa kończy się, gdy wszyscy uczestnicy stworzą koło.
2. a) W rozkroku ze skłonem tułowia w przód - oburącz przerzuć piłkę dołem między nogami do współćwiczącego stojącego z tyłu. To samo z wyprostem tułowia, rzut piłki górą.
b) Piłeczkę oburącz rzucić w górę, zrobić krok w przód i złapać piłkę w złożone w „miseczkę” ręce z tyłu. Rzucić piłeczkę oburącz w górę, zatoczyć duże koło oburącz w bok i złapać piłkę w „miseczkę z rąk przed sobą.
3. Wspięcia, rytmiczne sprężynowanie stopami, półprzysiady.
4. a) Łokcie przodem wzwyż, ramiona wzwyż, szybkie opuszczanie ramion w dół.
b) Mocne odtrącenie naprzemianrącz przeciwnika (na niby)
5. Krążenie łokciami i barkami
6. Ramiona w górę w skos do przodu, wytrzymać, cały obrót pod rękami, potem skłon tułowia w przód, wyprostowanie, krążenie barków.
7. Wyścig szeregów. Osoby ustawiają się w kolumnie czwórkowej (cztery szeregi), w odstępie wyciągniętych ramion. Na sygnał drugi szereg rzędem obiega pierwszy, a czwarty szereg - trzeci. Punkt dla swego zespołu otrzymuje szereg, który pierwszy wykonał bieg. Następuje zmiana, pierwszy szereg obiega drugi , a trzeci szereg czwarty.
8. Trzymając piłkę pod kolanem wykonywać podskoki w miejscu i z miejsca - tak, by piłka nie wypadła.
9. a) Rzut jednorącz piłki w górę, po czym wyskok w górę, po czym wyskok w górę tak, by złapać wracającą piłkę oburącz.
b) Piłkę trzymaną palcami stóp rzucić w podskoku do współćwiczącego stojącego na przeciw.
10. Ćwiczenia uspokajające. Chód na palcach i stopach ( na przemian).


Zajęcia przedpołudniowe
Zabawy na wrotkach, rolkach i deskorolkach.

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w gr. zainteresowań
Zajęcia wieczorne
Zabawy
1. Następca Joe Luisa
Na sznurku na wysokości twarzy grających zawieszamy piłkę lub woreczek napełniony piaskiem, zawodnik staje w odległości 2 m od zawieszonego przedmiotu. Zawiązujemy mu oczy i głośno mówimy start. Zawodnik podbiega do piłki i stara się w okresie 20 sekund trafić w nią pięścią jak najwięcej razy. Nie jest to proste, bo odbita od pięści piłka huśta się na wszystkie strony, uderzając także w głowę niefortunnego boksera. Zwycięzcą zostaje ten uczestnik gry, który najwięcej razy uderzy w piłkę. W nagrodę zostaje mianowany następcą Joe Luisa, słynnego mistrza świata w boksie zawodowym.
2. Zabawa z pudełkiem od zapałek
a) Dwa puste pudełka od zapałek kładziemy na grzbietach dłoni wyciągniętych do przodu. Przyciągamy, kładziemy się na brzuchu, na plecach, po czym wstajemy, nie podpierając się rękami. Jeżeli pudełko spadnie na podłogę zawodnik jest eliminowany z gry.
b) Dwa puste pudełka kładziemy na barkach. Na znak prowadzącego uczestnicy wykonują przysiady. Zadanie polega na tym, aby wykonać 10 przysiadów, nie zrzucając z ramion pudełka.
c) Puste pudełko ułożyć na palcach stopy, na znak prowadzącego podrzucić je do góry i złapać jedną lub obiema rękami.
d) Stajemy w rozkroku. Pudełko kładziemy na palcach stopy. Na znak prowadzącego, wymachem nogi staramy się jak najdalej wyrzucić do przodu. Wygrywa ten, kto rzuci najdalej.
3. Wieża
W grze jednorazowo może wziąć udział kilkoro dzieci. Przy każdym ustawia sie zestaw klocków, pudełek, pustych pojemników, figur geometrycznych. Następnie uczestnikom gry zawiązuje się oczy chusteczką. Na sygnał dany przez prowadzącego, dzieci budują wieżę. Kto ustawi w pionie najwięcej przedmiotów ten wygrywa.


DZIEŃ 2

Gimnastyka
1. Dogoń swoja parę. Mogą być różne ustawienia. Na znak jedynki gonią dwójki. Po złapaniu następuje zmiana goniących.
2. „Żabka” - Obu rękami i jedną nogą ( i drugą, na zmianę): wykonywać wolno ruchy naśladujące pływanie.
3. Uderzenie stopami ( naprzemiannóż) o dłonie wzniesione w tył.
4. Skłony tułowia w bok bez pogłębienia i z pogłębieniem.
5. Z położenia ramion w bok na lewo - zakreślenie trzech czwartych koła poziomego.
6. Dwa szeregi ustawione w odległości 15 - 20 kroków od siebie:
a) rzut kółek wiklinowych skośnie w przód jednorącz - jak najwyżej i jak najdalej;
b) rzut poziomy;
c) jeden szereg rzuca, drugi łapie na rękę ( rzucać możliwie wysoko, by kółko spadło z góry);
d) dwa szeregi rzucają kółka jednocześnie do siebie łapiąc je na rękę.
7. Krótki bieg terenowy truchtem.
8. Przeciąganie liny. W środku liny przywiązujemy wstążkę. W odległości 5 m od końców liny umieszczamy chorągiewki. Uczestników dzielimy na dwie grupy, ustawiając w duch rzędach naprzeciw siebie. Na syganł prowadzacego wszyscy podnoszą linę a na następny sygnał rozpoczynają przeciąganie. Zwycięża zespół, który pierwszy przeciągnie wstążkę na swoją stronę ( za linię choragiewki)
9. Z przysiadu podpartego (piłka między piętami) odbiciem nóg tak jak do stania na rękach - rzut piłki do stojącego naprzeciw.
10. Cwał w czwórkach. Lewa noga na palcach rozpoczyna w lewo: cztery kroki cwału w bok, cztery podskoki obunóż w miejscu; cztery kroki cwału w prawo, cztery podskoki obunóż w miejscu.

Zajęcia przedpołudniowe
Dziewczęta - "Dwa ognie"
Chłopcy - Piłka koszykowa

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w grupach zainteresowań

Zajęcia wieczorne
Nauka i śpiew piosenki "Na Wojtusia z popielnika"
Kalambury - dzieci organizują zabawę samodzielnie


DZIEŃ 3

Gimnastyka
1. Nadeptywanie w trójkach. Ustawienie trójkami z trzymaniem się za ręce. Na sygnał uczestnicy starają się nadeptać współćwiczącego na nogę, uważając jednocześnie, aby samym nie zostać nadeptanym. Nadeptywać należy palcami stopy palce współćwiczących.
2. W dwójkach na przeciw siebie, ze wsparciem ramion o barki, w opadzie w przód - uwypuklenie piersi (rytmicznie).
3. Sięganie oburącz w podskoku do gałęzi (na niby lub w rzeczywistości, zależnie od warunków terenowych).
Ręce na karku, skłon tułowia w bok, do ułożenia łokcia w górę.
5. Wymachy ramion w górę, łokcie w górę, wyprostowanie ramion w górę (ruch płynny), opuszczenie (na przemian).
6. Rozkrok, skurcz ramion w poziomie, skręt tułowia i głowy, na przemian w lewo i w prawo, z wymachem ramion w bok. Podczas skrętu - kontrola wzrokiem położenia ręki.
7. a) Bieg z klaśnięciem dłońmi pod kolanem i nad głową ( na przemian).
b) Bieg z dotknięciem piętami do pośladków.
8. Koło wiązane: cwał boczny w lewo, w prawo; na znak puść ręce i podskoczywszy wytrzymać postawę jednonóż z chwytem ugiętego kolana przed sobą.
9. Na wprost drzewa - padanie do podporu na ręce. Ruch wykonuje się wyłącznie w stawie skokowym. Po zetknięciu się ramion z drzewem ugina się je w ten sposób, że łokcie skurczone są w bok. Jeżeli nie ma w pobliżu drzew, ćwiczyć w dwójkach, stojąc na przeciw siebie z ugiętymi ramionami, padając odpychać się wzajemnie rękami.
10. a) Dwa podskoki zwarte i trzeci wyższy z półobrotem w lewo - dwukrotnie. To samo z obrotem w prawo.
b) Trzymając piłeczkę piętami podskokiem przerzucić ją od tyłu łukiem nad głową w przód, po czym złapać oburącz, początkowo ze zwrotem tułowia, później bez.


Zajęcia przedpołudniowe
Dziewczęta i chłopcy - rozgrywki w piłkę siatkową

Zajęcia popołudniowe
Wyjazd rowerowy
15:00 - 15:30 zbiórka uczestników, pakowanie sprzętu na rowery
15:30 - 17:30 pokonywanie trasy
Trasa pokonywana na rowerach przebiega leśnymi i polnymi drogami. Na czele jedzie wychowawca.

Zajęcia wieczorne
Sztuczki magiczne
Sztuczki prezentowane przez wychowawcę przebranego za czarodzieja lub starszego kolonistę. Przy zabawie tej należy stworzyć odpowiedni nastrój, by widzowie (koloniści) naprawdę uwierzyli w moc czarów.
1. Cudaczne jajka
Pokazujemy widzom karafkę, a w niej... surowe jajko w skorupce!!!
W jaki sposób można włożyć w całości jajko kurze do naczynia o węższej szyjce?
Inna frapująca sztuka: Jajko w pierścionku. Całe twarde jajko w skorupce, znajduje się w otworze zdjętego z palca pierścionka.
Cuda te łatwo wytłumaczyć. Na kilka dni przed zademonstrowaniem sztuki trzeba jajko włożyć do mocnego octu, w którym skorupka zupełnie zmięknie. Potem delikatnie ciskając, ostrożnie przesunąć je przez szyjkę karafki lub przez otwór pierścionka. Jeżeli teraz poleje się jajko zimną wodą przybierze ono poprzedni naturalny kształt i twardość.
2. Tajemnicza siła
Zamknięte blaszane pudełko oblane zimną wodą nagle spłaszczyło się, jakby jakaś tajemnicza siła uderzyła je młotkiem. Tajemnice tą możesz zbadać sam. Do blaszanego pudełka nalej trochę wody ( 1/4 objętości) i zagotuj ją. Następnie po zagotowaniu wody zamknij szczelnie pudełko i oblej je zimną wodą. Zebrana wewnątrz pudełka para skropli się natychmiast na skutek gwałtownego oziębienia. Obniży się także ciśnienie powietrza wewnątrz pudełka i dzięki różnicy ciśnień pudełko ulegnie zgnieceniu.
3. Czy to czary
Na stole układa się dziesięć zapałek. Odgadujący wychodzi z pokoju, a wybrana osoba ma upatrzyć sobie jedną zapałkę i nie ruszając jej, wskazać innym uczestnikom zabawy, którą zapałkę wybiera. Następnie wraca odgadujący i bezbłędnie za każdym razem odgaduje, która zapałka została wybrana. Sekret polega na tym, że zapałki leża na stole w określonym położeniu. Zapałka na samej górze oznacza włosy, niżej czoło, dwie ułożone pod nią oczy, jedna między nimi w położeniu prostopadłym nos, trzy dalsze usta, podbródek i szyję. Dwie boczne na skraju oznaczają uszy.
Gdy odgadujący wchodzi do pokoju, najpierw spogląda na swojego pomocnika. Ten w zależności od tego, która zapałka została wybrana dotyka palcem odpowiedniej części twarzy. No i czary gotowe.
4. Tajemniczy dym
Weźcie dwie pałeczki (mogą być drewniane) i jedną z nich zamoczcie w kwasie solnym, a drugą w roztworze amoniaku. Gdy przybliżycie obie pałeczki do siebie, pojawi się między nimi dym. Gdy jedną pałeczkę odsuniecie, dym zniknie, gdy zbliżycie je znów dym pojawi się. Tajemniczym dymem jest salmiak, który powstaje w skutek działania na siebie roztworu amoniaku i kwasu solnego.
5. Samo wchodzi do butelki
Jajko ugotowane na twardo obierzcie ze skorupki i dokładnie obmyjcie wodą. Do butelki z szeroką szyjką (średnica szyjki minimalnie mniejsza od średnicy jajka) wrzućcie płonący papier. Połóżcie teraz jajko na szyjce jego węższym końcem w dół. Jajko samo zacznie wchodzić przez szyjkę do butelki, po czym spadnie na dno. W momencie kiedy jajko opuści szyjkę rozlegnie się huk. Jaka siła wciągnęła jajko do środka? Kiedy papier w butelce płonie, powietrze w butelce rozszerza się i uchodzi z niej. Kiedy szyjkę zakryjemy jajkiem, a papier spali się, powietrze w butelce zaczyna się ochładzać. Zmniejsza się jego objętość, a ciśnienie zewnętrznego powietrza wciska jajko do środka. Huk wywołuje powietrze, które nagle dostaje się do butelki po otwarciu szyjki.


DZIEŃ 4

Gimnastyka
1. a) Splecione z przodu dłonie przekroczyć jedną i drugą nogą.
b) To samo, przekroczyć jedną i drugą nogą w tył.
2. W dwójkach trzymając się za ręce, twarzami do się za ręce, twarzami do siebie - przysiady i wyprostowanie nóg (na przemian).
3. Mały rozkrok - skłon w bok ze wznosem pięty i skrętem głowy, patrzeć na piętę.
4. Stając w rozkroku, ramiona w bok, trzymając piłkę jednorącz - opuścić piłkę i szybko skrętem tułowia piłkę pochwycić drugą rękę.
5. Start niski przy pomocy współćwiczącego. Ustawia się dwuszereg z małymi odstępami między ćwiczącymi. Pierwszy szereg przyjmuje pozycję startu niskiego. Drugi natomiast podchodzi do startującego, ustawia się w boku, podstawiając swoje stopy od tyłu pod stopy kolegów znajdujących się w niskim starcie. W ten sposób powstały prowizoryczne bloki startowe. Po wykonaniu startu przez pierwszy szereg następuje zmiana ćwiczących. Współćwiczący, spełniający rolę bloków startowych, powinni stanąć z boku po stronie nogi wykrocznej startującego.
6. W dwójkach - skrzyżny chwyt rąk, cwał w lewo (w prawo) dookoła osi pionowej, zerwanie rąk i wytrzymanie pozycji jednonóż.
7. Wyścig raków. Chłopcy w podporze tyłem stają w szeregu na linii startu. Meta - ok. 10 m od startu. Na sygnał rozpoczyna się bieg do mety. Kto szybciej dobiegnie do mety w podporze tyłem, zwrócony twarzą w kierunku biegu, zostaje zwycięzcą.
8. a) Jeden z uczestników trzyma laskę w poziomie, pozostali wykonują przeskok kuczny z rozbiegu.
b) Ustawienie szeregów na przeciw siebie - jeden szereg podaje sobie ręce, drugi wykonuje przeskok ponad rękoma. Po kilkakrotnym wykonaniu skoków następuje zmiana szeregów.
c) Przeskok rozkroczny przez współćwiczącego
9. W marszu - powolne krążenie rozluźnionych ramion do tyłu.
10. Chód z pchnięciem głowy w tył, z podbródkiem wciągniętym

Zajęcia przedpołudniowe
Dziewczęta – kometka
Chłopcy – tenis stołowy

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w grupach zainteresowań

Zajęcia wieczorne
„Idol” – dzieci organizują zabawę muzyczną samodzielnie
Dyskoteka


DZIEŃ 5

Gimnastyka
1. Dwa koła współśrodkowe utworzone z par. Każdy zapamięta swoją parę. Oba związane koła (podane ręce) cwałem po suwają się, każde w przeciwną stronę. Na sygnał zewnętrzne koło rozbiega się po boisku, a koło wewnętrzne zatrzymuje się, odwraca i szybko biegnie, starając się złapać i przyprowadzić swoją parę na miejsce.
2. W rozkroku, ramiona na karku — skłon tułowia w dół, łokcie do przodu, następnie skłon tułowia w tył z pogłębianiem, łokcie w bok. Marsz indyjski: długi krok z ugięciem kolana nogi krocznej i wymachem ręki przeciwnej ruchem naśladującym zasłanianie oczu (lewa noga prawa ręka).
3. Marsz indyjski: długi krok z ugięciem kolan nogi krocznej i wymachem ręki przeciwnej ruchem naśladującym zasłanianie oczu (lewa noga prawa noga)
4. W postawie rozkrocznej: skłony tułowia w bok — naśladowanie przykładania ucha do sufitu, do podłogi (na przemian).
5. W staniu - skurcz ramion i krążenie barkami w tył ruchem wzwyż, w tył i w przód.
6. a) Stanie w rozkroku, przodem do kierunku rzutu skrętem tułowia naśladowanie pchnięcia kulą w przód (może być użyty kamień, szyszka).
b) To samo drugą ręką.
7. Bieg w miejscu ze skurczem nóg.
8. Ustawienie dwójkami na wprost, skrzyżny chwyt rąk. Odchylając tułów na odległość wyprostowanych ramion szybkim cwałem zataczać kółeczko. Na znak puścić ręce, odskoczyć w tył i stanąć na jednej nodze w opadzie, z ramionami wzniesionymi w bok.
9. Walka łańcuchów. Ćwiczący dzielą się na dwie drużyny i stoją w szeregach (na dwóch równoległych liniach odległych o dziesięć kroków) twarzami do siebie. Oba szeregi zbliżają się do siebie i, nie odwracając się, stają na środkowej Unii w ten sposób, że każdy z grających jednej drużyny zajmuje miejsce pomiędzy dwoma grającymi drugiej. Stojący w każdym szeregu biorą się pod ręce i na sygnał usiłują wyprzeć przeciwników na linię wyjściową. Zwycięża drużyna, która tego dokona. Jeżeli w czasie walki łańcuch rozerwie się, winni tego odpadają z gry.
10. W biegu — przeskoki przez przeszkody terenowe.
11. a) Dwójkami, z chwytem za ręce — dwa kroki cwałem i zeskok jednoczesny na obie nogi,
b) To samo — w drugą stronę.
c) To samo — powiększając liczbę cwałów.
12. Chód we wspięciu, na zewnętrznych częściach stopy, na piętach i we wspięciu.

Zajęcia przedpołudniowe
Dziewczęta - w roli kibica
Chłopcy – piłka nożna

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w grupach zainteresowań

Zajęcia wieczorne
Zabawy
1. Slalom między zegarkami
Jest to raczej skecz niż rzeczywisty konkurs. Od widzów pożycza się zegarki i rozkłada się je na ziemi. Ochotnikowi pozwala się przejść między zegarkami, Następnie zawiązuje się mu oczy i przeprowadza go „między zegarkami”, które międzyczasie zostały już w między czasie zebrane „ucząc go” drogi. Następnie ochotnik ma przejść tą trasę z zawiązanymi oczami zupełnie sam, ale nie wolno mu suwać nóg po ziemi. Wtedy można dosyć gęsto porozkładać dookoła ochotnika kapsle od butelek.
2. Wśród dzieci krąży naczynie z losami, przekazywane z rąk dopóty, dopóki gra muzyka. Kiedy muzyka się urwie, osoba trzymająca naczynie w ręku losuje zadanie, np.:
- zaśpiewać piosenkę
- zatańczyć
- powiedzieć wierszyk
- zadać wszystkim zagadkę
- stać przez 0,5 min. na jednej nodze
- zrobić śmieszną minę
- powiedzieć jakieś przysłowie
- opowiedzieć jakieś śmieszne zdarzenie ze swojego życia
- zaprezentować Gołote w akcji
- udać zwierzę
- powiedzieć kilku osobom komplement
- niech będzie posągiem dowolnie formowanym
Gry
1. Monopol
2. Szachy
3. Warcaby
4. karty
5. Scrabble


DZIEŃ 6

WYCIECZKA DO GDAŃSKA

Program wycieczki
Termin: 17.07.2005 r.
Liczba dzieci: 57
Liczba opiekunów: 4
Organizatorzy: Aneta Rosiak, Małgorzata Gmur

7.00 – śniadanie
7.20 – zbiórka
7.30 – wyjazd
9.00 – zwiedzanie domu Uphagena
9.40 – spacer po Ratuszu Głównego Miasta
10.30 – odpoczynek przy Fontannie Neptuna
10.45 – zwiedzanie domu Artusa
11.10 – zwiedzanie Kościoła Mariackiego
12.30 – czas wolny dla kolonistów
13.30 – zbiórka w wyznaczonym miejscu, obiad
14.30 – przeprawa promem na drugą stronę rzeki Motławy na wyspę Ołowiankę
14.50 – zwiedzanie Centralnego Muzeum Morskiego
15.30 – powrót promem
16.00 – przejazd autokarem do Zoo w Oliwie (czas na mały posiłek)
16.40 – zwiedzanie zoo i przjazd kolejką retro
17.40 – zwiedzanie Katedry i parku w Oliwie
18.20 – zbiórka przed autokarem
18.30 – powrót do placówki wypoczynkowej
20.30 – kolacja



DZIEŃ 7

Gimnastyka
1. W staniu na obu nogach w kodę - „Kto kogo wypchnie z koła?"
2. Stanie naprzeciwko siebie, chwyt za barki - „Kto kogo wypchnie za linię znajdującą się z tyłu?"
3. W dwójkach — chwyt jedną ręką za kark współćwiczącego - „Kto kogo przeciągnie na swoją stronę?"
4. Ustawienie w dwójkach tyłem do siebie, chwyt za ręce po¬nad głową, usiąść i powstać.
5. W dwójkach, tyłem do siebie, ze wsparciem pleców - przepychanie się.
6. Ćwiczący łączą się w dwójki opierając się plecami i krzy¬żując ramionami w łokciach, w przysiadzie wykonują rytmiczne podskoki, posuwając się w określonym kierunku. Można zorga¬nizować wyścigi na przestrzeni 5-8 m.
7. W dwójkach - wytrącanie się ciągnięciem i pchaniem.
8. W-dwójkach - przepychanie się dłońmi.
9. W ustawieniu tyłem do siebie (w parach, czwórkach) - przeciąganie się.
10. Jeden ćwiczący staje rękami na stopach drugiego, obchwytując palcami rąk stawy skokowe kolegi, który obejmuje go oburącz za uda - we dwójkę posuwają się do wyznaczonego punktu.
11. Ustawienie w dwuszeregu, wyścig dwójkami: jeden ćwi¬czący - w podporze na rękach, drugi przytrzymuje mu nogi („Kto pierwszy do mety?")
12. Ustawienie w trójkach: dwóch współćwiczących staje bo¬kiem do siebie, ze wsparciem rąk na barkach, trzeci wyskakuje do podporu przodem — odmyk.
13. Jak wyżej — z przysiadu zwieszonego, wznos wyprosto¬wanych nóg do poziomu.
14. Przeskoki rozkroczne wzdłuż przez dwóch współćwiczą¬cych, z których jeden stoi, a drugi, w opadzie za nim w przód, trzyma go za ręce lub biodra. Wykonujący przeskok opiera się w locie o barki stojącego na przodzie. Przeskoki rozkroczne wzdłuż przez dwóch (trzech) współ¬ ćwiczących stojących jeden za drugim w wykroku, z pochyle¬niem tułowia, i trzymających poprzednika za biodra.

Zajęcia przedpołudniowe
Dziewczęta i chłopcy - rozgrywki między grupami w piłkę siatkową

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w grupach zainteresowań

Zajęcia wieczorne
Nauka tańca – „Krakowiak”
Taniec narodowy, metrum f, charakterystyczny rytm synkopowy. Muzyka wesoła, skoczna. Taniec stosunkowo łatwy do realizacji w warunkach kolonijno-obozowych ze względu na dużą popularność melodii krakowiaka. Sporo następnych nagrań pły¬towych.

Wskazówki metodyczne i zasób materiału
Układ rąk dla pojedynczego tancerza
Dziewczynka:
1. Obie ręce oparte na biodrach, dłonie zwinięte w pięść, łokcie skierowane ku przodowi
Chłopiec:
2. Jedna ręka oparta na biodrze, druga wzniesiona w górę w skos, dłoń wyprostowana, wewnętrzną stroną odwrócona ku górze),
Układ rąk dla par tanecznych:
1. W ustawieniu przodem do siebie, ujęcie taneczne otwarte. Chłopiec trzyma dziewczynkę prawą ręką w pasie, lewą zwiniętą w pięść opiera na biodrze lub trzyma uniesioną w górę w skos. Dziewczynka lewą rękę kładzie na prawym ramieniu chłopca, prawą zwiniętą w pięść opiera na biodrze. Zastosowa¬nie: w cwałach, w obrotach.
2. „Haczyk". W parach ustawienie prawym bokiem do sie¬bie, chwyt pod ugięte prawe ręce w „haczyk". Druga ręka opar¬ta na biodrze lub uniesiona w górę w skos, dłoń wyprostowana. To samo z chwytem pod lewe ręce. Zastosowanie: w obrotach.
3. W parach ustawienie prawym bokiem do siebie, ujęcie w pasie prawymi rękami, lewe oparte na biodrach lufa uniesione w górę w skos. To samo trzymając się lewymi rękami; Zastosowanie: w obrotach i w kroku krzesanym.
4.Chłopiec i dziewczynka stoją przodem do siebie i podają sobie ręce skrzyżnie, prawa z prawą, lewa z lewą Za¬stosowanie: obroty drobnym krokiem cwału, krok hołubcowy wykonywany w bok.

Kroki taneczne
1. Krok podstawowy — cwał
na raz - odsunięcie lewej nogi w lewo,
na i - prześlizgnięciem dosunięcie prawej nogi do lewej (jakby wybicie lewej nogi)
na dwa - ponowne odsunięcie lewej nogi w lewo (dru¬gi krok),
na i - prześlizgnięciem dosunięcie prawej nogi do lewej (jakby wybicie lewej nogi). Na jeden takt krakowiaka przypadają dwa cwały.
2. Zakończenie cwału - doskok obunóż. Po kilku krokach cwału następuje wykonanie jednego kroku odbicia (raz) i zeskoku na obie nogi z małym ugięciem kolan (dwa). Krok ten speł¬nia rolę zakończenia frazy muzycznej i umożliwia zmianę kie¬runku tańca.
3. Taneczny krok chodu - lekki i sprężysty. W takcie kra¬kowiaka mieszczą się dwa kroki chodu. Zastosowanie: jako krok wypoczynkowy, do zmiany ustawień, w obrocie pary wkoło sie¬bie.
4. Krok krzesany. Obejmuje dwa takty krakowiaka:
Takt l na i - przygotowanie - niewielkie usunięcie ugiętej prawej nogi w tył.
na raz - energiczne pociągnięcie piętą prawej nogi po podłożu w przód lub w przód w skos, noga lewa ugięta w kolanie,
na dwa - wymach w tył luźnej, lekko ugiętej pra¬wej nogi,
Takt 2 trzy tupnięcia w miejscu:
na raz - tupnięcie w miejscu prawą nogą,
na i - tupnięcie w miejscu lewą nogą — ugięcie kolan,
na dwa, - tupniecie w miejscu prawą nogą — ugię¬cie kolan.
Uwaga: Zamiast tupnięć w miejscu można zastosować kroki ak¬centowane i przesuwać się nimi w różnych kierunkach.

5. Krok hołubcowy. Krok hołubcowy obejmuje dwa takty krakowiaka:
Takt l na i - uniesienie lewej nogi w bok, z przechyleniem tułowia w prawo ugięcie prawej nogi i odbicie na niej do skoku, w czasie którego następuje zderzenie pięt obu nóg,
na raz - opadnięcie na stopę prawej nogi, lewa unosi się w bok,
na i - taki sam hołubiec jak w poprzednim przed takcie,
na dwa - ponowne opadnięcie na stopę prawej nogi.
Takt 2 Trzy tupnięcia w miejscu, wykonane podobnie jak przy kroku krzesanym, z lekkim pochyleniem tułowia w przód.
6. Krok wypoczynkowy
Takt l na raz - ręce na biodrach, mały krok prawą nogą w bok,
na dwa - ze zwrotem tułowia w prawo przeprowadzenie lewej nogi szerokim ruchem na palcach w prawo.
Takt 2 to samo w przeciwna stronę.



