profil

Podejmowanie działalności gospodarczej

poleca 85% 241 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Na moment rozpoczęcia działalności gospodarczej składa się wiele czynności.
W pierwszej kolejności nasze kroki kierujemy do Urzędu Gminy lub Urzędu Miejskiego w celu otrzymania zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (zał. 1). Składamy również oświadczenie od, którego dnia mamy rozpocząć działalność gospodarczą (zał. 2) Również w przyszłości, gdy chcemy dokonać zmian w ewidencji działalności gospodarczej takie pismo składamy w Urzędzie Gminy lub Miejskim (zał. 3), czy ostatecznie wnioskujemy o wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej (zał. 4)
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej zawiera:
• oznaczenie przedsiębiorcy: imię, nazwisko, nazwa.
• adresy: zamieszkania, siedziby, miejsca wykonywania.
• określenie przedmiotu działalności gospodarczej
• datę rozpoczęcia działalności gospodarczej

Następnie udajemy się do Urzędu Statystycznego po REGON. Statystyczny numer identyfikacji składający się z dziewieciu cyfr. (w powiecie poznańskim początek – 63).
Z tymi dokumentami kierujemy się do bnanku w celu otworzenia konta bankowego. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (z.o.o), spółki jawne, spółki akcyjne rejestruje się w Sądach Rejestrowych.
Gdy już mamy numer konta całą działalność rejestrujemy w Urzędzie Skarbowym. Tam składamy NIP-1 i zgłoszenie identyfikacyjne osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą (zał. 5), zawiadomienie o rozpoczęciu działalności (zał. 6), załącznik rejestracyjny identyfikacji podatkowej osób fizycznych (zał. 7), PIT – 1 oraz wybieramy formę opodatkowania:

- karta podatkowa: przy tej formie opodatkowania stawka podatku zależna jest od:
• rodzaju działalności (nie każda działalność może być opodatkowana w ten sposób)
• ilości zatrudnionych pracowników
• liczby mieszkańców w danym mieście lub gminie
Wysokość stawek reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998r. o Zryczałtowanym Podatku Dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.
Podatnikom opodatkowanym w ten sposób Urzędy Skarbowe przesyłają decyzję o wysokości kart podatkowej. Na karcie podatkowej nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przychodów. W przypadku zatrudnienia pracowników należy prowadzić ewidencję zatrudnienia, nie ma też obowiązku składania zeznań rocznych. Podatek dochodowy w postacie karty podatkowej obniża się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne. (zał. 11)

- „podatek liniowy” – od 1 stycznia 2004 roku przedsiębiorcy mają możliwość opodatkować swoje dochody „podatkiem liniowym” wynoszącym, 19% osiągniętego dochodu, pomniejszonego o składki na ubezpieczenie zdrowotne. Przy tej formie opodatkowania prowadzona jest księga przychodów, rozchodów w taki sam sposób jak na zasadach ogólnych. Podatnicy odprowadzają podatek liniowy do 20-go następnego miesiąca na podstawie deklaracji PIT – 5l (zał. 8). Przedsiębiorcy opodatkowani w ten sposób nie mogą korzystać z ulg podatkowych (np. z ulgi na remont mieszkania) Nie mogą łączyć dochodów opodatkowanych liniowo z innymi dochodami. Za dany rok podatkowy do 30-go kwietnia podatnicy muszą złożyć zeznanie roczne.

- ryczałt ewidencjonowany – przy tej formie opodatkowania niektóre rodzaje działalności nie mogą być w ten sposób opodatkowane np. usługi księgowe, usługi doradztwa podatkowego i prowadzenie apteki, udzielanie pożyczek pod zastaw.
Stawki ryczałtu:
• 20% przychodu – wolne zawody
• 17% przychodu z najmu, usług hotelowych, usług w zakresie edukacji
• 8,5% przychodu – działalność usługowa
• 5,5% przychodu – działalność wytwórcza, produkcyjna, transport ciężarowy (powyżej 2 ton), roboty budowlane
• 3% przychodu – działalność handlowa, gastronomiczna.
Podatnik ma obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów z podziałem na w/w stawki i do 20-go następnego miesiąca ma obowiązek przekazania podatku do Urzędu Skarbowego (zał. 9)
Inne załączniki dla Urzędu Skarbowego VAT-R (zał. 10).
Na samym końcu udajemy się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). W tym miejscu składamy następujące dokumenty:
• ZFA – zgłoszenie płatnika skladek (zał. 12)
• ZNA – zgłoszenie osoby ubezpieczonej (zał. 13)
• DRA – deklarację rozliczeniową

W przpadku, gdy planujemy zatrudnić pracownika kandydat musi złożyć na swej firmie następujące dokumenty:
• życiorys (CV)
• podanie
• kwestionariusz osobowy
• świadectwa potwierdzające wykształcenie
• aktualne badania lekarskie
• świadectwa z ostatniego zakładu pracy

Następnie podpisujemy z prawnikiem umowę o pracę, która może być zawarta na czas nieokreślony, określony lub próbny.
W ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia wykonwania pracy mamy obowiązek zgłoszenia pracownika do ZUS-u (druk ZNA – zsł.13) Do celów podatkowych pracownik powinien wypełnić PIT- 2.
Składki, które pracodawca ma obowiązek odprowadzić do ZUS za pracownika wynoszą:
• ubezpieczenie emerytalne 9, 76%
• ubezpieczenie reutowe 6,5%
• ubezpieczenie wypadkowe 1,93%
• składka na Narodowy Fundusz Zdrowia 8,25%
• Fundusz Pracy 2,45%
• Fundusz Gwarantowanych Stawek Pracowniczych 0,15%

Pracodawca musi również prowadzić karty przychodów pracownika. Wpisuje się tam wynagrodzenie przez cały rok kalendarzowy, a na koniec podlicza i na podstawie tej karty sporządza się PIT- 40 (zeznanie roczne) lub PIT – 11.


Rejestracja


Osoby fizyczne, które posiadają adres zamieszkania w Poznaniu – dokonują rejestracji działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta Poznania – Wydział Działalności Gospodarczej przy ul. Matejki 50, pok. 203 (II p).
Natomiast osoby posiadające adres zamieszkania poza Poznaniem, dokonują zgłoszenia na terenie gminy (miasta) zgodnie z właściwością miejscową.

(podstawa prawna – ustawa Prawo działalności gospodarczej z dnia 19 listopada 1999r. Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zmianami)


Wydział Działalności Gospodarczej
Urzędu Miasta Poznania
ul. Matejki 50, 60-770 Poznań
Tel (61) 878-47-83
Fax (61) 878-47-84
[email protected]

Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych
W styczniu 2000r. w Poznańskim Sądzie Rejonowym w XIV Wydziale Gospodarczym-Rejestrowym został wpisany do rejestru handlowego Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych. Założony został przez Miasto Poznań oraz Powszechną Kasę Oszczędności Bank Polski Spółkę Akcyjną. Jest to jedyna instytucja poręczycielska w Polsce, w której udziałowcami jest bank oraz jednostka samorządu terytorialnego.
PKO BP SA, jako jedyny z banków, które prowadzą działalność w stolicy Wielkopolski, podjął się współpracy z Miastem w tworzeniu lokalnego funduszu poręczycielskiego. Bank zaakcentował tym swoje zaangażowanie w rozwój życia gospodarczego miasta oraz dostosowanie swojej działalności do wymogów rynku lokalnego. Pod względem wysokości kapitału (2.000.000 zł) Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych na dzień plasuje się na 5 miejscu w rankingu działających w Polsce instytucji poręczycielskich.
W dniu 6 czerwca 2000r. Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych uroczystością otwarcia biura rozpoczął swą działalność operacyjną. W uroczystości, która odbyła się w siedzibie firmy przy al. Marcinkowskiego 20, wzięli udział między innymi przedstawiciele władz miasta: Prezydent Miasta Poznania Ryszard Grobelny, Wiceprezydent Tomasz Kayser, poprzedni Prezydent Miasta Poznania Wojciech Szczęsny Kaczmarek, przedstawiciele PKO BP S.A.: Dyrektor Oddziału Regionalnego w Poznaniu Jerzy Kepel, Jerzy Nowak Dyrektor Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Prezes Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej Jerzy Bartnik, Prezes Krajowego Stowarzyszenia Funduszy Poręczeniowych Jerzy Margol, przedstawiciel Lubelskiego Funduszu Przedsiębiorczości i inni.

Wspólna inicjatywa Miasta Poznania i PKO BP SA
Wiele małych i średnich przedsiębiorstw to Klienci PKO BP SA – w regionie wielkopolskim do tej grupy zalicza się 50 tysięcy firm, a w samym Poznaniu – 30 tysięcy. PKO BP SA proponuje im kredyty zabezpieczone poręczeniami funduszu, czego nie oferują inne banki działające w stolicy Wielkopolski. Oferta ta uzupełnia pakiet usług kierowany do małych i średnich przedsiębiorstw pod nazwą “BIZNES PARTNER”.
Usługa skierowana jest także do osób zainteresowanych prowadzeniem samodzielnej działalności gospodarczej. Jednym z podstawowych warunków jaki muszą spełniać przedsiębiorcy korzystający z poręczeń Funduszu to umiejscowienie siedziby firmy w Poznaniu lub skoncentrowanie tutaj działalności.
Działalność Poznańskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych ma służyć wspieraniu przedsięwzięć poznańskich przedsiębiorców oraz podnoszeniu ich kwalifikacji. Liczymy na to, że przyczyni się on do promocji przedsiębiorczości oraz wpłynie na zwiększenie lokalnych inwestycji, co spowoduje utworzenie nowych miejsc pracy w stolicy Wielkopolski.
Firmy chcące skorzystać z usług Funduszu powinny złożyć w jednym z poznańskich oddziałów PKO BP SA wniosek kredytowy wraz z innymi wymaganymi dokumentami. Oddział banku, po dokonaniu pozytywnej oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa, przekaże dokumenty do Funduszu. Jeśli ten pozytywnie rozpatrzy wniosek, wówczas nastąpi podpisanie umowy kredytowej między firmą a PKO BP SA.
Siedziba Poznańskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych mieści się w Poznaniu przy al. Marcinkowskiego 20. Klientów zapraszamy od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut