profil

Cechy gatunkowe tragedii antycznej - greckiej.

poleca 84% 3079 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Teatr grecki

tragedia- pieśń kozła (tłum. tragos- kozioł, ode- pieśń) - charakter podniosły,
dytyramb- szczególnie uroczysta, podniosła pieśń, wątki fabularna zaczęły wzbogacać ich treść dopiero w późniejszym okresie,
deus ex machina- bóg z maszyny

Powstanie teatru antycznego- VI w p.n.e. aktorami byli tylko mężczyźni odkrywali także kobiece role,
I w p.n.e.- początek teatru w Grecji (tam nie szanowano aktorów gdyż zazwyczaj byli to skazańcy lub ladacznice)

Wygląd aktora w starożytnym teatrze:
- stroje aktorów miały charakter hietratyczny,
- wyraz masek przedstawiał cztery zastygłe wyrazy: śmiech, gniew, płacz oraz strach
- aktor miał wysoką fryzurę co wraz z maską tworzyło tak zwany onkos,
- aby aktor byl lepiej widoczny ubierano mu buty na koturnach co sprawiało, że jego sylwetka była znacznie potężniejsza,

BUDOWA TRAGEDII ANTYCZNEJ:
1. prologos- pierwszy dialog między bohaterami,
2. parados- pierwsza (wejściowa) pieśń chóru który oprócz spiewu także pląsał po "scenie",
3. epeisodiony- (epeizodia) występ aktorów - dialogi
4. stasimony- (stasima) występ, śpiew chóru. Stasimony przeplatają się z epeisodiami- to tworzy akcję,
5. exodos- ostatnia pieśń chóru- wyjściowa w której jest refleksja dotycząca treści wydarzeń,
6. kommos- monolog bohatera który lamentuje, wyraża swoje przeżycia,
7. epilog- zakończenie,

TRÓJDZIELNOŚĆ KOMPOZYCJI:
--> ekspozycja (prolog, parados),
--> rozwinięcie akcji (epeisodiony, stasimony),
--> zakończenie (exodos, kommos, epilog),

PRZESTRZEGANIE ZASADY TRZECH JEDNOŚCI:
MIEJSCE: najczęściej przed pałacem,
CZAS: ciągłość akcji mimo tego nie powinna ona przekroczyć 24 godzin,
AKCJA: taka sama tematyka, jeden wątek

W dobie renesansu tę zasadę obalił Szekspir, sztuką "Makbet"- nowatorstwo. XVIII w - powrót antycznych zasad tragedii,

Zasada decorum- jest to zasada którą zaliczymy do kategorii zasad estetycznych, polegająca na tym, że nie pokazywano scen drastycznych, oraz erotycznych. Zgodność treści z formą- tematu ze stylem ( w tragedii język był bardzo pospolity). Brak scen zbiorowych- maksymalna ilość aktorów = 3.

Chór- jest on bardzo ostrożny w wydawaniu sądów, stara się obiektywnie opisywać sytuację. Wprowadza aktorów, opowiadał o różnych zdarzeniach z poza sceny lub wydrzenia z przeszlości.

Konflikt tragiczny- polega on na istnieniu przeciwstawnych, choć równorzędnych racji pomiędzy którymi nie można dokonać wyboru - każde posunięcie bohatera zbliża go do katostrofy,

Ironia tragiczna- losy bohatera układają się tak, że popełnia on tak zwane nieszczęsliwe zbłądzenia. Bohater nie wie, że popełnia zbrodnie lub niegodny czyn, czyli WINA NIEZAWINIONA.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 2 minuty