profil

Wpływ prędkości na skutki wypadków komunikacyjnych

poleca 85% 888 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Prędkość informuje nas jaką drogę przebywa ciało w ciągu 1 sekundy. Inaczej mówiąc prędkość jest wielkością informującą o tym jak szybko porusza się ciało.

Wypadek komunikacyjny to zdarzenie, w którym udział bierze zazwyczaj pojazd mechaniczny, pieszy lub rowerzysta. W skutek tego następuje zderzenie z innym pojazdem, przewrócenie się lub zjechanie z jezdni pojazdu mechanicznego lub wydarzenie wewnątrz pojazdu. Jeśli samochód jedzie bardzo szybko (około 100 - 125 km/h) nie hamuje, lub zaczyna hamować późno, możemy zostać podrzuceni i przelecieć nad dachem samochodu. Wówczas grozi nam uszkodzenie ciała.
Jeśli prędkość była mniejsza, to uderzymy o przednią szybę i spadniemy na asfalt. Wówczas na samochodzie powstają charakterystyczne ślady powypadkowe (z udziałem pieszego): wgnieciony zderzak, wgnieciona przednia cześć maski i stłuczona szyba.

Do głównych przyczyn wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów należy zaliczyć:
– nieznajomość lub lekceważenie elementarnych zasad ruchu drogowego tj. przekraczanie jezdni w niedozwolonym miejscu, poruszanie się po drogach publicznych po prawej stronie jezdni,
– w porze nocnej brak widocznego oznakowania rowerzystów i pieszych,
– nagłe wtargnięcia na jezdnię zza stojących na poboczu pojazdów mechanicznych.

Piesi są szczególnie zagrożeni kolizjami drogowymi. Wskazują na to skutki wypadków drogowych, które, z reguły dla pieszych, kończą się ciężkimi obrażeniami lub nawet śmiercią. Czynnikiem decydującym o tym czy dojdzie do wypadku i jakie będą jego konsekwencje jest prędkość pojazdów. Od prędkości z jaką porusza się pojazd zależy droga potrzebna do zatrzymania pojazdu i siła z jaką zostanie uderzony pieszy. Droga jaką przebywa pojazd od momentu zauważenia pieszego na jezdni do chwili zatrzymania pojazdu składa się z drogi jaką przebędzie pojazd w czasie reakcji kierowcy i z czasu drogi hamowania. Obie te wielkości zależą od wielu czynników, takich jak: predyspozycje i samopoczucie kierowcy, stan nawierzchni czy opon. W przybliżeniu można jednak przyjąć, że droga przebyta przez pojazd w czasie reakcji jest proporcjonalna do prędkości, a droga hamowania proporcjonalna do kwadratu prędkości. Przy wzroście prędkości o dwa razy droga hamowania wydłuża się czterokrotnie. Na przykład kierowca jadący z prędkością 50km/h potrzebuje na zatrzymanie samochodu 26m. droga zatrzymania dla prędkości 60km/h wynosi 35m. różnica ta powoduje, że gdy 26m przed pojazdem na jezdnię wejdzie pieszy, pierwszy kierowca zdąży się zatrzymać, natomiast drugi uderzy w pieszego z prędkością 42km/h. Pieszy potrącony przez pojazd jadący z prędkością 50 km/h ma 40% szans na przeżycie, potrącony przez pojazd jadący z prędkością 60 km/h już tylko 15%.

Prędkość ma decydujący wpływ na liczbę i konsekwencje wypadków. Nadmierna prędkość jazdy jest najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce. Zdarza się jednak, że wskutek popełnionych błędów czy nieszczęśliwego zbiegu okoliczności dochodzi do potrącenia pieszego. Bardzo dużo kierowców jeździ z wielką prędkością, ponieważ chcą szybciej dotrzeć na miejsce. Nie zwracają uwagi na znaki ograniczenia prędkości, które są właśnie przeznaczone dla kierowców, aby zmniejszyć wypadki. Gdy takich kierowców zatrzyma policja tłumaczą się tym, że się spieszą. Uważam , że przez ten pośpiech można wcale nie dojechać do celu. Jeżdżąc zbyt szybko zagrażamy nie tylko sobie, ale i innym. Aby uniknąć wypadku prowadzący pojazd mechaniczny zobowiązany jest do korzystania z prawego pasa ruchu. Prędkość pojazdu każdorazowo należy dostosowywać do warunków atmosferycznych, natężenia ruchu, rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi. Następnym istotnym elementem podnoszącym stopień naszego bezpieczeństwa jest każdorazowe korzystanie z pasów bezpieczeństwa.

Podsumowując wynika, że należy dostosowywać prędkość do warunków na drodze, ponieważ im jest ona większa tym szanse na spowodowanie wypadku rosną, a jego skutki mogą być śmiertelne.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty