profil

Mroczna strona natury ludzkiej – różne motywy zbrodni na podstawie wybranych utworów

poleca 85% 2003 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Mroczna strona natury ludzkiej – różne motywy zbrodni na podstawie wybranych utworów

I Literatura podmiotu:
Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i Kara”, Wyd. Zielona Sowa, Kraków, 2005;
William Szekspir „Makbet”, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław
1959;
Film reżyserii Davida Finchera – „Se7en”, 1995 USA

II Literatura Przedmiotu: Opracowanie oparte na książce R. Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”, Warszawa 1964, s. 261-262

III Kolejność wypowiedzi:
Teza: Morderca ofiarą własnej zbrodni.
1. Wstęp.
a) Motywy zbrodni – pobudki sprawców.

2. Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i Kara” – czy człowiek może stanąć ponad moralnością?
a) Postawa Raskolnikowa.
b) Cechy personalne wpływające na popełnienie morderstwa.
c) Polifonia powieści.
d) Dojrzałość do odbycia kary.

3. William Szekspir „Makbet” – popchnięty do zbrodni.
a) Osobowość Makbeta.
b) Rozwój ciemnej strony osobowości bohatera głównego.
c) Kara za czyny zawinione przez sprawcę.

4. Literatura przedmiotu – Opracowanie oparte na książce R. Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”, Warszawa 1964, s. 261-262.
a) Raskolnikow – ofiara własnej zbrodni

5. David Fincher – „Se7en” – nikt nie jest wolny od grzechu
a) Motywy postępowania mordercy.
b) Kolejność popełnianych zbrodni.
c) Zbrodnia i „kara” a skrucha.

6.Wnioski.
a) Cechy wspólne omawianych utworów.
b) Teza końcowa.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konspekt szczegółowy
1. Motywy: ( podział na ludzi i nadludzi; wpływ Lady Makbet; przekonanie o wygranej; pobudki religijne: grzechy główne)
2. „Zbrodnia i Kara”
a) Teoria podziału świata. ( podział na ludzi przeciętnych i wybitnych; wiara w mniejsze zło jeśli celem ma być dobro)
b) Postać Raskolnikowa. ( inteligentna, ambitna, wrażliwa, dostrzega niesprawiedliwość, dumna, ma wysokie mniemanie o sobie, silna, zdecydowana, pewna swoich racji, ulega majakom, emocjom, wyrzutom sumienia)
c) Motywy zbrodni. ( chęć udowodnienia własnej nieprzeciętności oraz słuszności swojej teorii, a także chęć pomocy innym)
d) Świadomość przegranej - zrozumienie błędu i chęć poprawy.
e) Polifonia utworu. ( niemożność odgadnięcia myśli autora; założenie, że świat jest dialogiem, któremu nie ma końca; mnogość różnych świadectw)
3. „Makbet”
a) Osobowość. (silny, ambitny, zdolny, konsekwentny, nieugięty)
b) Makbet popchnięty do zbrodni. ( początkiem rozważań zabójstwa jest spotkanie wiedźm oraz rozmowa z żoną; wewnętrzna walka dobra ze złem; rola Lady Makbet; szybko nadarzająca się dogodna okazja zabójstwa)
c) Obsesyjna chęć utrzymania władzy. (wie, że nie ma już powrotu; jedynym zajęciem staje się eliminowanie wrogów; strach jako motyw dalszych zbrodni)
d) Powieść o zbrodni, jak również o słabości charakteru, pokusach oraz życiowej obsesji, które powodują porażkę (karę) bohatera)
4. Literatura przedmiotu
5. David Fincher – „Se7en” – nikt nie jest wolny od grzechu
a) Motyw ( popełniane grzechy główne)
b) Kolejność mordów ( obżarstwo, chciwość, lenistwo, żądza, pycha, zazdrość, gniew)
c) Skrucha ( brak skruchy, karą jest więzienie)
6.Wnioski
a) Cechy wspólne ( złożoność osobowościowa wszystkich postaci, kara jako następstwo popełnionych czynów)
b) Teza końcowa. ( zbrodnia jest obecna od zawsze; człowiek musi wybierać między łatwiejszym złem a bardziej złożonym dobrem; motywy zbrodnia są od siebie różne, przewijają się w każdym rodzaju sztuki)

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty