profil

Popyt usług transportowych

Ostatnia aktualizacja: 2022-07-04
poleca 85% 1839 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Popyt na przewozy transportem samochodowym. Pozytywne cechy produkcji usługowej transportu samochodowego powodują że przy danej liczbie mieszkańców, ich aktywności społecznej i zawodowej oraz przy danej wielkości produkcji towarowej i jej strukturze rodzajowej; duża część potrzeb przemieszczania ukierunkowana jest właśnie tą gałęzią transportu. Istnieją jednak 2 cechy niekorzystne, które w istotny sposób ograniczają bądź eliminują to zapotrzebowanie.

Są to:
- wysokie koszty jednostkowe wytwarzania usługi
- mała zdolność osiągania w danej jednostce czasu dużego potencjału przewozowego

Skala i możliwości dopasowania własnej oferty usługowej do rozpatrywanego popytu jest głównym czynnikiem kształtującym wielkość potencjału przewozowego i ewentualne działania inwestycyjne.

Czynnik ten jest dodatkowo korygowany:
- instrumentami polityki transportowej Np. koncesjami na przewozy
- skalą konkurencji rynkowej
- możliwościami osiągnięcia względnie wysokiej jakości świadczonych usług przewozowych.

W transporcie samochodowym ładunków specyfika popytu występuje szczególnie w produkcji: przemysłowej, rolnej, leśnej, handlowej, budowlanej, łączności, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.

Popyt na przewozy transportem kolejowym. Popyt na przewozy osób koleją wykazuje silną zależność od charakteru obszaru, który obsługuje oraz od gęstości zaludnienia. W dużych miastach kolej ma znaczny udział w obsłudze dojazdów do pracy. Potrzeby te są skoncentrowane w czasie i przestrzeni. Inne cele przewozów związane są z nauką i zakupami i wykazują także tendencje rosnącą w dużych miastach. Mając na uwadze cele jakim służy zaspokojenie kolejowych potrzeb przewozowych oraz charakter i odległość przewozu, przy czym kolej coraz skuteczniej dopasowuje swoją ofertę przewozową. Obecnie występuje następująca segmentacja rynku: przewozy: międzynarodowe, ekspresowe, pospieszne międzyregionalne, regionalne i międzyregionalne, aglomeracyjne. Przewozy ładunków podlegają segmentacji wg następujących zunifikowanych technologii: przewozy: masowe do masowych odbiorców, masowe do odbiorców niewielkich partii ładunków, kontenerowe i multimodalne, niemasowe.

Popyt na przewozy transportem wodnym. Popyt na przewozy żeglugą śródlądową. Czynniki wpływające na przewozy drogami wodnymi można podzielić na dwie grupy tj.:
- czynniki o oddziaływaniu bezpośrednim np. koszty transportu, cechy specyficzne taboru i sieci transportowej.
- czynniki o oddziaływaniu pośrednim np. nakłady niezbywalne na rozwój i funkcjonowanie tej gałęzi, zużycie zasobów naturalnych i wpływ na środowisko oraz powiązanie z gospodarka wodną.

Rozwój transportu i towarzyszące temu zmiany technologiczne przewozu i będący jego efektem zmian wielkości i struktury, są przyczyną zachodzących na przestrzeni lat zmian po stornie popytu jak i podaży usług przewozowych. Wymienione czynniki pośrednie i bezpośrednie są wzajemnie ze sobą powiązane i od siebie uzależnione co powoduje, iż zmiany z jednej z dróg wywołują reakcję łańcuchową.

Popyt na przewozy transportem morskim. Popyt na przewozy transportem morskim odzwierciedlają rozmiary zapotrzebowania w określonym przedziale czasowym na usługi transportu morskiego w rożnych segmentach jego rynku. Popyt na usługi transportowe drogą morską cechuje znaczne rozproszenie czasowe, przestrzenne i asortymentowe.
Popyt na morskie przewozy w dużej mierze stanowi pochodną rozwoju i integracji międzynarodowej wymiany towarowej i transportu.
Odzwierciedlaniem zgłaszanego pod adresem tej gałęzi popytu wyraża się on dwojakim charakterem:
- popytem pierwotny, głównym, zgłaszanym przez właścicieli i gestorów ładunków przeznaczonych do przemieszczania
- popytem wtórnym, komplementarnym względem popytu głównego zgłaszanym przez przewoźników lądowych i morskich.
Popyt główny wynika z potrzeb zapleczy portowych i ma charakter przestrzenny i przedmiotowy.

Popyt na przewozy transportem powietrznym. Pojęcie popytu na przewozy lotnicze można określić zapotrzebowanie zgłaszane na to usługi na rynku przewozowym w danym okresie. O ile potrzeby mają charakter nieograniczony o tyle ograniczona jest możliwość ich zaspokojenia.
Rozróżnia się dwa rodzaje:
- popyt potencjalny przez który rozumie się naturalne zapotrzebowanie na dobro lub usługę.
- popyt efektywny, realny prze który rozumie się zdolność zakupu dobra lub usługi w określonym czasie przez określoną liczbę kupujących.

Popyt na transport lotniczy oraz popyt na każde dobro odznacza się pewną elastycznością celowy i dochodowy. Elastyczność popytu jest miarą stopnia w jakim wielkość popytu reaguje na zmiany jednego z wpływających na niego czynników.

Podaż to możliwość wyprodukowania danej usługi. Największe możliwość produkcyjne posiada transport samochodowy ze względu na najlepiej rozwinięte zaplecze infrastrukturowe.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
(0) Brak komentarzy

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 3 minuty