profil

Opis, analiza i interpretacja ikonograficzna obrazu Pabla Picassa "Guernica"w oparciu o wybrany utwór literacki o tematyca wojennej

drukuj
satysfakcja 62 % 102 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Opinie

1.OPIS
"Guernica"jest to wezwanie przeciwko wojnie, będące potępieniem nalotu i malarskim
manifestem antywojennym. Można też nazwać go żywą reakcją wrażliwego twórcy na wieść o
zbombardowaniu stolicy Basków podczas hiszpańskiej wojny domowej. Chaos zgromadzonych postaci
i rzeczy odzwierciedla grozę zniszczenie i śmierci.Wybuch wojny domowej w Hiszpani jest dla
Picassa ciosem.Przeżywa tragedię kraju swojego urodzenia.
Czy obraz jest na pierwszy rzut oka zrozumiały, czy jest wyrazisty? Bynajmniej!
Tylko osoby wtajemniczone, tzn. znające okoliczności wojny domowej w Hiszpanii są w stanie
zrozumieć jego treść. Dla reszty jest to typowy bełkot. A jednak jest to dzieło
sztuki bijące na łeb obrazy jasne, klarowne i przyjemne.

2.ANALIZA
"Guenica" jest obrazem namalowanym olejem na płótnie. Jej wymiary mają
długość:349,3 x 776,6 cm. Znikły linie proste. Rozsypały się za to piony. Płótno
jest jak tłuczone szkło,a nie materiał. Rozcinają je czarno-białe kreski, raniąc
trójkątne kawałki. Cięte romby odsłaniają czarną przestrzeń.

3.INTERPRETACJA
Z okna na piętrze wydobywa się kobieca głowa, wycięte w przestrachu usta,
ściągnięte z żalu brwi. W ręce trzyma lampę i nad miastem światło unosi.Po prawej stronie płótna
rozdziera się twarz matki.Rękami obejmuje, ale patrzeć na dziecko nie może. Wyrywa się ku niebu.
Jej duża dłoń razem z małą dziecinną umiera.Słońce skurczone, nie życiodajne.
Zamiast niego w suficie elektryczna żarówka.
Nie słychać już krzyku. Zamknięte w mroku unoszą się duchy.Zafascynowany postacią byka,
Picasso wybiera to zwierzę, by przedsawić brutalność wojny, którą nazywa
"maszyną do mielenia mięsa". Koń symbolizuje lud hiszpański. Pod jego nogami leży ofiara,
czyli ranny żołnierz. Poszarpane, zniekształcone ciała, otwarte usta wydające jakby
zbiorowy okrzyk przerażenia, zanurzają nas w atmosferę okrucieństwa, zgiełku i zamętu wojennego.
Nawet jeśli winny zdycha pokonany, nie ma tu miejsca dla bogini zwycięstwa.
Lampa Nike mroku nie rozproszy.

4.ZAKOŃCZENIE
"Lecz wy, coście mnie znali, W poddania przekażcie,
Żem dla ojczyzny sterał moje lata młode;
A póki okręt walczył-siedziałem na maszcie,
A gdy tonął-z okrętem poszedłem pod wodę..."
(...)
"Lecz zaklinam-niech żywi nie tracą nadziei
I przed narodem niosą oświaty kaganiec,
A kiedy trzeba na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!..."


Fragment ten pochodzi z wiersza Juliusza Słowackiego pt."Testament mój".
Wybrałam go ponieważ moim zdaniem on najdokładniej przedstawia sytuację w jakiej
znajdowało sie miasto pokazana na obrazie Picassa. Ukazuje, że ludzie ci na pewno
walczyli do końca i mimo tego, że przegrali i zginęli to zakończyli swój żywot z honorem.
Pokazują wszystkim, że nie należy się poddawać nawet jeśli byśmy się strasznie bali.
Uczy walczenia o swoje, do końca.
Obraz ten, tak jak i fragment wiersza, ma także inne znaczenie. Mówi nie tylko
o wojnie, ale także o codziennym życiu. Jeśli raz nam sie nie udało to należy próbować
do skutku, chyba, że to jest naprawdę nie do osiągnięcia.
Więc nie poddawajmy się, ale próbujmy osiągnąć cele, któreśmy sobie wytyczyli
tak jak próbowali to zrobić mieszkańcy pamiętnej Guernicym. Nie przejmujmy się tym,
że może nam się to nie udać, bo gdy już z góry założymy, że to się nam nie uda,
potem możemy gorzko tego żałować...

BIBLIOGRAFIA:
1.Stopczyk Stanisław Krzysztof,"Plastyka",Warszawa 2000.
2.Dobrzyński Roman,"Picasso",Warszawa 1974.
3.Penrose Roland,"Picasso",Warszawa 1991.
4.Niemczyc Adam,"Pablo Picasso",Warszawa 1958.


Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (8) Brak komentarzy zobacz wszystkie
24.5.2011 (19:01)

Guernica

Jest to kubistyczny obraz Hiszpańskiego malarza Pabla Picasso (pełne imię to .Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y Picasso )Dzielo postało w 1937 w Paryżu podczas dramatycznych chwil w rodzinnym mieście Picassa Aktualnie znajduje się w Museo Nacional de la reina Sofia w Madrycie.
Jest to obraz olejny o wymiarach 3,51 x 7,82 m namalowany w nurcie malarskim zwanym kubizmem w czasach pierwszej połowy XX wieku.
Obraz jest trudny do opisania, więc żeby go zrozumieć , trzeba by zobaczyć jakie wydarzenia miały miejsce w tym czasie w tytułowej Guernice. Nazwa dzieła w istocie jest nazwą miasta w N Hiszpanii, które w tym czasie zostało zbombardowane (wojna domowa w Hiszpanii). Obraz został opłacony przez rząd republikański. Jest wyrazem hołdu złożonemu dla owego miasta. Picasso który opowiadał się po stronie Republikanów, oczywiście z chęcią i na pewno z dumą malował to dzieło.
Tematyką obrazu jest wyżej wspomniane bombardowanie Guernici. Atak na miasto nie mające żadnego znaczenia militarnego stał się symbolem barbarzyńskiego terroru wobec ludności cywilnej. Obraz stał się pomnikiem poświęconym pamięci mieszkańców miasta startego z powierzchni ziemi.
„Guernica” jest płótnem symbolicznym, które przedstawia dynamiczne kłębowisko ludzkich ciał, zwierząt, budowli i przedmiotów.
Zaczynając omawiać obraz od lewej strony, widzimy klęczącą kobietę zanosząca się od krzyku rozpaczy nad martwym ciałem dziecka, które trzyma w dłoniach. Ten gest wygląda, jakby chciała je uchronić przed nieuniknioną śmiercią. Jej postać wygląda jak rzeźba ,,Pieta”, lecz różni je położenie głowy, która na obrazie jest uniesiona wysoko a szeroko otwarte usta rozdziera rozpacz i bezsilność. Zaraz na nimi widzimy postać byka- symbol faszyzmu i okrucieństwa wojny, nazwanej przez artystę "maszyną do mielenia mięsa". Poniżej widać zmarłego żołnierza. Wg. Mnie powinien to być nie tylko symbol upadku miasta i rzezi w Guernice, lecz także symbol waleczności i niezłomności. Przedstawia on że jeszcze ktoś chciał bronić Miasto, że nie wszyscy się poddali. Nad nim widać Przebitego lancą konia o tułowiu pokrytym rzędami pionowych kresek przypominający zadrukowany papier- jest to symbol cierpiącego ludu hiszpańskiego. Przechodząc do centrum obrazu, przykuwają nas dwie rzeczy. Pierwsza- żarówka która jest metaforą sztuczności (i Wg. Mnie także technologii- niestety tej złej

24.5.2011 (19:00)

strony nowoczesności czyli bomba atomowa lub inne bronie masowej zagłady) i kobieta ze świecą. SAMA świeca jest symbolem nadziei, rozprzestrzenia światło na obrazie. Z prawej strony przedstawiony jest człowiek z otwartymi rękoma skierowanymi ku górze, który woła o pomoc bądź modli się lub błaga o łaskę. Dusze uchodzące w stronę światła wychodzącego z lampki wyrażają przerażony strach i niepokój.
Rytmiczne linie porządkują pozorny chaos kompozycji, ponieważ biegną
one ukośnie od dolnych rogów obrazu aż do lampy tworząc w ten sposób kompozycję piramidalną. Rytm pionowy wyraźnie dzieli obraz na tryptyk, z prawej strony kobieta w płonącym domu a z lewej kobieta z dzieckiem. Na pierwszy plan tej płaskiej kompozycji wysuwają się jednak trzy postacie: kobieta, ranny koń i żołnierz (każda z tych postaci jest symboliczna)
Obraz ten pełen jest symboli i geometrycznych figur. Całość jest utrzymana gamie kolorystycznej czarno- biało- szarej. Dzieło na pewno przedstawia kompozycję otwartą, lecz nie znajduje tutaj żadnej z perspektyw (a może się myle). Picasso dąży do uproszczenia figur, zaznacza jedynie elementy istotne a przedmioty sprowadza do kwadratów i trójkątów. Na orazie jest wiele zniekształceń ciał ludzkich i zwierzęcych, mocno podkreślony kontur co nadaje dziełu bardziej dziecinny i nierealny wygląd.
Pablo Picasso nie miał się czym inspirować bo to on z kolegą stworzyli ten styl, którym jest kubizm.
Moim zdaniem obraz świetnie spełnił swoją rolę patriotycznego przedstawienia masakrycznych chwil w tym czasie. Sam obraz mnie przeraża i zniechęca do brania udziału w wojnie lub porostu nawet patrzenia na jej skutki. Z wojny nigdy nic dobrego nie wyniknie bo n podbitych ziemiach ludzie będą chcieli się uwolnić z rąk oprawcy co wywoła więcej śmierci i mordu. Ten obraz powinien właśnie tak wszystkich nastawiać do walki i wojny, przynajmniej takie ja mam zdanie.
Analiza by M.K Ślemień rządzi

7.10.2008 (03:49)

@XmeganX Praca w sumie może być, aczkolwiek trochę zbyt krótka "analiza" - nie nazywaj analizą czegoś, co nią nie jest. Tylko przedstawiłeś co to jest (jakie wymiary ma obraz i co na nim jest namalowane... co tu przeanalziowałeś??)



Przedstawienie to tylko element analizy. Składa się na nią też historia analizowanego obiektu, jego opis, analiza ikonograficzna i analiza stylistyczna.

12.5.2008 (19:05)

@_balbina_ Fajna praca :) znalazłam to co potrzebowałam. Buziaki :*:*.

29.10.2007 (22:31)

@gurbs za krótkie i nie wszystko ujęte...

Typ pracy


Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.