profil

Przekładnie

poleca 85% 2383 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Przekładnia planetarna-w automatycznych skrzynkach biegów przełożenie realizowane są za pomocą przekładni planetarnych. Z uwagi na ich zalety mechanizmy planetarne stosowane są także w zwolnicach samochodów ciężarowych i ciągników, między osiowych mechanizmach różnicowych. Samochodach 4WD jako dodatkowe przekładnie wzdłużne w skrzynkach biegów. Zalety: *zwarta budowa, zmiana przełożenia bez przesuwania kół zębatych i bez przerywania przenoszenia napędu, siły na zębach są mniejsze z uwagi na to że moment obrotowy przenoszony jest przez wiele kół zębatych, cicha jazda z uwagi na stale pracujące wszystkie koła Wady: *droższe wykonanie

Działanie przekładni hydrodynamicznej-pod wpływem obrotów wirnika pompy, olej znajdujący się pomiędzy jej łopatkami zostaje wypchnięty na zewnątrz. Energia mechaniczna silnika zostaje przetworzona na energie przepływu strumienia cieczy. Olej wypływający z wirnika pompy trafia na łopatki turbiny wprawiając ją w ruch i wytwarzając moment obrotowy. Strumień oleju zostaje zawrócony w kierunku odwrotnym i napotyka na łopatki wirnika prowadzącego. Kierownica zostaje przez strumień oleju dociśnięta do sprzęgła jednokierunkowego i nie może się obracać. Olej naciska na łopatki kierownicy powodując duży moment reakcyjny na łopatkach turbiny. W wirniku wzrostu momentu reakcyjnego zwiększa się siła obrotowa na łopatkach koła turbiny i podwyższa się moment obrotowy na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów. Maksymalne przełożenie jest w chwili ruszania pojazdów. Przy wyrównaniu prędkości obrotowej turbiny i pompy, moment obrotowy na wejściu skrzynki biegów jest równy momentowi silnika. Punkt ten nazywamy punktem sprzęgania. W tym stanie kierowca oddziela się od sprzęgła jednokierunkowego i może obracać się swobodnie pod wpływem strumienia oleju. Przekładnia pracuje jak sprzęgło hydrokinetyczne. W zależności od budowy przełożenia przekładni może osiągnąć wielkość i=4.5

Hydrodynamiczna przekładnia momentu obrotowego ma za zadanie: *zwiększyć przy ruszaniu moment obrotowy *na biegu jałowym przerywa przepływ mocy między silnikiem a pozostałymi elementami układu napędowego *przejmuje zadania sprzęgła

Budowa przekładni hydrodynamicznej-jest zbliżona do budowy sprzęgła hydrokinetycznego. Wirnik pompy połączony jest z wałem korbowym silnika a wirnik turbiny wałkiem sprzęgłowym skrzynki biegów. Między nimi znajduje się wirnik prowadzący, który połączony jest ze sztywną obudową przekładni za pomocą sprzęgła jedno kierunkowego.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty