profil

Rola reklamyw przyczyniniu sie do rozwoju firmy a co za tym idzie i do zysków firmy

poleca 85% 190 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Reklama towarzyszy nam od zarania cywilizacji. Już w starożytności Fenicjanie, Rzymianie, Grecy i Egipcjanie zachwalali rozmaite produkty, ustawiając na drogach napisy, malując na ścianach domów.
Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu, a próba oszczędzania pieniędzy poprzez redukcję wydatków na reklamę, przypomina zatrzymywanie zegara w celu oszczędzania czasu.
Pojęcie „reklama” jest trafnie kojarzone z promowaniem się. Reklama jest jednym z pięciu głównych narzędzi używanych przez przedsiębiorstwa w celu dotarcia z informacją do rynku docelowego oraz ogółu społeczeństwa.
Reklamę definiujemy jako wszelkiego rodzaju płatną formę nieosobistej prezentacji oraz promocji pomysłów, dóbr lub usług przez określonego sponsora. Reklama to efektywny sposób rozprzestrzeniania informacji o produktach zarówno, gdy chcemy wywołać preferencję konsumentów w stosunku do produktu markowego.

Cel reklamowy jest to pewien poziom, który ma być osiągnięty w określonej zbiorowości i w określonym czasie, a który w końcowym efekcie daje wzrost popytu przedsiębiorstwa. Można go klasyfikować w następujący sposób:
Reklama informacyjna – używana przede wszystkim wobec produktu w jego początkowym stadium, kiedy celem jest tworzenie popytu podstawowego. Czyli np. informowanie rynku o nowych produktach, opisywanie świadczonych usług, sugerowanie nowych zastosowań produktu.

Reklama nakłaniająca – staje się istotna w stadium konkurencyjnym, kiedy celem przedsiębiorstwa jest stworzenie popytu na ściśle określoną markę produktu. Większość reklam należy właśnie do tej kategorii. Niektóre reklamy nakłaniające są klasyfikowane jako reklamy porównawcze. Dążą one do ukazania wyższości jednej marki poprzez porównania z jedną lub kilkoma innymi markami danej klasy produktów. Reklama porównawcza stosowana jest w takich kategoriach produktów jak: dezodoranty, hamburgery, pasty do zębów, proszki do prania, opony czy samochody. Używając reklamy porównawczej, przedsiębiorstwo winno upewnić klienta, iż jest wstanie udowodnić swoje twierdzenie o wyższości oraz, że nie może być zaatakowane przez swojego konkurenta w obszarze gdzie jest od niego słabsze. W tym celu reklmy ważne jest: budowanie świadomości marki, zachęcanie do zmiany marki na swoją, zmiana postrzegania przez konsumenta atrybutów produktu, nakłanianie konsumenta, aby dokonał zakupu natychmiast, nakłanianie konsumenta do złożenia zamówienia telefonicznego.

Reklama przypominająca – jest szczególnie ważna w stadium dojrzałości produktu. Jej celem jest ciągłe przypominanie o jego istnieniu. Formą pokrewną do reklamy przypominającej jest reklama wzmacniająca. Ta ostatnia dąży do zapewnienia nabywców, że dokonali właściwego wyboru. Reklamy samochodów będą więc często pokazywały zadowolonych klientów, którzy delektują się określonymi zaletami nowego samochodu. Ten typ reklamy przypomina konsumentom o tym, że produkt może być potrzebny w najbliższej przyszłości, przypomina im także, gdzie dany produkt mogą nabyć.
Wybór celu reklamy winien opierać się na całościowej analizie bieżącej sytuacji rynkowej dotyczącej obszaru, w którym się poruszamy. Na przykład, jeżeli produkt jest w fazie dojrzałości i przedsiębiorstwo jest liderem rynkowym oraz jeżeli popularność marki wśród konsumentów mała, to właściwym celem byłoby spowodowanie wzrostu korzystania z danej marki. Z drugiej strony, jeżeli produkt jest nowy, a przedsiębiorstwo nie jest liderem na rynku, lecz jego marka posiada przewagę wobec produktów lidera, wówczas właściwym celem jest przekonanie konsumentów o wyższości danej marki.

Przedsiębiorstwo zamierzające osiągnąć określone cele dotyczące sprzedaży powinno przeznaczyć określoną kwotę na reklamę. Jeżeli firma przeznaczy na reklamę zbyt mało środków, efekty jej działań są mało znaczące i paradoksalnie, okaże się, że ta zbyt mała kwota jest do osiągniętych efektów zbyt wysoka. Z drugiej strony, jeżeli przedsiębiorstwo wydaje zbyt dużo na reklamę, wówczas część pieniędzy mogłaby być wykorzystana w lepszy sposób.

Na rynku, na którym działa duża liczba konkurentów, na którym wydaje się na reklamę znaczne kwoty, reklama danej marki musi być bardziej intensywna, aby być zauważona w panującym „tłoku”. Nagromadzenie reklam i związany z tym szum informacyjny, pochodzący z reklam nie mających nawet bezpośredniego związku z naszym produktem, tworzy potrzebę wzmocnienia reklamy.
Większe zyski firmy zależą także od liczby powtórzeń reklamy, niezbędne dla przekazania konsumentom wiadomości o marce. Częstotliwość powtórzeń z kolei jest istotniejsza, kiedy występują mocni konkurenci, gdy przekaz reklamowy jest dość zawiły, gdy konsument nie jest podatny na reklamę lub produkt jest nabywany z dużą częstotliwością.

Produkty markowe o wysokim udziale w rynku potrzebują mniej wydatków na reklamę mierzonych jako procent od sprzedaży. Rolą reklamy w tym wypadku jest utrzymanie dotychczasowego udziału w rynku. Większych kwot na reklamę wymaga natomiast zwiększanie rozmiarów rynku lub zwiększanie udziału w rynku (taniej jest dotrzeć do klientów produktów masowych niż do konsumentów produktów mających niewielki udział w rynku).

Rolą reklamy jest też selekcja środków promocji i ocena ich skuteczności, opracowanie strategii i taktyki sprzedaży. Dzięki reklamie wiele przedsiębiorstw wyselekcjonowało produkty akceptowane i często kupowane przez konsumentów.
Rolą reklamy jest dotarcie do ogromnej masy rozproszonych przestrzennie nabywców. Bez reklamy prawie niemożliwe byłoby wprowadzenie na rynek nowych produktów. Konsumenci mogliby dowiadywać się o ich istnieniu tylko w sklepach lub od innych osób. W tej sytuacji trudno byłoby znaleźć chętnych do nabywania a także do inwestowania w nowości rynkowe. Reklama przyśpiesza upowszechnianie się nowych produktów, przyczyniając się w ten sposób do wzrostu poziomu życia konsumentów.
Reklama istnieje od tysiącleci i świat się z nią nie rozstanie. Jest potrzebna, ale nie może być bezkarna. Przynosi korzyści materialne, ale często szerzy złe i prostackie gusta. Potrafi być dowcipna i odkrywcza, lecz także agresywna i obraźliwa. Pobudza produkcję towarów-ale uprzednio nasze pragnienia i apetyty. Trzeba o tym pamiętać, żeby nauczyć się z nią żyć.
Reklama- czynności i środki (plakaty, napisy, ogłoszenia) stosowane dla zwrócenia uwagi na dany towar danego producenta, daną placówkę, w celu zachęcenia do zakupu.
Reklama, czyli używanie płatnych mediów przez sprzedającego do przesyłania przekonujących informacji o jego produktach, usługach, czy organizacji – jest potężnym narzędziem promocyjnym, dzięki któremu z pewnością wzrasta popyt i zysk firmy.
Rola reklamy polega na przesunięciu krzywej popytu w górę i do zwiększenia zysków firmy.

Bibliografia:
Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
Podstawy marketingu, pr. zbior. pod red. H. Mruka, Akademia Ekonomiczna,
Poznań 1999.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut