profil

Rozwój zainteresowań głuchych

poleca 85% 776 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Dzieci głuche przychodzące do przedszkola po raz pierwszy nie przejawiają zainteresowań nowymi niezwykłymi dla siebie rzeczami. Dopiero pod wpływem wychowawców chętnie zaczynają się zaznajamiać z przedmiotami, oglądać je i manipulować nimi. Szczególnie pociągają je zabawki jaskrawe i kolorowe.

Po paru miesiącach uczęszczania do przedszkola specjalnego dzieci zaczynają interesować się nazwami manipulowanych przedmiotów. Powstają pytania:, „co to jest?” i prośby: „pokaż”, „powiedz”.

U dzieci głuchych przeważają zainteresowania w stosunku do zewnętrznej strony przedmiotu. Szczególnie pociąga je to wszystko, co znajduje się w ruchu. Zaczynają oglądać nie tylko ruchome zabawki, ale różne owady poruszające się po ziemi i pytać o nie oraz obserwować, dokąd np. one pełzną. Dzieci interesują się pracą ludzi i na ulicach obserwują pracę maszyn.
W związku z uczeniem się mowy zaczynają interesować się wyrazem, jego składem literowym( dlaczego spodnie? To spodzień a to spodnie!)
Dzieci chętnie porównują przedmioty pod względem kształtu, koloru, wielkości oraz ustalają podobieństwa i różnice pomiędzy nimi.
Pojawia się pytanie „ile?” w stosunku nie tylko do przedmiotów ale do dni i lat, dużo pytań o przyczyny zjawisk np.: „ dlaczego ma długi dziób?”(żuraw), „dlaczego deszcz i deszcz?”(długo pada).
Książka zaczyna zajmować coraz więcej miejsca w życiu dzieci. Nie tylko ją oglądają, ale i „słuchają” jej ustnego lub palcowego przekazywania.
Zabawa zajmuje mniej miejsca u dzieci głuchych niż u słyszących. Początkowo dzieci nie umieją bawić się w zabawy tematyczne, ale w późniejszym wieku bardzo się nimi interesują(lekarz, listonosz, sprzedawca).

Szczególne zainteresowania budzą u dzieci głuchych ćwiczenia słuchowe, przy których używa się aparatury przedtem dzieciom nieznanej.

W wieku szkolnym według przeprowadzonych badań pierwsze miejsce zajmują zabawy i zajęcia sportowe( łyżwy, narty, gimnastyka), później działalność artystyczna( uczęszczanie do kina, teatru, rysowanie, tańce).

W klasach wyższych przejawia się zainteresowanie samodzielnym czytaniem.
Z punktu widzenia zainteresowań poznawczych znamienny jest stosunek uczniów do poszczególnych przedmiotów( w klasach początkowych dzieci interesują się wszystkimi zajęciami, później natomiast zainteresowania są bardziej konkretne).
Motywacja wyboru niektórych przedmiotów jako zainteresowanie wiąże się z przekonaniem o możliwości zajęcia zaszczytnego miejsca w grupie. Dobrze przyswajany przedmiot daje radosne przeżycia, zadowolenie, pochwały oraz zdobycie wymarzonej pozycji.

Ważnym warunkiem kształcenia zainteresowań zarówno u dzieci głuchych jak i słyszących, jest optymalna organizacja procesu pedagogicznego zapewniająca pomyślne gromadzenie wiadomości, nawyków stanowiących podstawę powstawania zainteresowań.

Dla dzieci głuchych, przynajmniej na początku, ważną jest atrakcyjność pomocy szkolnych i zabawowa forma nauczania. Szczególne znaczenie ma dla głuchych przeżywanie osiągnięć i pojawienie się wiary we własne siły.
Stałemu rozwojowi zainteresowań głuchych uczniów sprzyja praca mająca na celu kształtowanie społecznych motywów działania (dla kolegów, dla szkoły, dla kraju), przedstawienie perspektyw otwierających się przed uczniami w związku z przyswajaniem wiadomości i umiejętności.

Głównym warunkiem przejścia od zainteresowań sporadycznych do stałych jest systematyczne organizowanie poszukiwań w zakresie działalności poznawczej i pracy, a także różnorodność tych poszukiwań. W ten sposób można wywołać zainteresowanie nie tylko procesem i wynikami działania, ale i sposobem wykonania pracy oraz poszukiwaniem i doskonaleniem racjonalnych metod pracy.

Niesłyszący mają również inne zainteresowania, w tym też kulturalne takie jak:
-malarstwo- wybitni malarze to :Nikifor, Feliks Pęczarski, Kazimierz
Wiszniewski
-grafika i rzeźba
-taniec
-pantomima
-teatr migowy
-film
- i rzadziej literatura (Petronela Pawłowska)

Tak, więc zainteresowanie sprzyja kompensacji i korygowaniu odchyleń w rozwoju, pobudza do przezwyciężenia napotykanych trudności związanych z działalnością poznawczą, pomaga samodzielnie przyswajać wiadomości i umiejętności niezbędne do zdobycia wykształcenia i opanowania zawodów dostępnych dla głuchych.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty

Typ pracy