DZIEŃ 8

Gimnastyka
1.Berek przecinany. Spośród bawiących się wybiera się jed¬-
ną ćwiczącą na berka, który goni uciekające. Dotknięta staje się
berkiem. Podczas biegu uczestniczki starają się przebiegać mię¬dzy berkiem a uciekającą, zmuszając tym berka do gonienia tej,
która przecięła mu drogę.
2. Postawa zwarta, szybkie i krótkotrwałe skłony w dół, z dotknięciem palcami rąk o ziemię. Należy zwracać uwagę na to, by nogi w kolanach były wyprostowane, zwłaszcza w momencie największego skłonu.
3. Wspięcie, opuszczenia i wznosy pięt, rytmiczne (bujanie się we wspięciu). Pięty powinny być wzniesione wysoko, przy opuszczaniu nie dotykają ziemi, lecz znajdują się nad nią. Ćwiczenie należy wykonać 6-12 razy,
4. W postawie zwartej - skłon w bok z pociąganiem rąk z boku.
5. Wymijanie ramion w przód i dołem w bok, z każdorazowym odbiciem przedramion o uda z przodu i z boku - wstrząsy ramion,
6. Postępy w bok_równonóż (palce, pięty) w zwarciu ramiona ugięte przed sobą luźno w poziomie.
7. Bieg z pokonywaniem przeszkód terenowych naturalnych lub przygotowanych przez młodzież.
8. Stojąc w rozkroku wspiętym zamknąć" oczy i wytrzymać wspięcie.
9. Smok. Jedno dziecko jest smokiem. Za tym dzieckiem ustawiają się rzędem inne, trzymając się jedno drugiego. Jeszcze jedno dziecko wybrane zostaje rycerzem. Rycerz pragnie dosięgnąć ogona smoka, czyli dziecko końcowego, którego smok broni rozkładając ręce. Jeżeli rycerz dotknie dziecko z końca, ono zostaje rycerzem, a poprzedni rycerz idzie na jego miejsce, na koniec ogona smoka.
10. Wyścig ze skakanką. Liczba uczestniczek parzysta. Przybory: dwie skakanki i dwie chorągiewki. Uczestniczki dzielimy na dwie drużyny i ustawiamy na linii startu. Naprzeciw, na linii mety, w odległości 15—20 m, umieszczamy chorągiewki. Na sygnał pierwsze z każdego rzędu, wirując skakanką i przeskakując przez nią, biegną do mety, obiegają chorągiewki, powracają biegiem i przekazują skakankę następnej ze swego rzędu, same udają się na koniec.
Uwaga: Dla utrudnienia można zlecić uczestniczkom skakanie na jednej nodze. Przy chorągiewce może nastąpić zmiana nogi.
11. W kole - kroki półkowe.
12. Marsz ze śpiewem - Marsz słoneczny.

Zajęcia przedpołudniowe
Wyjście na basen
Test sprawności fizycznej

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w grupach zainteresowań

Zajęcia wieczorne
Zabawy
„Chrzest kolonijny” organizują wychowawcy kolonii
Ognisko – jedzenie kiełbasek, śpiew i zabawa przy ognisku


DZIEŃ 9

Gimnastyka
1. Wyścig skokami. Wyścig całych rzędów odbywa się z mety do oznaczonej linii skokami obunóż, powrót - skokami tyłem. Wygrywa zastęp sprawniejszy, który pierwszy wykonał zadanie.
2. Stojąc w szerokim rozkroku, ze skłonem tułowia w dół - tak rzucić piłeczkę jednorącz lub oburącz do tyłu między nogami, aby przeleciała nad głową w przód do współćwiczącego stojące go naprzeciw.
3. Skurcz nogi w przód ze wspięciem na palce (naprzemiannóż), wytrzymać.
4. W rozkroku - chwyt karku i rytmiczne skłony w bok. Skłon powtarza się rytmicznie 2-3 razy w każdą stronę w formie skłonów dopełniających.
5. Jeden szereg - stanie zwarte, ręce w bok. Drugi kładzie dłonie na ramionach swoich par, powyżej łokcia, i stara się, pomimo oporu współćwiczącego przysunąć jego ręce do tułowia.
6. Dwójkami naprzeciw - chwyt górą, ponad głową, obu rąk i przewijanie się pod rękami w lewą (w prawą) stronę.
7. Dwa szeregi naprzeciwko, twarzami do siebie. Chwyt za ręce i zmiana miejsca całym szeregiem. Prawoskrzydłowy z każdego szeregu rozpoczyna bieg na prawo do miejsca zajmowanego poprzednio przez drugi szereg. Po dobiegnięciu wyrównanie szeregów.
8. W staniu jednonóż - wahadło: wymachy wyprostowaną nogą w przód i w tył (rytmicznie, czterokrotnie), po czym skurcz kolana i wytrzymanie pozycji jednonóż.
9. Gąsienica. Liczba uczestników parzysta. Na boisku zaznaczona linia startu i mety. Ustawienie w dwóch rzędach, przyczym wszyscy w klęku podpartym. Chłopcy zakładają nogi na ramiona klęczącym z tyłu. Gąsienice na znak muszą przejść do oznaczonej mety, której odległość zależna jest od sprawności dzieci. Wygrywa gąsienico, która pierwsza prawidłowo przejdzie linię mety i przyjmie postawę zasadniczą w rzędzie zwróconym do linii startu.
10. a) Skok dosiężny - jedną ręką, drugą ręką, oburącz. Współzawodnictwo w rzędach: „Kto wyżej podskoczy?".
b) Dwa małe podskoki, trzeci duży, wyskok do rozkroku i wykroku.

