profil

Warunki życia i aspiracje życiowe młodzieży studiującej wychowanie fizyczne w WSBiP w Ostrowcu Św.

poleca 85% 457 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze


1. Problem badawczy.
Formułowanie problemu badawczego polega na precyzyjnym i odpowiedzialnym rozdzieleniu tematu na pytania, problemy.
„Bo choć problemy badawcze określają zakres naszej niewiedzy, to aby zrobić to trafnie trzeba sporo wiedzieć o przedmiocie naszych badań” [T. Pilch, 1988].
„Problemy badawcze maja postać pytań, które mogą dotyczyć cech przedmiotu, zjawiska, ich właściwość. Mają wówczas postać prostą, zawierającą pytanie o jedną cechę, o jedną właściwość.” [T. Pilch, 1995].
„Problem badawczy to tyle, co pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie” [S. Nowak, 1970].
Problemy badawcze pracy:
- Jakie są warunki życia młodzieży studiującej wychowanie fizyczne w WSBiP w Ostrowcu Św.?
- Jakie aspiracje ma młodzież studiująca na kierunku wychowanie fizyczne w WSBiP w Ostrowcu Św.?
2. Hipotezy badawcze.
Problem badawczy jest podstawą do tworzenia hipotez „bo często zabieg budowania hipotez polega na zmianie gramatycznej formy problemu, ze zdania pytającego na twierdzące lub przeczące” [T. Pilch, 1998].
T. Pilch dzieli hipotezy na:
- proste, wyprowadzone z uogólnienia prostych informacji;
- złożone, zakładające istnienie powiązań miedzy zdarzeniami lub nawet skomplikowanych łańcuchów przyczyn i skutków.
Hipotezy badawcze pracy:
- Dla studentów wychowania fizycznego większą wartość przedstawiają dobra materialne niż duchowe.
- Młodzież studiująca na kierunku wychowanie fizyczne ceni sobie wartość niematerialne niż finansowe.
- Badana grupa, niezależnie od warunków życiowych, ma wysokie aspiracje.
- Niekorzystne warunki życiowe powodują u studentów zwiększoną motywację skierowaną na osiągnięcie w przyszłości założonych celów.
3. Zmienna niezależna.
J. Brzeziński wyjaśnia, iż zmienne od których zależą zmienne zależne , które na nią oddziaływują, noszą nazwę zmiennych niezależnych [J. Brzeziński, 1984].
Zmienne niezależne pracy:
- wiek,
- płeć,
- kierunek studiów,
- czas studiowania.
4. Zmienne zależne.
Według J. Brzezińskiego „zmienna, która jest przedmiotem naszego badania, której związki z innymi zmiennymi chcemy określić nosi nazwę zmiennej zależnej” [J. Brzeziński, 1984].
Zmienne zależne pracy:
- warunki życia,
- aspiracje.
5. Zmienna zależna (ZMIENNA MIERZONA) – zmienna, którą badacz mierzy po to, by sprawdzić czy na nią wpływa zmienna niezależna; badacz stawia hipotezę, że zmienna zależna zależy od poziomu zmiennej niezależnej.
6. Zmienna niezależna (ZMIENNA KONTROLOWANA) – zmienna, którą badacz zmienia albo różnicuje, aby stwierdzić, czy ma ona wpływ na jakąś inną zmienną; badacz oczekuje, że ta właśnie zmienna będzie powodowała zmiany w jakiejś innej zmiennej.
7. Procedura przeprowadzonego eksperymentu.
Do przeprowadzonych badań użyto metody zwanej sondażem diagnostycznym lub też sondażem ankietowym. Technika badań jaka została zastosowana w badaniu to ankieta, natomiast narzędziem badawczym – kwestionariusz ankietowy.
Ankieta badań własnych była anonimowa, zawierała 24 pytania, których wypełnienie polegało zarówno na podkreśleniu jak i wpisywaniu właściwych odpowiedzi.
Badanie zostało przeprowadzone w roku akademickim 2000/2001 oraz 2003/2004. Miejscem badań była Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Św.
Badanie w roku akademickim 2000/2001 zostało przeprowadzone na kierunku wychowanie fizyczne II rok studiów dziennych i zaocznych.. Liczba studentów, która wzięła udział w badaniu – 202 osób. Prawidłowo rozwiązanych zostało 190 ankiet.
Badanie w roku akademickim 2003/2004 zostało przeprowadzone na kierunku wychowanie fizyczne I rok studiów dziennych i zaocznych. Liczba badanych – 170 osób. Prawidłowo rozwiązanych zostało 156 ankiet.
Wypełnianie ankiet zajęło studentom około 20 – 25 minut. Czas był nieograniczony, aby badani mogli spokojnie wypowiedzieć się na podane problemy.
Studenci wypełnili ankiety spokojnie, bez porozumiewania się podczas wykładów.

8. Rezultaty przeprowadzonego eksperymentu wykorzystano do przyjęcia lub odrzucenia hipotezy. Wykazały one, że założone hipotezy zostały częściowo potwierdzone.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty

Typ pracy