profil

Kolej w Europie

poleca 86% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Wielu ludzi na całym świecie podróżuje pociągami. Do niedawna pociągi były nie chętnie używanym środkiem transportu, ponieważ poruszały się z małą prędkością. Zastępowały je samoloty. W ostatnich latach nastąpił przełom w dziedzinie lokomocji.
Spalinowe lokomotywy zaczęły zastępować, lokomotywy dieslowsko – elektryczne. Jej silnik napędzany jest przez generator, z którego prąd porusza silniki trakcyjne, zamontowane bezpośrednio na osiach pojazdu. Przedstawicielem tego typu pociągów jest brytyjski Intercity 125, którego prędkość eksploatacyjna wynosi 200 km/h. Światowy rekord tego typu lokomotywy wynosi 257 km/h.

W tej chwili dąży się do elektryzacji kolei. Konstrukcja tego rodzaju maszyn jest prostsza w wykonaniu, obsłudze, a przede wszystkim znacznie mniej szkodzi środowisku. Powszechnie w użyciu są dwa systemy zasilania prądem. Jeden z nich polega na dostarczaniu energii przez zawieszone na słupach przewody, skąd odbierany jest poprzez styk ślizgowy, który znajduje się na tzw. .pantografie. W drugim systemie źródłem prądu jest równoległa do toru szyna, po której przesuwają się styki. Zamknięcie obwodu dokonuje się przez koła jezdne i szyny. Trakcja elektryczna ma wiele zalet tj. czystość i niski poziom hałasu. Są to cechy bardzo ważne, ponieważ ma ona zastosowanie w terenach zabudowanych.

Innym rodzajem transportu kolejowego są koleje parowe. Jednym z lepszych rozwiązań transportu jest kolej pneumatyczna. Pociąg miałby być napędzany tłokiem, popychanym przez sprężone powietrze w rurze ułożonej wzdłuż torów. Pomysłu tego jednak zaniechano, jednak podobny pomysł przyświeca kolei pneumatycznej, w której role tłoków zastąpiłby sam wagon umieszczony w tunelu. Powietrze przed wagonem byłoby tu wypompowywane, sprawiając że ciśnienie atmosferyczne popychałoby wagon do przodu. Przedstawiciel tego rodzaju (na razie prototyp) jeździ w Porto Alegre w Brazylii. Przemieszcza się on po kolistym torze o długości 6,4 km z prędkością 70 km/ h. Naukowcy przewidują, że już wkrótce takie pociągi będą mogły osiągać zaskakującą prędkość 800 km/h.

Następnym nietypową techniką usprawnienia kolei jest pomysł wykorzystania poduszki magnetycznej. Zadanie magnesów byłoby utrzymywanie pociągu nad torem, sprawiłoby to że jazda byłaby spokojniejsza. Nowym pomysłem napędu, który znalazłby zastosowanie w tym pociągu, jest liniowy silnik indukcyjny, który korzystałby również z pola magnetycznego. W jednym z rozwiązań tego typu skorzystano z elektromagnetycznego systemu zawieszenia. Znalazł on zastosowanie w kolei jednoszynowej, w której elektromagnesy znajdują się poniżej magnesów w szynie. Kiedy włączy się prąd przyciągane są on do góry, co powoduje uniesienie wagonu. Taki system mają zamiar wykorzystać Niemcy i Japoński Central Japan Railway Company, który planuje w najbliższych latach wybudować linię magnetycznej kolei pasażerskiej, o nazwie Linear Express. Założenie stanowi, że będzie mogła się ona poruszać z prędkością 500 km/h. W ten sposób dotychczasowy czas podróży z Tokio do Osaki (520 km) skróci się z niecałych trzech godzin do jednej. Obecnie poruszający się tą trasą pociąg Shinkansen przemieszcza się ze średnia prędkością 175 km/h.

Pierwszym szybkim pociągiem był japoński Shinkansen, który 37 lat temu odbył swą inauguracyjną podróż. Po raz pierwszy wiózł pasażerów 1 października 1964 roku na trasie Tokio - Osaka, którą pokonywał w cztery godziny. W Japonii powstają kolejne linie, wprowadzone zostają nowe generacje pociągów.

Następnym pociągiem był francuski TGV (Train a Grande Vitesse -pociąg o wielkiej prędkości), zaczął on swe jazdy w 1976 roku. Koleją, która dociera do wielu krajów i której technologie wykorzystywane są przy budowie innych szybkich pociągów w świecie, jest francuska TGV. W 1981 r wszedł on do normalnej eksploatacji na trasie Paryż – Lyon. Te dowody przekonały o skuteczności i wielkich zaletach Unię Europejską, uznała ona je za docelowy środek transportu. Pociągi tego typu jeżdżą za średnią prędkością 300 km/h, podczas gdy w Polsce najszybciej można jeździć (miejscami) 160 km/h.

Francuskie szybkie pociągi TGV zaczęły regularnie obsługiwać nową linię łączącą Paryż z Marsylią. Połączenie to zostało zbudowane kosztem 3,25 mld dolarów. System ten stanowi sieć najszybszych połączeń kolejowych na świecie. Przed oficjalnym uruchomieniem linii odbyły się wcześniejsze jazdy próbne i pokazowe. Podczas nich został ustalony nowy rekord świata. TGV jadąc z Calais na północy Francji do Marsylii - na odcinku 1 tys. km jechał ze średnią prędkością 317 km/godz. Dzięki temu pociągowi czas podróży z Paryża do Marsylii trwa obecnie zaledwie 3 godziny, podczas gdy jazda samochodem trzy razy dłużej. Pociągu znajduje się 120 miejsc w pierwszej klasie i 257 miejsc w drugiej. Ceny biletów nie są zbytnio wygórowane, chociaż nie należą do niskich. Bilet na tą trasę w kasie ekonomicznej kosztuje 65 dolarów. Dzięki temu unowocześnieniu kolei liczba pasażerów wzrośnie z 18 mln do 24 mln rocznie. TGV jest stale rozwijany. Po pierwszej wersji pojawił się TGV Atlantic (który ustanowił rekord prędkości 515 km/godz. w maju 1990 r.), powstały wersje trzysystemowe i czterosystemowe (dostosowane do różnych sieci zasilających pociąg w energię); jest także TGV pocztowe. Właśnie powstała najnowsza wersja pociągu zespołowego TGV Nord. Jest zasilana trzema rodzajami prądu w tym 3kV prądu stałego. Skład ten używany jest przez koleje francuskie SNCF w relacji Paryż-Amsterdam (uruchamiając 3 pary połączeń na dobę).

Podstawowe dane techniczne TGV:
- Masa [t]-386
- Długość składu [m]-200,19
- Szerokość toru [mm]-1435
- Liczba członów-10 w tym motorowych-2
- Napięcie zasilania [V]
• Prąd stały-1500/3000
• Prąd zmienny-25000
- Prędkość max.
• Przy zasilaniu 1500/3000V-220 km/h
• Przy zasilaniu 25000V 50 Hz-300 km/h
- Moc ciągła
• Przy zasilaniu 1500/3000V-3700kW
• Przy zasilaniu 25000V 50 Hz-8800kW


Technika tworzenia kolej TGV została wykorzystana przy tworzeniu super szybkiego pociągu Eurostar. Jest on międzynarodowym szybkim pociągiem rozwijającym średnią prędkość 300 km/h. Łączy on Paryż z Londynem i Brukselą. Eurostar na swojej trasie wykorzystuje tory kolei brytyjskich BRITISH RAIL, kolei francuskich SNCF a także brytyjskich kolei SNCB. Dzięki powstaniu tunelu pod Kanałem LA Manche można było stworzyć sieć kolejową między Francją a Wielką Brytanią. Sponsorami tego przedsięwzięcia są BR i SNCF. Później do tego projektu przyłączyła się Belgia. Projekt TRANS MANCHE SUPER TRAINS PROJECT był gotowy w 1987 roku. Stworzenie pociągu, który miałby być przystosowany do trzech różnych rodzajów torów, było ciężkim zadaniem i przypadło GEC-Alsthom. W grudniu 1989r. złożono pierwsze zamówienia na 30 składów pociągu Eurostar, a następnie jeszcze dalszych 8. 14 listopada 1994 roku odbyło się uroczyste otwarcie super szybkiej linii kolejowej.

Podstawowe dane techniczne pociągu Eurostar:

- Prędkość max.-300 km/h (186mph)
- Typ silnika-12 3 fazowy silnik asynchroniczny o mocy całkowitej 12200kW (16300KM)
- Zaopatrywanie prądu-25kW 50Hz AC, 3kW DC, 750V DC
- Liczba wagonów-18
- Liczba miejsc-794
- Długość-393.72m (1291’8’’)
- Wysokość koła-0.92m (36’’)
- Waga pustego składu-752,400kg
- Waga dopuszczalna-816,000kg
- Moc całkowita
• Przy 25kV 50Hz-12200kW (16400KM)
• Przy kV DC- 5700kW (7640KM)
• Przy 750 V DC-3400kW (4560KM)

ICE jest to najszybszy pociąg Deutsche Bahn. Pociąg ten jeździ z prędkością powyżej 280 km/h, co sprawia że można podróżować szybko, a co najważniejsze punktualnie. Jednym z połączeń jest trasa Hamburg-Wiedeń. Kursuje on nawet do Szwajcarii i Austrii. InterCityExpress jest pociągiem w pełni klimatyzowanym. Pierwszy pociąg typu ICE powstał w 1991 roku, następna modernizacja powstała w 1996 (ICE2), najnowszą generacją jest ICE3 (może jechać z prędkością 330 km/h i zabierać 400 pasażerów). Ten pociąg zapewnia pełny komfort podróży. Rezerwując sobie miejsce można zażyczyć sobie, gdzie chcemy siedzieć. W pociągu znajdują się przedziały specjalnie przystosowane do podróży z dziećmi, udogodnienia dla ludzi niepełnosprawnych. Serwis informuje o następnych przystankach, oraz dostępnych połączeniach,w pierwszej klasie personel dostarcza prasę każdemu pasażerowi, w drugiej trzeba już kupić w BordTreff. Serwis w pociągu przyjmuje również polecenia odnośnie zamawiania bagażowego lub taxi. Niektóre wagony mają miejsca, z które umożliwiają oglądanie filmów fabularnych. W pierwszej klasie istnieje możliwość telefonowania. Wszystkie miejsca w pierwszej oraz drugiej klasie dają możliwość połączenia audio, które gwarantuje 3 stacje radiowe lub program ICE zawierający muzykę klasyczną, pop/rock oraz kanał dla dzieci.

Obecnie koleje rozwijają się w bardzo szybkim tempie. Tworzone są coraz doskonalsze rozwiązania, które nie tylko mają za zadanie ułatwienie podróżowania, ale i nie zanieczyszczanie środowiska. Może za kilka lat będzie można w każdym państwie przemieszczać się łatwo, wygodnie i tanio.
Kolej przez cały XX wiek z powodzeniem konkuruje z takimi środkami transportu, jak samoloty czy samochody. Nic nie wskazuje na to, że jej trwająca prawie 200 lat kariera ma się ku końcowi.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 8 minut