profil

Charakterystyka Antygony.

drukuj
satysfakcja 74 % 212 głosów

Tytulowa bohaterka dramatu Sofoklesa pt. "Antygona" jest wlasnie Antygona z rodu Labdajkidów , córka Edypa i Jokasty. Antygona jest siostra Ismeny oraz tragicznie zmarlych Polinejkesa i Eteokla. Jest ona mloda dziewczyna, narzeczona Hajmona.

Poznajemy ja w momencie moralnych rozterek. Pochowac brata, który zostal ogloszony zdrajca, czy tez usluchac rozkazu swojego stryja - Kreona, który jest aktualnym wladca Teb.
Wybiera uczucia. Wbrew rozkazowi króla postanawia sama bronic prawa brata do odpowiedniego pochówku i spokoju po smierci. Jest w pelni swiadoma, ze czeka ja za to smierc.
Antygona jest mloda, piekna, zakochana. Bardzo chce zyc. Ale poczucie obowiazku i koniecznosc wypelnienia praw boskich jest silniejsza niz wola zycia. Jej zdaniem prawo boskie jest wyzsze i wazniejsze niz prawo ziemskie, ustanowione przez czlowieka. Nie moze zrezygnowac z tego , co uwaza za sluszne i moralne.
Antygona buntuje sie przeciw despotycznej wladzy króla, który swym rozkazem lamie swiete, odwieczne prawo boskie i naraza na nieszczescie swoja rodzine.

Opinia publiczna jest po stronie dziewczyny. Podczas udowadniania swoich uczuc poznajemy jej charakter.

Antygona jest pelna dumy rodowej. Porywcza i latwo wybuchajaca, zdecydowana i energiczna, doskonale wie jak przekonac lud, ze ma slusznosc co do pochówku swojego brata i co do przeciwstawienia sie przeciwko rozkazowi króla. Dziewczyna jest przekonana o swojej racji i wyzszosci nad Kreonem, którego uwaza za glupca. Jako, ze jest dumna, nie godzi sie na hanbienie zarówno swojego jak i Polinejkesowego imienia.

Dla zmarlego brata jest zdolna zrobic wszystko, poniewaz uwaza, ze nalezy czcic swe rodzenstwo ponad wszystko, nawet po smierci. Dla rodziny gotowa jest umrzec, gdyz smierci sie nie boi.
Antygona jest zuchwala i odwazna. Nie boi sie przeciwstawic królowi Teb - swojemu wujkowi. Moze liczyla na wyjatek przez wzglad króla na pokrewienstwo, lecz sadze, ze Antygona nawet o tym nie pomyslala.

Moim zdaniem postac Antygony jest godna uwagi przez swoja postawe i dorosle zachowanie. Dziewczyna wykazala sie niemala odwaga, rozsadkiem i poswieceniem dla innej osoby co w starozytnej Grecji nalezalo do rzadkosci.

I to wlasnie dzieki niej dramat Sofoklesa jest warty czasu poswieconego na jego przeczytanie. Czasu, którego pózniej nie zalujemy.


Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (11) Brak komentarzy
8.5.2011 (14:02)

Polskie znaki nie gryzą.!Łatwo wybuchająca, energiczna- proszę Cię... Takie lanie wody i połowa o tym, że chciała brata pochować. Po cholerę z charakterystyki jej robisz opowiadanie o tym że kłóciła się z Kreonem bo chciała pochować brata. Poza tym ona nie przekonuje ludu o swoich racjach, a Kreona. Natomiast, że lud uważa, że ma rację to inna bajka... Skąd wiesz co w starożytnej Grecji należało do rzadkości?! A gdzie masz o tym że nie słuchała innych, była ambitna, miała silną osobowość, niezdolna do kompromisu? Poza tym wszystkim to brakuje tu cytatów, poparcia tych cech.

PS piękna to pojęcie względne...

31.1.2011 (17:21)

przydały się mi niektóre zdania :P uzupełniły moją pracę :)

26.4.2010 (12:05)

ciagle o tym samym zbyt lana woda hah:)

28.10.2009 (21:15)

moze jako charakterystyka nienajlepiej, ale ma mnóstwo przykładów

17.1.2007 (17:15)

jako praca nie najlepsza ale zawiera duzo informacji, mozna to przerobic

Teksty kultury


Zadania z Języka polskiego
OlaaxDDD0 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 16 minut temu

NAPISZ OPOWIADANIE NA TEMAT ,, MOJA RODZINA I JA ,,  POMOCYYY    Z GÓRY DZIĘKUJE !!!!

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

nati123ja0 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 41 minut temu

Napisz w zeszycie zdania rozwinięte które będę odpowiedziami na pytania o której zaczyna jutro lekcje wasza klasa, jakie imię nosi wasza szkoła...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

AdaSsss0 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 1 godzinę 27 minut temu

Temat 2. Analizując fragment powieści Alberta Camusa, przedstaw rozmówców oraz porównaj ich poglądy i postawy wobec dżumy. DŻUMA Rieux poprosił...

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

KarolinaBorowiecka181 rozwiązane zadanie
Język polski 10 pkt Dzisiaj 11:47

Jak powinie zachować się dżentelmen XX wieku ?? Wymień 20 cech.

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

Lampeczka1010 rozwiązanych zadań
Język polski 50 pkt Dzisiaj 11:47

Podaj 20 haseł do gry planszowej (mogą być podobne).Z góry dzięki♥daję☼naj↕

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 38
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zadaj pytanie Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.