Zajęcia przedpołudniowe
Dziewczęta i chłopcy – „Ringo”
Jest to gra ostatnio zdobywająca coraz liczniejszych sympa¬tyków. Może być bardzo przydatna podczas zajęć dowolnie wy¬branych przez uczestników kolonii czy obozów.
Oto jej najważniejsze przepisy: W ringo gra się gumowym kółkiem, wewnątrz pustym, o średnicy zewnętrznej 17 cm i wadze 16-16,5 dkg. Przy grze pojedynczej i podwójnej za¬wodnicy grają na boiskach 6mX6m, 6mX8m lub 9 m X X 9 m, przy czym - w zależności od umowy - sznurek (siatka) dzielący oba boiska na połowy zawieszony jest na wysokości 220 cm lub 244 cm. Rozpoczęcie gry następuje przez zagrywkę (serw) jednego z zawodników, według wyniku losowania. Zagrywka odbywa się z_miejsca. W momencie rzutu jedna co najmniej stopa musi dotykać ziemi, tuż po rzucie dozwolone jest wejście na własne boisko. Zagrywka odbywa się z dowol¬nego miejsca poza_końcówką ( tylną) linią własnego boiska.
Gra toczy się do 15 pkt. Punkty zdobywa zawodnik, który spowodował upadek kółka na boisko przeciwnika, uzyskuje się je także z powodu błędu przeciwnika. Każda ze stron serwuje kolejno pięć razy, zmiana serwu następuje, gdy suma punktów obu stron dzieli się przez pięć.
Kółko chwyta się prawą lub lewą dłonią, jednakże rzut mu¬si być wykonany tą samą dłonią (bez przekładania), przy czym od dotknięcia kółka chwytającą dłonią do zatrzymania lub opusz¬czenia wolno wykonać tylko cztery kroki. Jeżeli kółko przy pierwszym dotknięciu wymknie się z dłoni, wolno je chwytać tą samą dłonią jeszcze jeden raz, przy grze podwójnej upuszczo¬ne kółko może chwytać partner jeden raz dowolną dłonią. Czas od schwytania do odrzucenia kółka nie jest ograniczony. Do zwycięstwa wystarczy różnica punktu (np. 14 ; 15).
W pucharowym systemie rozgrywek awansuje zawodnik, który pierwszy wygra dwa sety, czyli przy dwu kolejnych zwycięstwach trzeciego seta nie rozgrywa się.
Po każdym secie następuje zmiana pól. Dokonuje się jej także w trzecim secie gdy jeden z zawodników uzyska 8 pkt.
Błędem w grze jest:
- rzut autowy, kiedy kółko pada poza boiskiem przeciwnika;
- dotknięcie kółka jakąkolwiek częścią ciała poza chwytającą dłonią dopuszcza się jedynie dotknięcie przedramienia krawędzią kółka trzymanego w tej samej ręce lub dotkniecie trzymanym kółkiem boiska lub siatki); lawirowanie kółka wokół osi poziomej;
- lot kółka płaskim profilem (pionowo) do przeciwnika (lot kółka musi przypominać lot dysku);
- zatrzymanie się kółka w siatce;
- wykonanie zwodu ruchem rzucającej ręki;
- przełożenie kółka po schwytaniu do drugiej ręki i tą ręką;
- rzut z oderwaniem obu stóp (przynajmniej jedna stopa musi dotykać ziemi w czasie rzutu).
Gra ma charakter wybitnie wypoczynkowy. Rozwija zręczność, precyzję ruchów, szybkość reakcji oraz doskonali koordynację ruchową. Jej przepisy, podobnie jak zasady innych gier, zależnie od wieku dzieci, możemy upraszczać.
Przed grą właściwą można stosować wiele ćwiczeń oswajających z przyborem. Przygotowaniem do gry ringo mogą być: chwyty i rzuty w miejscu, podrzuty kółka ręką prawą i chwyt lewą (i odwrotnie), to samo w marszu i biegu, rzuty w przód, w bok i chwyt z dobiegnięciem, żonglowanie dwoma kółkami w miejscu i w marszu, rzuty do celu na różną odległość, lewą i prawą ręką. Mogą to być także ćwiczenia stosowane w zespołach, doskonalące rzut i chwyt {np. z piłką).

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w grupach zainteresowań

Zajęcia wieczorne
Bal Piżamowy – organizowany przez wychowawców
Wybór najsympatyczniejszego kolonisty


DZIEŃ 10

Gimnastyka
Aerobik – układ przygotowany przez trzy chętne osoby

Zajęcia przedpołudniowe
Finał rozgrywek piłki siatkowej
Występ czyrliderek
Finał ringa
Pokazy taneczne
Piknik na łące

Zajęcia popołudniowe
Zajęcia w grupach zainteresowań

Zajęcia wieczorne
„Śluby kolonijny”
Pożegnalne ognisko
- Występ kółek zainteresowań
- Rozdanie dyplomów sportowych
- Wymiana adresów i wpisy do pamiętników
- Wspólny śpiew i zabawa

WYJAZD NASTĘPNEGO DNIA PO ŚNIADANIU








Przydatna praca? Tak Nie
(0) Brak komentarzy


Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.